Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp nodig voor informatie over mijn Koga - Forum Wereldfietser

Hulp nodig voor informatie over mijn Koga

Wie zou mij verder kunnen helpen in de zoektocht naar informatie over mijn Koga fiets?

Ik ben op dit moment samen met mijn vriendin op wereldreis met onze Koga fietsen. We hebben al bijna 2500 km gehad en zijn momenteel aan de westkust van Frankrijk.

Mijn Koga fiets is de laatste paar honderd kilometer een vervelend gekraak aan het maken in/rond mijn excentrische trapas. We hebben al meerdere fietsenmakers/hobbyisten gesproken en e.e.a. zelf geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden.

We hebben een fietsenmaker in Bordeaux gevonden die ons wel wit helpen, maar graag meer info ontvangt over de fiets.
Ik heb de fiets tweedehands gekocht, een papieren aankoopbewijs ontvangen (die nu ergens in de opslag ligt. Ik weet het, heel handig) en op het frame zit geen sticker met het framenummer.
Op mijn frame onder de trapas is echter het volgende ingeslagen:
WTS (World Traveller signature?)
HOLZ 29953
D60 (framemaat is 60)

Iemand enig idee wat deze verdere codering betekent of hoe ik anders op zoek kan naar het model/jaar/etc.?
IMG-20251007-WA0014.jpg
IMG-20251007-WA0015.jpg
Ik denk dat de codering weinig toevoegt aan de oplossing voor je probleem.

Je zou beter even kunnen vermelden of het een fiets met riem of kettingaandrijving is en wat foto’s kunnen delen van het probleem.
Ik weet niet wat voor gereedschap je bij je hebt, en wat je al geprobeerd hebt, maar met een cranktrekker en juiste sleutel om de trapas los te maken (te koop bij bijvoorbeeld de Decathlon) zou je zelf de trapas kunnen demonteren. En dan controleren op speling en luisteren naar de lagers. Als de trapaslagers slecht klinken staat daar een type op, die heeft de Decathlon misschien ook wel. En dan monteren idealiter met montagepasta en anders vaseline. Zit je tandwiel goed vast aan je crankstel? Ook die boutjes loshalen, schoonmaken en met montagepasta/vaseline weer vastzetten kan helpen. Succes!
Even een andere invalshoek:
Kreeg verleden jaar telkens per omwenteling van de trapas een kraak te horen , later werd het een dubbele kraak.
Fiets: met Pendix (dus trapas van Pendix), ketting + Rohloff. Kraak was aan de kant van de Pendix motor zo te horen.
Zat hele tijd oorzaak te zoeken bij trapas en/of Pendix motor. Via tip dat het ook wel eens van de pedalen af kan komen, heb ik linker pedaal eraf gehaald. Zoveel mogelijk uit elkaar gehaald (kogellagers) oude zwarte vet zoveel mogelijk verwijderd en volgepropt met nieuw lagervet. Na montage en inmiddels al weer wat km's verder: geen gekraak meer.
Op de foto zie ik een riem!
Komt het gekraak niet van de vieze riem? Je zou niet de eerste zijn die zich een ongeluk zoekt en vervolgens is het na het schoonmaken van de riem weer weg.

Gr Anja
Ik zag geen foto maar als het een fiets met riem is eerst even tijdens het rijden met je bidon water over de riem spoelen en als het geluid dan weg is dan is de oplossing de riem en tandwielen grondig reinigen. Is zoals Anja aangaf meestal de oplossing.

Ik zie dit ook bij piepende schijfremmen, dat is in de meeste gevallen ook al opgelost nadat ik de fiets gewassen heb.
Inderdaad makkelijk beginnen, bij de riem. Als je eenvoudig wilt weten of het de trappers zijn: iets van wd40 in de lagers spuiten. Als het kraken dan 5 km weg is weet je dat dat het probleem is. Vervolgens moet er wel echt vet in.
Zeer relevante adviezen hierboven. Andere insteek: is het wel zo verstandig om met een tandriem aandrijving aan een wereldreis te beginnen? Immers nauwelijks bekend buiten NW-Europa; dat is dan nog ruim aangeduid.
sjefke schreef:
di 07 okt, 2025 19:43
Zeer relevante adviezen hierboven. Andere insteek: is het wel zo verstandig om met een tandriem aandrijving aan een wereldreis te beginnen? Immers nauwelijks bekend buiten NW-Europa; dat is dan nog ruim aangeduid.
Reserveriem mee?
Maar begrijp wat je bedoelt. Een Rohloff of pinion is nog niet zo bekend buiten Europa. Maar er zijn toch genoeg fietsers die het wel doen.
sjefke schreef:
Duizenden mensen doen dat inmiddels en het mooie is dat ze nooit kapot gaan (als ze in ieder geval juist gemonteerd zijn). Het enige wat ze soms doen is een beetje geluid maken als je ze niet schoon maakt maar dat is een kwestie van even reinigen en door..

