Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je fiets in de ijskoude schuur is beter af dan thuis binnen - Forum Wereldfietser

Je fiets in de ijskoude schuur is beter af dan thuis binnen

Heb geen medelijden: waarom je fiets dit ijskoude weekend beter af is in de schuur dan binnen in huis
De temperaturen zijn dit weekend flink onder nul, maar weersta de verleiding om je stalen ros naar binnen te halen. Dat is namelijk vragen om problemen.
https___cdn.pijper.io_2026_01_Nq8IfjxaWpXOiW1767968215.jpg
De onzichtbare vijand die ‘condens’ heet
Het voelt compleet tegennatuurlijk, zeker nu de weermodellen voor dit weekend extreme kou voorspellen. Je instinct schreeuwt dat je jouw trouwe racefiets een plezier doet door hem een warm plekje in de gang te geven. Toch kan deze goedbedoelde actie precies het tegenovergestelde effect hebben. De grootste vijand van je fiets is namelijk niet de vrieskou zelf, maar de temperatuurschok. Wanneer je een ijskoude fiets vanuit de vrieskou in een verwarmde woonkamer zet, slaat de warme, vochtige binnenlucht direct neer op de koude metalen onderdelen. Dit proces heet condensatie. Je fiets begint letterlijk te ‘zweten’. Dit vocht kruipt op plekken waar je het niet ziet: in je balhoofd, tussen je tandwielen en in de kabels. Het resultaat is een versneld proces van roest en corrosie op plekken waar je er met geen doekje meer bij komt.

Waarom de koude schuur de winnaar is
Een onverwarmde, maar vooral droge schuur is daarom de betere keuze voor het stallen van je fiets, zelfs tijdens de koudepiek van dit weekend. De temperatuur in de schuur ligt veel dichter bij de buitentemperatuur, waardoor er nauwelijks sprake is van een temperatuurschok. Zonder dat grote verschil is er geen reden voor de lucht om te condenseren op je frame en onderdelen.
Natuurlijk kunnen smeermiddelen wat dikker worden door de kou en rubbers wat stijver, maar dat is een tijdelijk en onschuldig effect. Het is een kleine prijs in vergelijking met de structurele schade die roest kan aanrichten. De prioriteit is en blijft: houd je fiets droog, niet per se warm.

Het perfecte ritueel om je fiets te stallen in de winter
Wil je zeker weten dat je fiets deze koude periode ongeschonden doorkomt? Maak de fiets eerst grondig schoon en volledig droog, zodat pekel en vuil geen kans krijgen om in te vreten. Smeer vervolgens de ketting en andere bewegende delen goed in om ze te beschermen tegen eventueel vocht in de lucht. Laat tot slot een klein beetje lucht uit de banden lopen om uitdroging en scheurtjes in het rubber te voorkomen. Zo staat jouw fiets startklaar, zodra de dooi weer intreedt.

Bron: Wieler Revue

Hetzelfde heb ik als molenaar ook ervaren met de maalstenen. Zodra de dooi was ingetreden, voelden de maalstenen nat en klam aan. Condensdruppels dropen langs de zijkanten af. De ijzeren klembanden gingen roesten. Natuurlijk kon er geen graan gemalen worden, want het meel ging dan tussen de maalkerven plakken en aankoeken. Ik heb daarom de houten kuip uit elkaar gehaald om de stenen te laten ventileren tot de zaak droog was. De loper (bovenste, draaiende maalsteen) in de steenkraan aangehangen. Hij weegt anderhalve ton. Op de foto zijn de bruine plekken te zien, dus nat! De stenen moeten schoon zijn.
DSC_0423.JPG
Martin E. van Doornik schreef:
zo 11 jan, 2026 13:37
...Een onverwarmde, maar vooral droge schuur is daarom de betere keuze...
Leuke theorie, maar hoe krijg en houd je een garage of schuur droog zonder dat dit gelijk veel geld kost? En wat is eigenlijk "droog"? Men kan dan beter een luchtvochtigheidspercentage noemen.

