Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb stuurtas - Forum Wereldfietser

Ortlieb stuurtas

Heeft iemand onlangs de stuurtas van Ortlieb gekocht? Ultimate classic denk ik dat die noemt. Ik wou er graag een kopen via het internet, aangezien die dat veel scheelt qua prijs.
Weet iemand of daar standaard een kaarthouder bij zit? bij Vaude is dat zo'n soepel flapje heb ik gezien, hebben die van Ortlieb dat ook? Of zijn dat van die stugge dingen zoals je ze bij Agu hebt?

Jullie bedoelen een kaartmap ? Die kost volgens mij 10 euro of iets meer dat moest ik er in ieder geval voor betalen.

Bij de classic zat bij mij geen kaarthouder (later voor E 10 bij Bever gekocht), bij de plus volgens mij wel.

Het is zo'n soepele kaarthouder dat ik bedoel, geen stijf ding. wordt moeilijk als de ene zegt dat het erbij zit en de andere zegt van niet :?

Bij de classic zit het in ieder geval niet.

De verwarring is eenvoudig te verklaren: vroeger zat er standaard zo'n kaartentas bij, maar nu niet meer. zie www.ortlieb.de
Wim

OK, en als je dat bijkoopt, wat krijg je er dan bij, een soepel ding of zo'n stug ding (zoals bij Agu)? Misschien toch maar een Vaude kopen :D

De kaartentassen van Ortlieb zijn van een soepel materiaal gemaakt en zijn met drukkers op de stuurtas te bevestigen.

Wilco
Die "soepele hoesjes" in silicone van Ortlieb vind ik persoonlijk helemaal geen voordeel t.o.v. het PVC van AGU. Het is dan wel milieuvriendelijker, maar je staat eindeloos te wurmen om er een kaart in te krijgen: die blijft aan het hoesje plakken. Bovendien vergeelt het materiaal vrij snel...

Groetjes,

Astrid

Hoi Karlien,

Als je wil kan je de twee weken oude Ortlieb, mèt soepele kaarthouder, voor een zachte prijs van mijn vriendin kopen. Het is zo'n zwart-gele.
Ze vindt hem te klein en onhandig. Maar dat komt omdat ze mijn Vaudé kent.

Helaas is de orginele stuurhouder niet meer helemaal te gebruiken tenzij je de beugeltjes die daar in zitten opnieuw kunt bestellen. Die dingen vervormen als je de houder eenmaal monteert. Ze gebruikt nu gewoon de Klickfix universele houder en dat werkt ook.

De tas is als nieuw, laat maar horen als je interesse hebt.

Groet,

Matthijs

Ik heb geen ervaring met de andere modellen, maar met mijn ortieb stuurtas ben ik erg blij. Het mapje verkleurt echt erg snel, ook als je hem altijd thuis in een donkere kast bewaard...maar dat vergelen hield bij mij ook weer erg snel op.
Kortom, het blijft allemaal dus wel goed leesbaar. Plakken doet het trouwens inderdaad ook wel een beetje.
Afgezien van het milieu, heb ik het idee dat deze tasjes duurzamer zijn, minder uitscheuren na veel vouwen.

Alexander

Sinds 1999 gebruiken we Ortlieb fietstassen en het bevalt uitstekend in weer en wind maar ook hobbelige wegen we zijn altijd tevreden.
De stuurtas is een ander verhaal het mapje voor de kaarten is te klein en is niet gemakkelijk te gebruiken, bovendien elke 2 jaar een nieuw mapje omdat deze verkleurt.
Toen we in het blad Toeractief augustus 2005 een test zagen van stuurtassen bleek dat de Vaude stuurtas de testwinnaar was. De Vaude stuurtas hebben we aangeschaft en na een half jaar kunnen we zeggen het is absoluut een topper, het mapje is zeer ruim voor de kaarten en heel transparant, daarnaast heeft de tas nog meer voordelen er zit een apart vakje met een rits voor bijvoorbeeld je portemonnee, hij is groter en de sluiting om de deksel open en dicht te doen is veel handiger. We hebben geen nadelen kunnen ontdekken aan deze stuurtas. :lol:

adekruif schreef:Ik heb geen ervaring met de andere modellen, maar met mijn ortieb stuurtas ben ik erg blij. Het mapje verkleurt echt erg snel, ook als je hem altijd thuis in een donkere kast bewaard...maar dat vergelen hield bij mij ook weer erg snel op.
Kortom, het blijft allemaal dus wel goed leesbaar. Plakken doet het trouwens inderdaad ook wel een beetje.
Afgezien van het milieu, heb ik het idee dat deze tasjes duurzamer zijn, minder uitscheuren na veel vouwen.
Alexander
Ik heb enkele jaren geleden de Ortlieb Classic met kaartenmap gekocht. Toen zat er krankzinnig genoeg nog een Ortlieb-label midden op het mapje geprint zodat je een deel van de kaart niet zag. Dat mapje vergeelde dus vreselijk snel en het klittenband liet los. Ik heb bij de fietsenmaker waar ik de tas gekocht had, gereclameerd en zonder probleem van Ortlieb een nieuwe kaartenmap gekregen. Zonder label, met stevig bevestigd klittenband en van materiaal dat in het geheel niet meer vergeelt.
Dus bij problemen: neem contact op met je fietsenmaker en laat hem bij Ortlieb reclameren, ook al heb je de map al een tijdje.

