Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Lange" reis met gravelbike? - Forum Wereldfietser

"Lange" reis met gravelbike?

Ik lees veel over het aanschaffen van een echte vakantiefiets. Ik heb zelf een gravelbike, carbon, met bikepackingtassen.
Heb nu zadeltas, framemaat, stuurtas, voorvorktassen en een tasje op de bovenbuis. Stuurt en fietst niet heel erg stabiel en vraag me af hoe dit berg af gaat. Hangt best vol maar is best te doen op meerdaagse tochtjes in Nederland. Wat is jullie ervaring of advies t.a.v. bijvoorbeeld een fietsreis naar Rome? Kan dat prima op de gravelbike of moet ik toch echt een (dure) vakantiefiets aanschaffen? Alternatief zou ook een fietskar kunnen zijn of nog een extra achterdrager.
Ik heb ze erop van de Noordkaap naar Tarifa zien fietsen dus waarom niet? Vraag is wel wat wil je allemaal meenemen en heb je daar de ruimte, dan wel bevestigingspunten voor. Als je fiets nu slecht/onrustig stuurt kan dat door je houding op de fiets maar ook hoe je die nu hebt volgehangen komen. Misschien dat een andere voorvork nog een optie is met wat meer naloop, daar wordt die wat luier van en dus stabieler.
Ik heb voordat ik een vakantiefiets kocht ook gekeken naar een gravelbike en wel eens onderzocht je hebt ook een Tailfin carbon constructie zodat je achterop spul kwijt kunt. Zie hier een voorbeeld: https://www.tailfin.cc/guides/fitting-g ... 13105b7e4e

Kan me voorstellen als je ook meer gewicht achterop hebt dat de boel ook stabieler is.

Op YouTube en op sites als bikepacking.com heb je ook tig dingen staan die gemaakt zijn voor gravelbike/ bikepacking. Ze doen ook vaak multiday tours dus het moet echt wel kunnen. Ik weet alleen niet of ze dat ook met carbon fietsen doen.

Qua zithouding kan ik niks over zeggen. Maar als jij er goed op zit dan is er niks aan de hand lijkt me.
Ik zou zeggen: hang er tassen aan alsof je op fietsvakantie gaat, en ga dan een dag lang toeren in Zuid-Limburg, ten noordoosten (Posbank) en westen van Arnhem, of ten zuiden en oosten van Nijmegen. Genoeg klimmetjes daar, en volop testen hoe (stabiel) het afdalen gaat.
Pfiets schreef:
zo 05 okt, 2025 17:39
Ik heb voordat ik een vakantiefiets kocht ook gekeken naar een gravelbike en wel eens onderzocht je hebt ook een Tailfin carbon constructie zodat je achterop spul kwijt kunt. Zie hier een voorbeeld: https://www.tailfin.cc/guides/fitting-g ... 13105b7e4e
Goedkopere en ook goede oplossing: Ortlieb Quickrack. Ortlieb levert ook een steekas met montagepunten hiervoor (de andere kunnen niet want carbon fame) mocht je frame geen montagepunten hebben.
Fedor schreef:
zo 05 okt, 2025 18:18
Pfiets schreef:
zo 05 okt, 2025 17:39
Ik heb voordat ik een vakantiefiets kocht ook gekeken naar een gravelbike en wel eens onderzocht je hebt ook een Tailfin carbon constructie zodat je achterop spul kwijt kunt. Zie hier een voorbeeld: https://www.tailfin.cc/guides/fitting-g ... 13105b7e4e
Goedkopere en ook goede oplossing: Ortlieb Quickrack. Ortlieb levert ook een steekas met montagepunten hiervoor (de andere kunnen niet want carbon fame) mocht je frame geen montagepunten hebben.
Tailfinn is de enige die op de site expliciet benoemt dat deze ook geschikt is voor Cannondale Topstone 3 carbon met kingpin. Die 'garantie' geeft Ortlieb helaas (nog) niet.
Pfiets schreef:
zo 05 okt, 2025 17:39
Ik heb voordat ik een vakantiefiets kocht ook gekeken naar een gravelbike en wel eens onderzocht je hebt ook een Tailfin carbon constructie zodat je achterop spul kwijt kunt. Zie hier een voorbeeld: https://www.tailfin.cc/guides/fitting-g ... 13105b7e4e

Kan me voorstellen als je ook meer gewicht achterop hebt dat de boel ook stabieler is.

Op YouTube en op sites als bikepacking.com heb je ook tig dingen staan die gemaakt zijn voor gravelbike/ bikepacking. Ze doen ook vaak multiday tours dus het moet echt wel kunnen. Ik weet alleen niet of ze dat ook met carbon fietsen doen.

