Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel - Forum Wereldfietser

Brooks zadel

Sinds dit weekend heb ik mijn nieuwe Santos Travelmaster. Hij fiets heerlijk, uitgezonderd dan van mijn schouderpijn na 50 km.
Ik werd echter s avond geconfronteerd met een ander probleem. Ik koos voor een zwart brooks zadel met vering. Toen ik thuiskwam merkte ik dat een boord in de vorm van mijn zadel in mijn mooie witte fietsbroek stond (gewassen: maar gaat niet meer weg).

Heeft iemand daar nog al eens last van gahad? Wat doe je er aan?

Ik denk dat het veroorzaakt wordt door het feit dat er een klein randje van het zadel onafgewerkt leer is. Zou een schoenenmaker daar iets aan kunnen doen?

Tja een witte fietsbroek - waarom zouden fietsbroeken zwart zijn? Nu in ernst. Dit is een bekend probleem. De zadels zijn gekleurd en dat geeft een beetje af (staat ook in de gebruiksaanwijzing van het zadel). Dat wordt later wel minder, maar reken er niet op dat de combinatie van leervet, kleine restjes kleurstof en transpiratievocht je broek smetteloos schoon zullen houden. Verder zijn het natuurlijk fantastische zadels.
Wim

't is gewoon vreemd dat het 2 boordjes zijn. En als je het zadel goed bekijkt zie je dat dat daar niet afgewerkt is (niet glad enzo).
Het feit dat het goeie zadels zijn ben ik nog niet zo van overtuigt, mijn zitknobbels zin blauw, maar hopelijk gaat dat na een tijdje beter...

Na verloop van tijd geeft het zadel wel iets minder af maar zodra er een regenbui overheen gaat en je moet een stukje fietsen heb je weer een mooie afdruk op je k.. staan.

Het afgeschuinde randje is kenmerkend voor de duurdere Brooks zadels met dikker leer, zoals de conquest en de countess. De bedoeling is dat je dijen niet zo schuren.
Wim

Een Brooks gaat bij mij pas goed zitten na zo'n 1000 km.
Een zitcomfortversneller kan een half vochtige theedoek zijn die je een nachtje voor een stevige tocht op het zadel laat liggen. Het leer wordt dan wat zachter en gaat tijdens die tocht misschien wat sneller naar je kont staan
Heb het zelf niet gedaan. Gewoon kilometers gemaakt.
niko

Hi Karlien,


Je bent niet de enige die dit voorheeft. http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1508 kan je misschien een beetje info geven.

nikopaul schreef:Een Brooks gaat bij mij pas goed zitten na zo'n 1000 km.
Een zitcomfortversneller kan een half vochtige theedoek zijn die je een nachtje voor een stevige tocht op het zadel laat liggen. Het leer wordt dan wat zachter en gaat tijdens die tocht misschien wat sneller naar je kont staan
Ik heb laatst een Brookszadel dat ik buiten gevonden heb bruikbaar gemaakt door het een uur in een emmer water te leggen en er vervolgens een uur op te gaan fietsen (met plastic zak als kontbeschermer). Door de lange tijd buiten was het zadeldek nogal hard geworden.
Leon

Een ouderwets middel wat mij goed heeft geholpen, Ossegalvet. Plekken insmeren poos laten liggen, en dan in de "gewone" was nog wassen. Bij de betere drogist of natuurvoedingzaak wel verkrijgbaar. Of anders in de biotex.

Groet, Haike

Ik had het ook na onze fietsvakantie. In mijn mooie broek een enorme brooksvlek. Ingesmeerd met ossegalzeep, geschrobd, nog eens ingesmeerd, in de biotex, en toen 2 nachten vergeten. Is weer helemaal schoon. Of het goed voor je broek is is weer iets anders natuurlijk...
Groet,
Maurits