Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help: ortlieb en tubus en Rohloff - Forum Wereldfietser

Help: ortlieb en tubus en Rohloff

Heeft iemand ervaring met niet passende Ortlieb achter-tassen icm tubus drager en rohloff padje...

Ik heb een trekking fiets van een zeer bekende fietsenbouwer en kom er net achter dat mijn ortlieb tassen te dichtbij zitten waardoor mijn voeten de tassen raken. Zelfs als ik de tas maximaal naar achter schuif. Ik heb een normale schoemaat (44 ), normale crancs.

Nu vrees ik dat de fiets die een uitvalpad heeft van Rohloff een te korte achtervork heeft. Normaal zitten volgens mij de bevestigingsogen voor een drager zo ongeveer boven de achteras, bij mij zitten die 3 cm ervoor. Dat komt door het Rohlof hulpstukje.
Maar goed als je een frame maakt moet je daar natuurlijk rekening mee houden en de achtervork wat langer maken.

voordat ik heeeel kwaad ga worden op deze bekende fietsenbouwer wil ik jullie vragen of iemand ook deze ervaring heeft met Rohlof en dan speciaal met het rohloff uitval pad. Ik heb dus Geen exentrische bracket om de ketting te spannen. Het achterwiel kan door dat rohlof padje iets naar voren/achter schuiven en daarmee span je de ketting.

Maar goed, ik zie zo gauw geen oplossing. Bestaan er dragers die meer naar achteren worden gemonteerd?
speelt dit probleem altijd bij rohloff.??

Elk antwoord meer dan welkom.
Harry.

Ik had hetzelfde probleem op mijn Santos Travelmaster. Pas nadat de Tubus Cargo drager was vervangen door een Tubus Logo drager kwam ik niet langer met mijn hielen tegen mijn Ortlieb tassen. Met een Tubus Logo kan je de tassen aan de 2de horizontale buis bevestigen en ze verder naar achteren schuiven. Met mijn (niet-waterdichte) Agu tassen had ik ook geen probleem omdat die afgeschuinde zijkanten hebben. Misschien een tip voor Ortlieb. Nadeel ik dan wel dat de tassen niet meer onderling omwisselbaar zijn.
harry123 schreef:Heeft iemand ervaring met niet passende Ortlieb achter-tassen icm tubus drager en rohloff padje...

Ik heb een trekking fiets van een zeer bekende fietsenbouwer en kom er net achter dat mijn ortlieb tassen te dichtbij zitten waardoor mijn voeten de tassen raken. Zelfs als ik de tas maximaal naar achter schuif. Ik heb een normale schoemaat (44 ), normale crancs.

Nu vrees ik dat de fiets die een uitvalpad heeft van Rohloff een te korte achtervork heeft. Normaal zitten volgens mij de bevestigingsogen voor een drager zo ongeveer boven de achteras, bij mij zitten die 3 cm ervoor. Dat komt door het Rohlof hulpstukje.
Maar goed als je een frame maakt moet je daar natuurlijk rekening mee houden en de achtervork wat langer maken.

voordat ik heeeel kwaad ga worden op deze bekende fietsenbouwer wil ik jullie vragen of iemand ook deze ervaring heeft met Rohlof en dan speciaal met het rohloff uitval pad. Ik heb dus Geen exentrische bracket om de ketting te spannen. Het achterwiel kan door dat rohlof padje iets naar voren/achter schuiven en daarmee span je de ketting.

Maar goed, ik zie zo gauw geen oplossing. Bestaan er dragers die meer naar achteren worden gemonteerd?
speelt dit probleem altijd bij rohloff.??

Elk antwoord meer dan welkom.
Harry.
De Tubus Cargo is een erkend korte drager!. Ortliebtassen zijn symmetrisch, dus niet erg afgeschuind. Als jij dan ook nog op grote(re) voet leeft is een conflict gauw geboren.
Het lijkt mij alleen niet zo redelijk omdat exclusief op de framebouwer af te reageren, van het viertal frame-drager-tas-schoenmaat is dat vermoedelijk de enige die netjes heeft opgegeven hoe lang de achtervork is.