Wat is er nou mooier aan 25.000-30.000 km soepel fietsen met vrijwel geen onderhoud.

Angst voor een riemaandrijving hadden mensen vroeger ook bij elektrische ramen voor hun auto, een ouderwetse raamslinger was veel beter. Maar tijden veranderen en tegenwoordig heeft vrijwel iedere luxe fiets of ebike een Gates Beltdrive.
Het model is een WTS Classic en ik denk ergens vanaf 2021 (vanwege de montagepunten op de voorvork).

EBB is een Bushnell en die willen wel eens kraken. Kan je gewoon demonteren, invetten en opnieuw - goed uitgelijnd! - monteren. Je riem even goed nat maken kan ook wel wat geluid schelen.
sjefke schreef:
Extra riem meenemen bij lange reizen. Kan je weer zo 20.000 km vooruit.
BTvandergeest schreef:
di 07 okt, 2025 13:36
We hebben al meerdere fietsenmakers/hobbyisten gesproken en e.e.a. zelf geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden.

Wat heb je al geprobeerd? Dit lijkt mij een kwestie van beginnen met generiek troubleshooten waar niet per se handleiding van de fiets bij nodig is.

Eerst natuurlijk de riem uitsluiten als oorzaak van het gekraak.
Pedalen, zadelpen, zadelpen en andere flauwe grappen uitsluiten.
Cranks eraf, trapas eruit en checken, EBB eruit en checken, schoonmaken, invetten, alles netjes terug monteren.
Bedankt voor alle ideeen!
Ik denk dat ik niet duidelijk was met mijn verhaal, ik heb een stappen overgeslagen.

De rede dat wij de model nummer/Jaartal nodig hebben is zo dat de franse fietsen maker al een paar onderdelen kan bestelen, want dan hoeven wij niet nog een week extra te wachten (wij ontmoeten hem pas over 1 week)

Ik heb met mijn eigen fietsen maker gesproken (die kent mijn oudere fietsen, deze koga kent hij niet helaas) met het frame Nummer zou hij weten welke model precies het zou zijn en aankunnen geven welke trap as in de frame zou passen.

Ik zal nu het volledige verhaal vertellen over de trap as en het gekraak.
Wij hebben veel problemen gehad met de excentrisch trap as;
1. Als eerst verloor mijn riem spanning - zelf gefixt met https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... meter.html
2. 5 maanden later is het weer gebeurt, weer zelf gefixt, maar met licht gekraak te horen, na 10km en een regen bui geen geluid meer.
3. Na 300km begon het gekraak en dus weer spanning verloren, naar een engelse fietsen maker. blijkbaar zag het allemaal prima uit(Ik heb het niet gezien), hij heeft de trap as er uitgehaald schoon gemaakt en weer ingevet.
4. 100km geen geluid maar nu kwam het weer terug. Spanning was nog goed, dus naar trappers gekeken, beetje wd40 en dat hielp (meteen nieuwe trappers besteld ik was niet heel erg blij met de oude, net te glibberig)
5. 13(8dagen met de nieuwe trappers)dagen fietsen later begon het gekraak weer maar nu anders, nu was de spanning nog steeds goed. Zelf de trap as los gemaakt(niet hele helaas, ik kon de trap stang niet los maken) maar schoon en weer ingevet, het hielp het hoeveelheid geluid maar was nog steeds te horen.
6. Volgende dag naar een fietsen kenner, maar die had geen ervaring met excentrisch trap as, maar alles uit elkaar kunnen halen, nieuwe soort vet, maar niet echt geholpen maar wel een beetje geluid gedempt.
7. Volgende dag naar een andere fietsen maken die wist het ook niet.
8. Onder weg maar de 3 fietsen maker in 3 dagen (haalt 2de handsen fietsen uit NL om te fixen en doorverkopen) stopt het geluid en loopt het weer goed.
9. Te vroeg gejuicht 2*halve dag en het is weer terug. En nu ben ik hier.

Ik zal ook ff 2 filmpjes er bij zetten om het geluid te laten horen. https://youtube.com/shorts/dmCDQA9dDBU? ... JkAvSeGmKf
BTvandergeest schreef:
Wie zou mij verder kunnen helpen in de zoektocht naar informatie over mijn Koga fiets?

Ik ben op dit moment samen met mijn vriendin op wereldreis met onze Koga fietsen. We hebben al bijna 2500 km gehad en zijn momenteel aan de westkust van Frankrijk.

