Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleiner verzet derailleur - Forum Wereldfietser

Kleiner verzet derailleur

Hallo,

Op mijn lichte carbon gravelbike 29" zit nu:
• Shimano GRX RX812 11x
• 11-42T - 36T -> kleinste verzet 36/42=0,86
• Afstand per omwenteling 1.98 meter

Op mijn zwaardere mountainbike 29":
• Sram GX-Eagle 12x
• 10-52T - 30T -> kleinste verzet 30/52=0,58
• Afstand per omwenteling 1.34 meter

Wil met gravelbike nu licht bepakt (zonder tent/kookspullen) in de bergen langere tocht gaan maken. Lichtste verzet is me wat te zwaar. Wil meer richting verzet van de MTB.

Hoe kan ik dat het beste aanpassen? Voor kleiner; achter groter kan niet lees ik op site Shimano. Andere derailleur er op?
Suggesties zijn welkom :)
Onlangs was er een soortgelijke discussie op het forum van Fietsmagazine. Daarbij bleek dat je met kettingbladen van TA Specialites op GRX cranks ook een klein ketting blad van 28t kunt plaatsen.
Zie hier de website van TA (maar thans niet leverbaar!):
https://specialites-ta.com/double/440-1 ... ure,44-dts

Ik merk op dat er nog mogelijke knelpunten zijn, zoals geen vaste nokken op de zitbuis. De (eventuele?) voorderailleur moet voldoende omlaag kunnen (en niet stuiten op de liggende vork!)
TA bladen zijn eerste klas kwaliteit!
Als je met een enkel blad voor van 28 tandjes gaat gebruiken ga je wel een stuk lichter, maar ook in je maximale verzet.
Pierre Noiret schreef:
vr 29 aug, 2025 23:29
Als je met een enkel blad voor van 28 tandjes gaat gebruiken ga je wel een stuk lichter, maar ook in je maximale verzet.
De Fransen hebben daar wat op gevonden, de pédalier double plateau: :)

Afbeelding
Exactement! Maar de capaciteit van de achterderailleur van de topicstarter gaat dat niet trekken. Daar kun je wel een beetje mee sjoemelen als je niet groot-groot en klein-klein gaat rijden, maar het houdt ergens wel op. Met goatlinks en andere padverlengers kun je wel het een groter tandwiel achter gaan rijden, maar aan de capaciteit van de derailleur verandert ook niets.
Naar verluidt (bron: Google --> Reddit, dus dan is het waar) kan je achterderailleur met een beetje B-tension tweaking ook een 11-46 cassette aan.
RX812 is voor 1x11 dus dat zal er wel op zitten. Kleiner voorblad (evt crankset), klaar.
RealRedHair schreef:
vr 29 aug, 2025 22:40
Op mijn lichte carbon gravelbike 29" zit nu:
• Shimano GRX RX812 11x
• 11-42T
Dank voor jullie reacties en suggesties. Nog niet helemaal overtuigd. Het totale bereik van de versnellingen moet een beetje evenwichtig blijven. Dus niet enkel heel licht en geen zwaardere versnellingen. Enkel voorblad paar tanden kleiner of paar tanden achter er bij gaat het verschil denk ik toch niet maken.

Dan zie ik eigenlijk twee opties. Extra voorblad met voorderailleur erbij (bijvoorbeeld Shimano GRX RX810) dan wel andere achter derailleur die grotere bladen aankan. Zou dan misschien Shimano GRX RX822 (10-51T) optie zijn. Gaat dat een beetje passen allemaal of waar ga ik tegenaan lopen?
Die 10-51 is waarschijnlijk 12-speed en past mogelijk niet op jouw naaf.
Cassettebody van Shimano moet dan een MicroSpline zijn. en dan ga je een groot wijzigingstraject in.
Shimano heeft een 11 speed 11-51 cassette die waarschijnlijk wel op jouw HyperGlide cassettebody past. Dan heb je nog een goatlink nodig om die 51 te halen of een MTB-derailleur die dat haalt.
Ik meen dat bij Shimano de 11-speed race- en MTB achterderailleurs door elkaar heen gebruikt kunnen worden (overbrenging zodat de versnellingen kloppen)