Andere dragers zijn vermoedelijk langer (zo is een OMM Redrock zo 5 cm langer dan een Cargo)
Vaude heeft meer afschuining dan Ortlieb
Ik heb ook wel eens tussenstukken gemaakt om de drager hoger en verder naar achteren te kunen zetten. Of dat wil hangt af van de vormgeving van de padden

Hoi Harry,

Nee hoor, dat heeft in principe niets met Rohloff te maken.
Het "zomaar" verlengen van de achtervork om dat de drager niet goed gemonteerd zou zijn lijkt me een hele kort-door-de-bocht oplossing. Hiermee verander je namelijk ook de rijeigenschappen van de fiets.
Ik heb wel een idee welke fiets je hebt (uit Utrecht??) en voor deze fiets zou de Logo drager van Tubus een oplossing kunnen zijn.
http://www.tubus.net/eng/produkte/hinte ... dition.php
Bij deze drager is het mogelijk de tassen een stuk naar achteren te plaatsen.

Heb je overigens contact gehad met de fietsenzaak? Wat was volgens hun de oplossing van het probleem? Kan mij niet voorstellen dat ze daar geen mening/oplossing voor hebben. Soms kan een kort overlegje al voldoende zijn om tot een oplossing te komen.

Succes,
Marco

Vreemd...ortieb is op de meeste vakantiefietsen toch de norm zou je denken; zeker op echte rohloff-fietsen! Enfin, Vittorio heeft wel mooi lange achterdragers, en moederfietsen ook. Maar die hebben weer niet van die handige verlaagde zijstangen waar je je tas aan op kunt hangen. Die zijn echt heel handig!
Als je toch bezig bent: de tubus locc heeft verlaagde horizontale zijstangen en een veel bredere drager; dit is een hele prettige bijkomstigheid, weet ik uit ervaring. Samengevat: is het geld een beetje op: kies een drager voor een moederfiets en anders die Locc. Succes! Alexander

Hallo Harry,

Ik heb welliswaar geen rohloff naaf, maar het probleem klinkt mij desondanks wel bekend in de oren.

Ik heb het op de volgende manier opgelost.
Verschuif de haakjes van de fietstassen zodanig, dat de tassen zo ver mogelijk naar achteren komen te hangen op de drager.
Het achterste haakje komt dan net voorbij de achterste spijl en de ronding van de drager te zitten. Het past dan precies en heeft mij tot op heden geen problemen opgeleverd.
De volgende keer zou ik echter kiezen voor een iets langere achtervork of voor een andere drager (Tubus Logo of Vittorio).

Kunno
Marco Meijerink schreef:Ik heb wel een idee welke fiets je hebt (uit Utrecht??)
Je maakt me wel heel erg nieuwsgierig, Marco :D :D
harry123 schreef:Heeft iemand ervaring met niet passende Ortlieb achter-tassen icm tubus drager en rohloff padje...

Ik heb een trekking fiets van een zeer bekende fietsenbouwer en kom er net achter dat mijn ortlieb tassen te dichtbij zitten waardoor mijn voeten de tassen raken. Zelfs als ik de tas maximaal naar achter schuif. Ik heb een normale schoemaat (44 ), normale crancs.

Nu vrees ik dat de fiets die een uitvalpad heeft van Rohloff een te korte achtervork heeft. Normaal zitten volgens mij de bevestigingsogen voor een drager zo ongeveer boven de achteras, bij mij zitten die 3 cm ervoor. Dat komt door het Rohlof hulpstukje.
Maar goed als je een frame maakt moet je daar natuurlijk rekening mee houden en de achtervork wat langer maken.

voordat ik heeeel kwaad ga worden op deze bekende fietsenbouwer wil ik jullie vragen of iemand ook deze ervaring heeft met Rohlof en dan speciaal met het rohloff uitval pad. Ik heb dus Geen exentrische bracket om de ketting te spannen. Het achterwiel kan door dat rohlof padje iets naar voren/achter schuiven en daarmee span je de ketting.

Maar goed, ik zie zo gauw geen oplossing. Bestaan er dragers die meer naar achteren worden gemonteerd?
speelt dit probleem altijd bij rohloff.??

Elk antwoord meer dan welkom.
Harry.
Beste Harry,

Het beste is: eerst kijken (passen) dan kopen!

Wil

Ook ik had het geschetste probleem ( met maat 43), en opgelost door de tashaken zo ver mogelijk naar voren te schuiven. Vraag: Ik gebruik echter geen klik-pedalen, is het zo dat deze iets verder naar voren op het pedaal zitten? Uit vrees voor knieklachten heb ik de klikpedalen nooit gekocht.