Qua zithouding kan ik niks over zeggen. Maar als jij er goed op zit dan is er niks aan de hand lijkt me.
Maar toch een vakantiefiets aangeschaft begrijp ik? Wat was de reden om niet voor een gravelbike te gaan?
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 17:22
Kan dat prima op de gravelbike of moet ik toch echt een (dure) vakantiefiets aanschaffen?
Vakantiefiets wil niet zeggen Santos, Koga of Idworx met Pinion of Rohloff (ik noem wat merken als voorbeeld) vanaf 5000 euro.
Er zijn genoeg goedkopere, en op Marktplaats al helemaal, zeker als je het leuk vindt om er zelf het een en ander aan te doen.
Op een carbon gravelbike met tassen en evtl bagagerek ben je waarschijnlijk wel sneller onderweg en maak je meer kilometers per dag dan op een vakantiefiets.
Het is maar net wat je wil en wat je mee wil nemen of thuis wil laten.
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 18:29
Pfiets schreef:
zo 05 okt, 2025 17:39
Ik heb voordat ik een vakantiefiets kocht ook gekeken naar een gravelbike en wel eens onderzocht je hebt ook een Tailfin carbon constructie zodat je achterop spul kwijt kunt. Zie hier een voorbeeld: https://www.tailfin.cc/guides/fitting-g ... 13105b7e4e

Kan me voorstellen als je ook meer gewicht achterop hebt dat de boel ook stabieler is.

Op YouTube en op sites als bikepacking.com heb je ook tig dingen staan die gemaakt zijn voor gravelbike/ bikepacking. Ze doen ook vaak multiday tours dus het moet echt wel kunnen. Ik weet alleen niet of ze dat ook met carbon fietsen doen.

Qua zithouding kan ik niks over zeggen. Maar als jij er goed op zit dan is er niks aan de hand lijkt me.
Maar toch een vakantiefiets aangeschaft begrijp ik? Wat was de reden om niet voor een gravelbike te gaan?
Zithouding en onderhoudsvrij kunnen fietsen. Ik wil relaxt kunnen touren op vakantie. Nu zit ik uiteindelijk nog altijd sportiever dan op een stadsfiets maar dat is ook niet zo erg. Verder wilde ik een stabiel frame met voldoende mogelijkheden voor tassen.

Als ik al een gravelbike had gehad dan heb je een andere afweging.

Overigens ook eens met DaVinci er zijn veel verschillende soorten vakantiefietsen.Als Rohloff geen eis is dan heb je allerlei keus.
Overigens is het aantal fietsen wat je moet hebben altijd n+1 waarbij n het aantal is wat je al hebt. En het hoeft inderdaad echt niet altijd duur te zijn.
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 17:22
Ik lees veel over het aanschaffen van een echte vakantiefiets. Ik heb zelf een gravelbike, carbon, met bikepackingtassen.
Heb nu zadeltas, framemaat, stuurtas, voorvorktassen en een tasje op de bovenbuis. Stuurt en fietst niet heel erg stabiel en vraag me af hoe dit berg af gaat. Hangt best vol maar is best te doen op meerdaagse tochtjes in Nederland. Wat is jullie ervaring of advies t.a.v. bijvoorbeeld een fietsreis naar Rome? Kan dat prima op de gravelbike of moet ik toch echt een (dure) vakantiefiets aanschaffen? Alternatief zou ook een fietskar kunnen zijn of nog een extra achterdrager.
Dit moet prima kunnen op de gravelbike. Ik ken genoeg verhalen van mensen die op de gravelbike de hele wereld zijn rondgefietst. Als dit niet stabiel stuurt, dan is er wellicht iets anders aan de hand. De meeste gravelbikes zijn juist ontworpen om wat stabieler rijgedrag te hebben (met name een langere wielbasis).
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 17:22
Stuurt en fietst niet heel erg stabiel en vraag me af hoe dit berg af gaat. Hangt best vol maar is best te doen op meerdaagse tochtjes in Nederland. Wat is jullie ervaring of advies t.a.v. bijvoorbeeld een fietsreis naar Rome?
Post eens een foto van je setup... (altijd leuk om te zien!)
Hoé en waar je de uitrusting in de tassen steekt maakt nogal wat uit. Een volgeladen fiets rijdt sowieso anders, gravelbike of niet.
Ook zul je zien dat je voor 3 weken niet eens zo veel meer spullen nodig hebt als voor een weekendje weg.
_Peter_ schreef:
zo 05 okt, 2025 17:27
Als je fiets nu slecht/onrustig stuurt kan dat door je houding op de fiets maar ook hoe je die nu hebt volgehangen komen. Misschien dat een andere voorvork nog een optie is met wat meer naloop, daar wordt die wat luier van en dus stabieler.
Naast alle prima voorgaande suggesties van deze quote en verder in dit topic... een op te lossen technische oorzaak aan je huidige fiets kan ook nog, denk bijvoorbeeld aan de afstelling en/of slijtage van je balhoofdlagers, de lagers van de naven (vooral vooras), spaakspanning of simpelweg een te lage bandenspanning. Of allemaal bij elkaar opgeteld net niet goed ;)
Afbeelding

Bijlagen

Knap fietsje zo. Zou prima moeten kunnen.