Mijn Koga fiets is de laatste paar honderd kilometer een vervelend gekraak aan het maken in/rond mijn excentrische trapas. We hebben al meerdere fietsenmakers/hobbyisten gesproken en e.e.a. zelf geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden.

We hebben een fietsenmaker in Bordeaux gevonden die ons wel wit helpen, maar graag meer info ontvangt over de fiets.
Ik heb de fiets tweedehands gekocht, een papieren aankoopbewijs ontvangen (die nu ergens in de opslag ligt. Ik weet het, heel handig) en op het frame zit geen sticker met het framenummer.
HOLZ 29953
D60 (framemaat is 60)

Iemand enig idee wat deze verdere codering betekent of hoe ik anders op zoek kan naar het model/jaar/etc.?
Ik heb de fiets van mij vriendin omgebouwed van rohloff met ketting naar rohloff met riem.
Gezorged dat wij beiden de hetzelfde hoeveel tanden nodig hebben. Dus 1 extra riem als backup zou goed genoeg moeten zijn.
Fedor schreef:
di 07 okt, 2025 21:12
sjefke schreef:
Al een paar keer gedaan, dat is een Ander soort gekraak, ik ga kijken hoe ik de video hier op kan zetten.
dijken63 schreef:
di 07 okt, 2025 15:49
Op de foto zie ik een riem!
Komt het gekraak niet van de vieze riem? Je zou niet de eerste zijn die zich een ongeluk zoekt en vervolgens is het na het schoonmaken van de riem weer weg.

Gr Anja
Fedor schreef:
sjefke schreef:
Nee, de riem slijt bijna niet, de tandwielen wel, bij de ene het achtertandwiel en bij de ander het voortandwiel sneller dan de ander, nog geen idee waar dat aan ligt..

Maar idd eerst de riem smeren met wat je hebt, olijfolie, boter etc, maakt niet uit, kan de riem tegen, dan kijken of het de pedalen zijn, voelen of ze niet rauw lopen en/of andere er op, dan kijken of de bouten die de exctrische bottom bracket pot vast zetten wel vast genoeg zitten, dan kijken of de bouten in de exceter wel vast zitten [ zitten in de zijkant, koga gebruikt een versie met 2 schuine kanten die tegen elkaar ingetrokken worden, kleine inbusbout in een wat diep gat in de excenter],
voelen of er geen speling op de trapas zit, riem er af en voelen of te trapas niet rauw voelt, kijken of het achterwiel wel goed vast zit en controleren of de spliter in het frame waar de riem doorheen kan wel goed vast zit
BTvandergeest schreef:
di 07 okt, 2025 22:13
Ik zal ook ff 2 filmpjes er bij zetten om het geluid te laten horen. https://youtube.com/shorts/dmCDQA9dDBU? ... JkAvSeGmKf
BTvandergeest schreef:

HOLZ 29953
D60 (framemaat is 60)

Ik heb niet meer informatie over je fiets. Maar dat geluid is een stuk heftiger dan ik voor je had gehoopt. Het lijkt wel of die excentrische bottom bracket los in je frame zit.
Maar dan nog: als je het los haalt vind je misschien stickers met typenummers die je aan de fietsenmaker kan vertellen.
Mr. Z schreef:
di 07 okt, 2025 22:38
Fedor schreef:
sjefke schreef:
Nee, de riem slijt bijna niet, de tandwielen wel, bij de ene het achtertandwiel en bij de ander het voortandwiel sneller dan de ander, nog geen idee waar dat aan ligt..

Maar idd eerst de riem smeren met wat je hebt, olijfolie, boter etc, maakt niet uit, kan de riem tegen, dan kijken of het de pedalen zijn, voelen of ze niet rauw lopen en/of andere er op, dan kijken of de bouten die de exctrische bottom bracket pot vast zetten wel vast genoeg zitten, dan kijken of de bouten in de exceter wel vast zitten [ zitten in de zijkant, koga gebruikt een versie met 2 schuine kanten die tegen elkaar ingetrokken worden, kleine inbusbout in een wat diep gat in de excenter],
voelen of er geen speling op de trapas zit, riem er af en voelen of te trapas niet rauw voelt, kijken of het achterwiel wel goed vast zit en controleren of de spliter in het frame waar de riem doorheen kan wel goed vast zit
Nooit olie/boter op de riem smeren!
Trekt vuil aan.
Gezien het verhaal dat je riem telkens van spanning gaat dat verwacht ik ook dat je excenter los zit. Normaal gaat een riem pas van spanning af zodra je tandwielen aan het slijten zijn, de riem zelf rekt niet op.

Mocht het de trapas zelf zijn dan is de meest voorkomende trapas voor dit soort fietsen een BSA 118 mm met vierkante as en die zie je wereldwijd op fietsen met riem, ketting of welke aandrijving je maar zou willen.