Hoi John,
Loopt iets lichter. Comfortverschil voel ik weinig (maar wat wil je met zo'n comfortabele fiets )
Groet,
Marco
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Hallo, ik heb ze op mijn fiets en het verschil met andere banden weet ik niet maar ze zitten er nu 13000 km op geen lekke banden gehad en ze kunnen nog wel 10000 kilometer mee.johntelleman schreef:Hallo luitjes,
Het zal ongetwijveld al een keer gepaseerd zijn op dit forum, wie kan mij vertellen of de nieuwe XR lichter rolt en / of meer comfort heeft?
John.
Heeft de velg wel groeven aan de binnenzijde? Die heb je bij vouwbanden beslist nodigeric setz schreef:In het kader van het uitwisselen van informatie over fietsbanden wil ik mijn ervaring met de Marathon XR toch even in dit forum kwijt.
Ik heb jaar geleden een Marathon XR 622, 37 mm. achterop mijn toertandem gezet, een Double Track van Trek. Met deze tandem maak ik langere vakantietrips met zware bepakking maar ook kortere tochten zonder bagage waarbij de snelheid vaak ver boven de 30 km/u ligt. De Marathon XR houdt zich daarbij heel goed. Na enkele duizenden kilometers over verharde-, grind- en schelpepaadjes nog geen lekken banden en nauwelijks slijtage. Afgelopen zondag, 10/9/06 werd ik echter naar verrast. De Marathon XR sprong met een enorme klap spontaan van de achtervelg!
Je kunt de XR ook als draadband krijgen. En ook ik heb nog niet zo lang geleden de vraag gesteld: Is er kwalitatief verschil tussen de vouw en de draadband uitvoering?eric setz schreef: De Marathon XR is een vouwband. Maakt dit de band ongeschikt voor zware belading in combinatie met een hoge druk? Ik zou graag de ervaringen van anderen willen weten.
m-gineering schreef: Heeft de velg wel groeven aan de binnenzijde? Die heb je bij vouwbanden beslist nodig
Ik kan je niet meer helemaal volgen Marten. Is er nu wel of geen verschil tussen draad- en vouwbanden. Zo ja, wat is dan precies het verschil (behalve dan dat je vouwbanden kan vouwen)? Waarom moet je voor vouwbanden groeven aan de binnenzijde van je velg hebben? Waarom staat er bij velgen nooit bij of ze wel dan niet geschikt zijn voor vouwbanden?m-gineering schreef:Is dezelfde band, als je tenminste banden uit hetzelfde jaar vergelijkt
Je moet ook tegenwoordig vreselijk je best doen om nog een velg zonder groef te vinden.Haike schreef:Dat van die groeven in de velg wist ik ook niet. En volgens mij een hele hoop fietsenmakers ook niet, of ze denken er niet aan je de vraag te stellen als je bij ze een velg koopt. Toen ik mijn Mavic A719 velgen kocht was er niemand die aan me vroeg; ga je met vouw- of draadband rijden, want dat kan met deze velg wel; of juist niet. Goed dat Marten het hier meedeelt. Ik heb gewoon mijn vouwuitvoering van de XR over gezet en het gaat tot nog toe goed.
Als ik genoodzaakt ben die banden weer eens los te halen, zal ik eens kijken hoe dat zit met die groeven.
Aha!m-gineering schreef: Je moet ook tegenwoordig vreselijk je best doen om nog een velg zonder groef te vinden.
Als beide wielen de helft van het totale gewicht zouden dragen, in jullie geval dus 90 kilo, zou de band dit aan moeten kunnen. Bij normale fietsen heeft de achterband veel meer te verduren dan de voorband, vaak wel tweederde van het totale gewicht. Dat zou in dit geval neerkomen op 120 kilo (al zal bij een tandem de gewichtsverdeling over de wielen anders zijn dan bij een gewone fiets). In combinatie met de maximaal voorgeschreven luchtdruk moet een band dan wel goed in zijn vel zitten...eric setz schreef:Het totaalgewicht van de tandem plus berijders was hooguit 180 kilo. De Marathon XR moet volgens de fabrikant 110 of 115 kilo aankunnen. Dat kan het probleem dus niet geweest zijn. De druk in de band was 's-morgens nog 6 atm. Dat is het maximum. Wellicht dat door het warme weer de druk nog iets was opgelopen. Maar dan knalt íe er dus wel af!
...en dat zit een band dus niet altijd. Schwalbe maakt puike banden, maar met de maat wordt wel eens gesjoemeld. Of er zijn 'stille krachten' in het spel: met een gloednieuwe Schwalbe Marathon had ik vorig jaar ook zo'n surrealistische ervaring (zie http://www.keesswart.nl/fietsreportages ... tuipen.htm). 'Made in Indonesia', stond er op de zijkant...m-gineering schreef:Is de hieldraad van de band niet te lang? Vergelijk met een andere band op de zelfde velg of de band niet veel meer ruimte onder de hieldraad heeft. Kwam dit jaar al eerder een Schwalbe tegen die ver buiten de maat was