Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag in verband met stack en reach. - Forum Wereldfietser

Vraag in verband met stack en reach.

Ik ben aan het nadenken om een nieuwe fiets te kopen.
Momenteel rij ik op een Factor Ostro Vam maat 58. Stuurpen 110mm (zonder spacers onder stuurpen)
De stack is 597 en reach is 401.
Als ik nu een kader maat 56 koop met stack 574 en reach van 389, kom ik dan simpelweg met een stuurpen van 120 mm en 2 centimeter spacers op ongeveer dezelfde positie zitten als op mijn huidige fiets?
Of vergeet ik ergens mee rekening te houden?
De zadelpen en stuurpen staan in een hoek, niet persé dezelfde hoek. Dus bij een hoger zadel en hogere stuurpen kan de tussenafstand gaan wijzigen.
Daarbij kan je stuurpen onder een hoek staan, niet horizontaal.
En je komt met een kleinere fiets die je ophoogt en verlengt met een lange stuurpen verder naar voren te zitten, je gaat heel overdreven over het voorwiel hangen. Tenzij je het zadel wat naar achteren zet, maar dat veranderd je houding en dus de manier van kracht zetten.
Om het makkelijk te houden :lol:

Je kan een website als deze gebruiken:
https://bikeinsights.com/
Daar heb ik een leuke tool voor gebouwd voor onze klanten.

Er vanuit gaand dat de balhoofhoek 71 graden is, de stuurpenhoek +7 graden, dan krijg je dit:

Als je de balhoofdhoek en de stuurpenhoek van beiden weet, kan ik het nog beter berekenen.

Bijlagen

Nog even de management-samenvatting:
Ja, dat zal behoorlijk dezelfde positie zijn.
PaneVino schreef:
do 16 okt, 2025 14:20
Nog even de management-samenvatting:
Ja, dat zal behoorlijk dezelfde positie zijn.
:D
Het verschilt een beetje per persoon. Ik ken mensen die op de millimeter nauwkeurig op de fiets zitten, en mensen die een paar centimeter marge helemaal prima vinden.
Maar het verschil in framemaat van 2 kan volledig worden opgevangen in de afstelling.
De maten van een frame wat moet je ermee. Ik geloof wel in het verschil van een paar mm maar dan zal je toch eerst heel veel kilometers gemaakt moeten hebben. En bij of na thuiskomst kan je je fiets aan je lichaam optimaliseren.
Twee fietsen met de maat van 57 cm.
Tijdens de montage kon ik de trapas in het beeld gelijk zetten. Langzaam zie je de verschillen in beeld komen.
Wim, de topicstarter heeft het niet over de framemaat, maar over stack en reach. Ik durf blind een fietes te kopen die voldoet aan mijn stack&reach-eisen, omdat ik dan zeker weet dat de juiste zitpositie kan krijgen. Daarnaast let ik ook nog op de voorvorkhoek en de sprong, de lengte van de liggende achtervork en de hoogte van het bracket tov de wielnaven, Al het andere is van geen belang.