Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze fiets - Forum Wereldfietser

Keuze fiets

Hallo,

Met het oog voor een nieuw aan te schaffen fiets voor lange trektchten heb ik vragen m.b.t. de keuze van een "gewone" trekkers fiets en een ligfiets.
1 Wie kan mij zeggen of een ligfiets ook geschikt is voor lange trektochten zoals b.v. van Nederland naar Spanje.
2 wat zijn de voor- of nadelen van een ligfiets t.o.v. een "Gewone" fiets en andersom?

Ik ken iemand die op een ligfiets naar Nepal gefiets is, genoeg heuvels onderweg lijkt me. Kijk ook eens op de ligfietsplaza en stel daar ook je vraag, er zijn er zat op het forum daar die lange tochten op hun ligfiets gedaan hebben
Je moet voor jezelf zien te bepalen wat jij het lekkerst vindt rijden. Huur eens een ligfiets en ga er een weekend heuveltjes mee rijden in de ardennen en kijk hoe het je bevalt. Probeer ook verschillende modellen uit.
De ligfietshandelaar in Brielle heeft in ieder geval zelf ervaring met lange tochten op een ligfiets, dus bel die eens voor info.
Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar een ligfiets, vooral door pols/schouderproblemen die het mij onmogelijk maken lange stukken op een gewone fiets te rijden. Heb er nog weinig heuvels/bergen meegefietst, dus weet nog niet uit eigen ervaring hoe dat voelt.

succes

Els

op dit forum heeft " Wereldfietserjw" (als ik me niet vergis) ervaring met beiden.

Zelf ga ik mij waarschijnlijk een Nazca Pionier kopen, maar een keuze maken vanachter de computer is niet makkelijk.

http://www.ligfiets.net/

Die ervaring staat volgens mij hier: http://www.dewarande.nl/ligfiets/

Hoi Wim Tjan,

Zoals al is opgemerkt: een ligfiets is slechts op één manier te beoordelen en dat is door er verschillende uit te proberen. Men zegt dat de ligfiets bergop in het nadeel is omdat het wat zwaarder zou zijn. Het belangrijkste van een berg is dat je graag op de top uit wilt komen en dan maakt het m.i. niet zoveel uit of je op een ligfiets rijdt of op een gewone. Een berg is altijd zwaar. Toen ik met een aantal bukfietsers fietste merkte ik overigens dat ik op mijn ligfiets het beste naar boven kwam. Zal ook nog wel een kwestie van lichaamsbouw en conditie zijn. Daartegenover staat dat als je over de top heen bent en naar beneden gaat er niks boven de ligfiets gaat. Uitermate hard en veel stabieler dan een bukfiets.

Last van de nek heb ik in het begin even gehad maar na enige oefening had ik daar geen last meer van.

Zelf ben ik op de ligfiets naar Nepal gefietst en dat is me uitermate goed bevallen. Echt geschikt voor een objectief oordeel ben ik dus niet.

Enige nadelen van de ligfiets:
Door mul zand rijden gaat wat lastiger.
Honden zien je eerder als een prooi dan dat ze dat doen bij een bukfiets.
Paarden en ezels zien je aan voor een aanvaller en kunnen daardoor schrikken en met berijder (en in bijvoorbeeld Roemenie ook met ezel en kar) in de berm terecht komen.

Voordelen:
Comfortabeler
Met een gelijke inspanning kom je verder en kom je uitgeruster aan
Minimaal dezelfde bagagemogelijkheden
Veel onverwachte ontmoetingen en gesprekjes
Je ziet de hele horizon voor je en niet allen een paar meter voor je op het wegdek.

enz. enz. enz.

Veel fietsplezier en als je meer info wilt ben ik graag bereid je die te geven.

Martin

O ja, voor het geval je deze site nog niet kent: de plaats om alles over ligfietsen te weten te komen:

http://www.ligfietsplaza.nl/

Martin