Dan een waarschuwing voor de tubus LOGO. Een Ortlieb-killer.
De lager geplaatste buis is OP de staanders gelast, en komt hierdoor tegen de tas aan. Voeg daarbij wat water met wat zand, de beweging van de tas is voldoende om na een dag de tas bijna door te schuren! De witte bewapening van de tas was zichtbaar. De buis vormt een richeltje waar het zand op blijft liggen. Vooral met regen wordt door de band erg veel rommel op het richeltje gedropt. Om de buis heb ik op twee plaatsen tape dik omheen gewikkeld zodat het zand er tussenuit kan vallen. Reden om daarna een Cargo aan te schaffen.
Bedankt voor alle positieve informatie. Ik was er na ontdeking van mijn voet- /tas probleem toch erg ziek ervan. Maar de oplossing is toch nog anders dan ik dacht. Ik ben vorige week teruggegaan naar de firma in Utrecht en daar kwamen eigenlijk een paar ontdekkingen naar boven.
Een tamelijk lang verhaal maar het is toch wel voor meer mensen interessant denk ik.

Ten eerste was ik door een samenloop van omstandigheden de eerste die dit probleem had. Er worden eenvoudigweg toch nog niet zo veel expedition modellen verkocht in 26 inch met Rohloff. Tja ik zal weer eens niet de eerste zijn... Maar Snel pakte het probleem zeer serieus op, hulde en had de oplossing in 2 dagen klaar.

conclusies;

1) De tubus drager die ik heb (model 2005) is circa 5 cm. KORTER dan de cargo tubus drager van enige jaren geleden. Toevallig kwam er een klant binnen met die 'oude' drager en kon ik het zien. bovendien had die oude drager aan het eind een tapdraad zodat je er een boutje in kunt draaien en dan de tassen heel ver naar achteren monteren zonder dat ze eraf vallen.

2) Rohloff levert een pad met daarop een oogje voor de drager /spatbord. Die pad wordt dus deel van het frame. (kost trouwens 100 euro) Probleem is dat het oogje circa 3 cm VOOR de as zit, bij de meeste frames zie ik het oogje zo ongeveer boven de as staan. Dit gedoe met het rohloff pad is een extra argument voor een excentrische bracket ipv de Rohloff pad.

3) Ik had de Ortlieb classic tassen gekocht, leken mij stevig en goedkoper dan de nieuwere modellen. Met een imbussleutel even afstellen gaat makkelijk genoeg. Geen moderne fratsen op mijn fiets....Foutje dus want nu bleek dat bijna iedereen de nieuwere modellen koopt (die je dus zonder imbus kunt verstellen) en die kunnen 2-3 cm verder naar achter worden gezet dan de classics.

Snel heeft in 2 dagen een (ik moet zeggen stevig zwart) plaatje gemaakt waarbij het punt waar de Tubus aan het frame zit circa 3 cm naar achter schuift. In combinatie met de nieuwere Ortlieb tassen geeft dat de 5 cm extra waarbij ik nu gewoon kan fietsen (zelfs met gympen aan!)

Helemaal lekker is de communicatie tussen alle partijen niet want Rohloff heeft er toch ook niet zo erg diep over nagedacht blijkbaar. Misschien dat ze daar in Duitsland toch iets teveel met ATB's bezig zijn die natuurlijk geen bagagedrager hebben. Trouwens niets dan lof over de Rohloff, die wil ik nooooit meer kwijt!

Snel wil met rohloff praten om voortaan standaard 2 oogjes op het pad te zetten, 1 ver naar achteren voor de bagagedrager en 1 voor eventueel spatbord. Zo komt er voor anderen in de toekomst nog iets moois uit voort.

Zonder nu iedereen te beschuldigen had Snel natuurlijk bij het ontwikkelen van een rohloff frame ook even de Ortlieb tassen erop kunnen zetten en zelf kunnen ontdekken dat het met maat 44 en nieuwe tassen dus niet goed gaat...Maar aan de andere kant wellicht hebben ze met een oud type tubus bagagedrager lopen testen en dan is er dus weer geen probleem. (wie heeft beweerd dat frames bouwen eenvoudig is....)

Maar eind goed al goed, ik heb nu dus een plaatje (staal ziet er erg stevig uit) en ben erg tevreden. mooi weer vandaag dus ik ga gauw fietsen,

Bedankt allemaal.