Rapperswil-Mühlhorn, 10 september 2025
De fietsetappe naar de eerstvolgende jeugdherberg in Vaduz was die dag mij te lang, daarom voor de helft de trein genomen. Voorzichtig liep ik met mijn fiets het station van Rapperswil binnen en ik keek rond om me te oriënteren. Er was een reisbureau-achtige balie met meerdere computerschermen en enkele medewerkers in het uniform van de SBB (Schweizerische Bundesbahnen). Ik werd uiterst hoffelijk geholpen. Naar Weesen fiets mee? Geen probleem, er werden twee tickets uitgeprint, CHF 10,– voor mijzelf, plus CHF 5,– voor de ‘velo’ (fiets). Dat is samen omgerekend 16,05 euro. Er waren geen liften aanwezig om naar de andere perrons te gaan, maar wel hellingbanen. Dat heb ik ook geconstateerd op andere middelgrote stations zoals Landquart. Kleine stations hebben alleen maar kaartjesautomaten en geen hellingbanen, wel gelijkvloers het spoor oversteken naar andere perrons, voorzien van kleine slagbomen.
Grote stations, zoals Zürich HB, hebben wel liften.
De Zwitserse treinen zijn echt verbluffend, zo schoon en netjes, alsof die de koninklijke koetsen zijn op de Prinsjesdag, welke een week later in Den Haag plaats zou vinden. Comfortabele trein met meerdere fietsplaatsen. Grote ramen voor mooie uitzichten op de Zwitserse landschappen. Echter, de trein stopte niet in Weesen, want het station is een industriële overslagplaats voor goederentreinen. Vier minuten later uitgestapt in Mühlhorn.
Op trajecten tussen de grote steden kunnen de Zwitserse extreem lang zijn, zoals ik in Horgen heb gefilmd. Nooit meegemaakt! En dat iedere half uur. Veel fietsplaatsen aanwezig.
Kijk op https://www.youtube.com/watch?v=bUI20jwz-mc
De fietsetappe naar de eerstvolgende jeugdherberg in Vaduz was die dag mij te lang, daarom voor de helft de trein genomen. Voorzichtig liep ik met mijn fiets het station van Rapperswil binnen en ik keek rond om me te oriënteren. Er was een reisbureau-achtige balie met meerdere computerschermen en enkele medewerkers in het uniform van de SBB (Schweizerische Bundesbahnen). Ik werd uiterst hoffelijk geholpen. Naar Weesen fiets mee? Geen probleem, er werden twee tickets uitgeprint, CHF 10,– voor mijzelf, plus CHF 5,– voor de ‘velo’ (fiets). Dat is samen omgerekend 16,05 euro. Er waren geen liften aanwezig om naar de andere perrons te gaan, maar wel hellingbanen. Dat heb ik ook geconstateerd op andere middelgrote stations zoals Landquart. Kleine stations hebben alleen maar kaartjesautomaten en geen hellingbanen, wel gelijkvloers het spoor oversteken naar andere perrons, voorzien van kleine slagbomen.
Grote stations, zoals Zürich HB, hebben wel liften.
De Zwitserse treinen zijn echt verbluffend, zo schoon en netjes, alsof die de koninklijke koetsen zijn op de Prinsjesdag, welke een week later in Den Haag plaats zou vinden. Comfortabele trein met meerdere fietsplaatsen. Grote ramen voor mooie uitzichten op de Zwitserse landschappen. Echter, de trein stopte niet in Weesen, want het station is een industriële overslagplaats voor goederentreinen. Vier minuten later uitgestapt in Mühlhorn.
Op trajecten tussen de grote steden kunnen de Zwitserse extreem lang zijn, zoals ik in Horgen heb gefilmd. Nooit meegemaakt! En dat iedere half uur. Veel fietsplaatsen aanwezig.
Kijk op https://www.youtube.com/watch?v=bUI20jwz-mc