Naast bovengenoemde suggesties. Na het zien van de foto zou minder volume aan je stuur en dat minder naar voren brengen best eens kunnen helpen in je stuurgedrag. Ook minder en/of compactere bagage aan je voorvork zou nog een optie kunnen zijn. Achterop zou de bidonhouder achter je zadel het 'kwispelen' van de zadeltas al aardig in bedwang moeten kunnen houden, mocht dat toch nog van toepassing zijn dan helpt het natuurlijk ook niet mee in je stuurgevoel.

Hoe zit het met je gewichtsverdeling? Hoeveel hangt er aan stuur&vork, hoeveel achterop en hoeveel in, op en onder je frame.

En ach, een stukje ervaring en accepteren dat het allemaal niet zo strak en levendig stuurt als een onbepakte fiets kan natuurlijk ook meehelpen. Toch zou je met goed bepakken hier toch prima met 2x20kmh mee naar beneden moeten kunnen dalen, als je durft zelfs met 3x20kmh of 4x20kmh... terwijl het in de startpost lijkt alsof het nu met 20kmh ophoudt ;)
Mooi zo'n volgepakte fiets! Wat me wel opvalt is de positie van je zadel, die lijkt nogal ver naar achter te staan. Dat lijkt mij een potentiële oorzaak voor het instabiele rijgedrag. Je hebt nu veel gewicht naar achter en daarmee relatief weinig druk op de voorkant van je fiets. Je zou eens kunnen proberen hoe je fiets rijdt als je je zadel in een meer neutrale positie zet.
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 17:22
Ik lees veel over het aanschaffen van een echte vakantiefiets. Ik heb zelf een gravelbike, carbon, met bikepackingtassen.
Na het zien van je foto heb je nu al een echte vakantiefiets. Nog even het stuur-issue oplossen en dan is die stempel erop meer dan verdiend ;)
Harold Sweers schreef:
zo 05 okt, 2025 17:22
Ik lees veel over het aanschaffen van een echte vakantiefiets. Ik heb zelf een gravelbike, carbon, met bikepackingtassen.
Heb nu zadeltas, framemaat, stuurtas, voorvorktassen en een tasje op de bovenbuis. Stuurt en fietst niet heel erg stabiel en vraag me af hoe dit berg af gaat. Hangt best vol maar is best te doen op meerdaagse tochtjes in Nederland. Wat is jullie ervaring of advies t.a.v. bijvoorbeeld een fietsreis naar Rome? Kan dat prima op de gravelbike of moet ik toch echt een (dure) vakantiefiets aanschaffen? Alternatief zou ook een fietskar kunnen zijn of nog een extra achterdrager.
Op de vraag “is deze fiets geschikt voor een fietsvakantie?” is het antwoord áltijd ja.
Je kunt met elke fiets op fietsvakantie.
Van stadsfiets met krantentassen tot overpriced Santosding.
Die vakanties zien er allemaal anders uit en veel komt neer op uitproberen.

Begin klein met wat je hebt, begin met een korte trip en begin in de buurt.
Ik heb zelf reisfiets en gravelbike. Ik merk dat ik voor wat langer weg neig naar reisfiets; stabieler met meer bagage, en het browset (lekker om je heen kijken, stadje in en uit etc) wat makkelijker en leuker. Die heeft ook rohloff. Nadeel: fiets is 6 kg zwaarder, en ook minder km per dag.

Weekendjes bikepacken doe ik dan op gravelbike (wel met mini drager achter en lichtgewicht panniers).
Ik vind je stuurtas en zadeltas dicht bij de banden hangen. Met name de zadeltas, als die contact maakt met de band wordt die naar voren getrokken, zo de achterbrug in.
Volume en gewicht is natuurlijk niet hetzelfde, maar als je hier eens naar kijkt:
https://bikepacking.com/index/panniers-for-bikepacking/
Dan vind je misschien een manier om de bagage wat meer te ondersteunen, zodat het minder bewegingsvrijheid heeft en dus stabieler aanvoelt.