peter de rijk schreef:een Ortlieb-label midden op het mapje geprint
Hoi,
Dat kun je met wasbenzine (of colemanfuel :D ) verwijderen.
Leon
Heb mijn Ortlieb stuurtas al 8 jaar , blijft oke .Heb dit jaar de flexibele kaarthoes vervangen die er bij hoort (was vergeelt) , dus deze zijn gewoon los verkrijgbaar. Volgens mij staat eea op de Ortlieb site

Ik heb al zo'n drie jaar de L versie van Ortlieb. Toen zat er wel een kaarthoes bij met een logo in het midden geprint. Tot op heden is de mijne nog steeds niet verkleurd (gelukkig). Ik ben erg tevreden over het gebruiksgemak van deze kaart hoes. Ik gebruik meestal een ingescand deel van de kaart welke in de hoes gestopt wordt en heb daar geen enkel probleem met het verkleven aan de hoes mee.
Ik heb de Ortlieb stuurtas nu een paar fietsvakanties gebruikt. Naar mijn mening heeft men toch wel een ontwerpfout gemaakt t.a.v. de kaarthouder. Hij zit alleen vooraan m.b.v. twee buttons vast; bij wind mee waait ie steeds naar voren. Maar goed, hoe vaak heb je nu wind mee... Verder is het best wel gewurm om de kaarthouder goed te sluiten: je moet een stukje plastic heel strak rollen, want anders te weinig ruimte voor het klitteband. Lastig uitleggen, maar het werkt niet optimaal.

Nu ik hoor van die Vaude fietstas, zou ik die beter hebben kunnen kopen. :?

Ik heb pas ook eens een stuurtas gekocht. Voor het eerst. Vrijwel iedereen heeft zo'n ding dus ik dacht dat moet ongetwijfeld iets heel erg handigs zijn. Maar na ruim een maand fietsen was ik het gerammel zo ontzettend beu dat ik hem maar ergens onder een bed in een pension in Istanbul heb laten liggen. Zolang je over glad asfalt rijdt gaat het prima maar kom je op een steenslagweg dan hobbelt en rammelt zo'n stuurtas aan alle kanten. En inderdaad, de kaartenmap is ook niet handig. Te klein voor sommige kaarten zodat je soms nogal staat te martelen om de kaart erin te krijgen.

Samuel

@bombetter, was het dan geen oplossing, om de sleutels (of wat dan ook wat er zo rammelde) met een doek af te dekken, om de stuurtas verder vol te maken?

Wat betreft die kaartmap, persoonlijk lijkt de Arkel Overdesigns - mapcase me een zeer handige oplossing. Kun je ook een veel grotere kaart overzien. En ook zonder stuurtas aan je stuur te bevestigen.
Één maartje: In de winkel in Europa is het nergens te koop. Wel te bestellen uit Engeland, Denemarken, of Canada.

Groeten, Marco :wink:

Ook mijn Ortlieb kaartentas waait soms om. Ik stop dan de rand onder mijn fietscomputer (komt net zo uit). Dat is genoeg als het niet al te hard waait. Zoals alles van Arkel (ze hebben ook fabelachtige fietstassen), is ook deze kaartentas erg mooi. Wel heb je ook hier denk ik problemen met de wind, al zal het niet zo snel zijn als bij de Ortlieb kaarthouder.
Het grootste voordeel van deze Arkel houder lijkt me misschien dat je er geen stuurtas onder hoeft te hebben. Ik vind een stuurtas weliswaar heel handig, maar het komt de stuurkarakteristiek van de fiets niet ten goede. Vooral bij wat lichtere en minder stijve fietsen kan dat een rol spelen. Daarom vind ik het ook jammer dat de nieuwe Ortlieb beugels (die met die kabeltjes die je moet aantrekken) langer zijn, zodat je tas ook verder naar voren steekt. Natuurlijk maakt dat de bevestiging universeler (en heb je minder gedoe met je rem en versnellingskabels), maar je tas heeft wel meer invloed op de besturing. De ene korte beugel die ik nog heb heb ik dus maar gereserveerd voor op de racefiets.
Wim