Verder is onze garage momenteel best vochtig (zie plaatje), maar er zijn geen problemen met condensatie. Misschien wel dankzij de 'goede' ventilatie?
PXL_20260111_125146223.jpg
Elektrische kachel neerzetten?
Martin E. van Doornik schreef:
zo 11 jan, 2026 16:24
Elektrische kachel neerzetten?

Lijkt me niet erg efficient om een ijskoude garage van ca. 75m3 met een elektrische kachel te verwarmen. En de energierekening loopt zo snel op. :roll: Bovendien is een kachel onnodig, want dankzij de 'goede' ventilatie is er geen probleem met condens, schimmel, roest etc.
let op met beschouwen van vochtigheid: de relatieve luchtvochtigheid is iets heel anders dan hoe vochtig het is. ik ga er geen betoog over schrijven, maar zo'n percentage zegt op zich weinig. (en vergeet niet om te ventileren: de buitenlucht is vaak droger dan de (even warme) binnenlucht.) dit wilde ik even ventileren.
hoogframe schreef:
zo 11 jan, 2026 17:18
(en vergeet niet om te ventileren: de buitenlucht is vaak droger dan de (even warme) binnenlucht.) dit wilde ik even ventileren.
Waarbij het ook nog een gelukkige bijkomstigheid is dat koude lucht die in een warme omgeving komt vocht op gaat nemen zodat hij a.h.w. “droogt”. Dit kun je navragen bij elke willekeurige aardappelboer met z’n piepers opgeslagen in een eigen loods.
De meeste mensen hebben wat moeite met het relatieve in de relatieve vochtigheid :wink: .
Na de initiële paniek die ik ervoer toen ik het artikel las ben ik na de extra info over relatieve vochtigheid inmiddels helemaal gerustgesteld. :wink:
Mijn 5 aan 6 aan 7 dagen in gebruik gestelde fiets waar ik werkelijk alles mee doet staat in een koude schuur waar hij ook als het gegoten heeft bij thuis komst nat en vies ingezet word.
Voor de winter heb ik de fiets goed gewassen, ingespoten met een wax van cyclon, schroeven boutjes en moertjes ingevet met vaseline, spaken een druppel olie.
En daar zal hij het voorlopig eventjes mee moeten doen tot de volgende was beurt.
Hopelijk als het weer, weer eens een beetje opklaart.

Van fietsenmakers krijg ik wel eens te horen dat ik te veel poetst om de boel netjes te houden.
Een fiets mag best eens flink vuil zijn, ik maak hem dan ook geregeld schoon, maar niet bij elke rit.
Dit is gewoon niet haalbaar, noch heb ik hier zin in.

Fietsen zullen best ergens tegen kunnen, zeker met regelmatig goed onderhoud.
Nadeel fiets binnen zetten: banden worden warm, druk wordt hoger en verliest relatief veel lucht. Simpel te verhelpen met bijpompen natuurlijk.
Voordeel fiets binnen zetten: vocht verdwijnt, ook op plekken waar het nu onder 0 stroefmakend is, De fiets loopt ineens best wat lichter!
Je fiets wordt nat van condens als de temperatuur van je fiets en de goederen onder het dauwpunt zouden komen. Volgens deze site https://www.weerschip.nl/calc_Td.php website zou je fiets - 4,2 graden moeten worden.
Berekend volgens de temperatuur en de luchtvochtigheid die de meter geeft.
Zorg voor ventilatie in de schuur zodat dat het klimaat daar zoveel als mogelijk gelijk is aan buiten.
Met een infrarood thermometer kan je de temperatuur van je fiets en alle oppervlakken die je tegenkomt meten.
Condenseren ontstaat als de luchtvochtigheid omhoog gaat. Met een relatie tot de temperatuur.
Op oppervlakken die poreus zijn is condens niet zichtbaar. Condens is zichtbaar op oppervlakken van metaal en glas.
Condenseren is zeer kritisch kijk naar de spiegel in de douche boven is er zicht en onder is het beslagen.
Dus stop niet alle gaten van de schuur dicht hoe meer tocht hoe beter het is.