Bereken goed wat je denkt als zwaarste verzet nodig te hebben. Zelf heb ik besloten dat voor mijzelf een 30x10 zwaar genoeg is. Komt overeen met 42x14. Bij een trapfrequentie van 90 rij je dan 34 km/uur.
Pierre Noiret schreef:
za 30 aug, 2025 16:12
Ik meen dat bij Shimano de 11-speed race- en MTB achterderailleurs door elkaar heen gebruikt kunnen worden (overbrenging zodat de versnellingen kloppen)
Voor elektronische groepsets wel, voor mechanische groepsets niet dacht ik. De pull ratio voor weg/gravel vs. mtb derailleurs is anders volgens mij.
RealRedHair schreef:
za 30 aug, 2025 15:53
Dan zie ik eigenlijk twee opties. Extra voorblad met voorderailleur erbij (bijvoorbeeld Shimano GRX RX810) dan wel andere achter derailleur die grotere bladen aankan.
Een voorderailleur toevoegen kan werken (aldus het internet), maar heeft wel z'n beperkingen. Je huidige achterderailleur is niet ontworpen om het verschil tussen beide voorbladen op te vangen, dus bij extreme combinaties zal je tegen problemen aanlopen.
ThomasG schreef:
za 30 aug, 2025 16:38
Pierre Noiret schreef:
Voor elektronische groepsets wel, voor mechanische groepsets niet dacht ik. De pull ratio voor weg/gravel vs. mtb derailleurs is anders volgens mij.
is juist.
Tja ik denk dat je voorblad van 36 naar 32 tanden wél een behoorlijk verschil maakt. Maar dat moet je helemaal zelf zelf bepalen en uitrekenen.

Vraag me nu af wat voor routes je wilt gaan rijden. Als je véél lichter nodig hebt, heb je dan met een gravelbike überhaupt de juiste fiets mee?

Je moet ook nog afdalen.
Poeh mensen ik had me niet gerealiseerd bij de aanschaf fiets dat ik deze beperkingen heb. :(

Feitelijk is er dus geen echte makkelijke en ondersteunde oplossing vanuit Shimano om echt lichter/breder verzet te krijgen (meer richting MTB) (met cassette 10/11-50/51 12x). Dan moet ik naaf, achterderailleur, cassette, ketting en voortandwiel vervangen lijkt het als ik het allemaal goed begrepen heb. Best dure verandering denk ik in totaal.
ThomasG schreef:
Pierre Noiret schreef:
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 8367738757
Je kan dus wel naar een mtb derailleur en cassette met deze oplossing.
RianGeenen schreef:
za 30 aug, 2025 21:49
ThomasG schreef:
Pierre Noiret schreef:
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... 8367738757
Je kan dus wel naar een mtb derailleur en cassette met deze oplossing.
Die heb ik nog ongebruikt liggen. Voor degene die interesse heeft...
Tja nogmaals; 32/42=0,762 en 26/34=0,765. Die tweede is een behoorlijk courant lichtste verzet op een ouderwetse triple van een mtb.

Nu wil je op een gravelbike een nog veel lichter verzet dan dat. En dan liefst nog met behoud van ‘zware’ versnellingen, in een 1x11 setup?

Is de gravelbike de juiste fiets voor wat je van plan bent.
waarom niet met die MTB op pad ? een paar banden met minder grof profiel of zelfs stadsachtig profiel. Er zijn meerdere lieden die op een MTB onderweg trekken.
In de bergen met lichte bepakking (zoals in de vraagstelling) is een MounTainBike verzet een logische oplossing. Dat zit ook in de naam Mountain.
Na mijn probeersel met lichte kampeeruitrusting ben ik helemaal geswitcht in setup van mijn volgende fiets en ga ik voor 30 x 10-51. Dus die wolftooth ga ik niet gebruiken.