Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van België naar Berlijn - Forum Wereldfietser

Van België naar Berlijn

Hallo,

Vorige zomer deed ik voor het eerst een fietsreis van Leuven naar Parijs. Dit jaar wil ik het graag iets verder zoeken. Ik zou vanuit België (West-Vlaanderen) naar Berlijn willen fietsen. Tot nu toe vond ik nog geen echt goed uitgeschreven route. Kan iemand deze fietser (met beperkte ervaring) wat op weg helpen?

Groetjes,

Geertrui

Hi Geertrui,

Vanaf Arnhem (NL) loopt een route naar Berlijn, zie http://www.fietskaartinformatiestichtin ... ken/R1.htm

http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/k.php

Misschien heb je er wat aan.

Groet, Rena :wink:

Ook deze site www.europa-radweg-r1.de

En natuurlijk niet vergeten om Potsdam te gaan bekijken, mooie campings bij de Schwielow See in Flottstelle (= 15 km zuidelijk van Potsdam).

Hallo!

Bedankt voor de snelle reacties en de nuttige info! Van Calais naar Berlijn fietsen lijkt mij ideaal. Kunnen jullie me vertellen hoe ik gemakkelijk aan (liefst Nederlandstalige) routebeschrijvingen en kaarten kom voor deze tocht?

Geertrui

www.fietsgidsen.nl

Veel plezier !!

Mooi zo!

Over die R1 tussen Arnhem en Berlijn vind ik heel wat info. Dit moet me zeker lukken. Al lonkt die Hanze fietsroute ook nog wel verleidelijk. Is er iemand met goeie argumenten waarom ik de ene of de andere zou moeten nemen?

Verder ben ik ook nog op zoek hoe ik vanuit België (eigenlijk vanuit om het even welke stad daar, maar liefst vanuit West-Vlaanderen) een mooie route kan vinden om op één van beide routes (de R1 of de Hanze fietsroute) kan komen. Iemand van de ervaren fietsers met goeie ideeën?

Bedankt alvast voor de hulp!

Geertrui (nu al popelend)

"Al lonkt die Hanze fietsroute ook nog wel verleidelijk. Is er iemand met goeie argumenten waarom ik de ene of de andere zou moeten nemen?"
===

Als maker van de Hanzefietsroute ben ik bevooroordeeld (dus zeg ik niets) maar die zou je dan beter andersom kunnen fietsen, dus vanuit Berlijn, cq Potsdam. De Hanze zoekt juist ook de centra van oude stadjes en steden op, de R1 veel minder, maar op beide routes is heel veel van de natuur te genieten.

Vanuit België kan je bijv. via de LF1-Noordzeeroute en LF4-Midden Nederlandroute naar de grens waar de R1 begint.
Zie www.fietsplatform.nl/routes/routes.asp voor meer routemogelijkheden door Nederland.
Hoi,
Je kan uit België ook de LF3 route bij Maastricht oppikken en langs de Maas noordwaarts fietsen. Ter hoogte van Arnhem de LF4 oostwaarts die dan overgaat in de R1 bij de Duitse grens.

Op mijn website kan je een verslag vinden van een stukje LF3 en ook de LF4/R1 route tot aan de Weser.

Hier nog wat info met fraai kaartmateriaal:

Een beschrijving van de LF4 in Google Maps/Earth of gps formaat:
http://gpstracks.nl/fietsroutes-lf.php?id=721

Een gedetailleerd kaartje van het eerste deel van de R1 op de radroutenplanner van Nordrhein Westfalen:
http://www.radroutenplaner.nrw.de/theme ... dbspalte=1

Hey Geertrui,

Ik zie dat je in Brussel woont. De bibliotheek op het muntplein heeft ook redelijk wat fietsgidsjes. Je kan online in de catalogus snuffelen: www.hob.be Misschien vind je wel wat bruikbaars voor je tocht daar...

Goeie fietskaarten voor de fietser in Duitsland zijn in ieder geval de Rad-Tourenkarte van Haupka schaal 1:100 000 staat alles op en ook de auto luwe wegen voor de fietser worden aangegeven. Paarse wegen zijn wel de kleine wegen maar kunnen B-wegen zijn, maar ook de niet onderhouden zandpaden.

Groet, Haike

Kijk ook eens op de site van de Duitse Fietsersbond: www.adfc.de
Veel informatie en diverse links.

Hallo Geertrui,

In 2003 heb ik een groot deel van de Internationale Hanze Fietsroute van Michael Wannet gefietst (zie onderstaande site) waaronder het deel van Frankfurt a.d. Oder tot Lemgo. Zeer de moeite waard en doet veel leuke stadjes en steden aan. Het beste kun natuurlijk het boekje volgen maar volgens mij is deze, gezien de gedetailleerde kaarten ook goed omgekeerd te fietsen.

Harry

Haike schreef:Goeie fietskaarten voor de fietser in Duitsland zijn in ieder geval de Rad-Tourenkarte van Haupka schaal 1:100 000 staat alles op en ook de auto luwe wegen voor de fietser worden aangegeven. Paarse wegen zijn wel de kleine wegen maar kunnen B-wegen zijn, maar ook de niet onderhouden zandpaden.

Groet, Haike
Mee eens! Helaas verdwijnen de Haupka Radtourenkarten 1:100.000. Sommige kaartnummers zijn nog verkrijgbaar, andere zijn al uitverkocht. Er is een nieuwe serie 1:75.000 fietskaarten van de ADAC die hiervoor in de plaats komt. Deze serie dekt echter niet heel Duitsland en vertoont flink wat hiaten; ook op het traject naar Berlijn! De Enige 100% dekkende fietskaartenserie is momenteel de ADFC Radtourenkarten serie schaal 1:150.000
Voor de R1 kun je sowieso het beste het routeboekje van Esterbauer aanschaffen; de kaartjes die erin staan zijn perfect.

Succes,
Luc