Ik was 9 september j.l. op fietstocht van Zürich naar Rapperswil. Ongeveer midden op de Züricher See bevindt zich een veerpont tussen Horgen en Meilen. Ook leuk om een overtocht over zo'n Zwitsers meer mee te maken. Ik keek bij de aanlegplaats goed rond, waar ik een kaartje kon kopen. Grote borden met online ticketverkoop of QR-codes, waar ik niks mee kon. Gelukkig kon er ook aan boord betaald worden. Met fiets erbij kostte de overtocht 5,– CHF, zeg maar 5,35 euro (koers 1 CHF = 1,07 euro). Zwitserland gebruikt geen woord ‘Fahrrad’, maar ‘Velo’. Met mijn bankpas contactloos betaald. De veerdienst ‘Zürichsee-Fähre Horgen-Meilen AG’ onderhoudt de dienst met vijf veerboten, waarvan er een in reserve wordt gehouden en de afvaarten vinden iedere tien minuten plaats! Heel frequent dus.
Ruim tien minuten later meerde de veerpont aan in Meilen, met voor ons de fraaie kerktoren in zicht. De klep wordt neergelaten en men gaat aan land. Bij de aanlegsteiger staat een koffietent (kiosk op het dak), die door een uit Friesland afkomstige mevrouw wordt gerund.
20250909_114737.jpg
20250909_115332.jpg
20250909_115129.jpg