Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervangen crankstel - Forum Wereldfietser

vervangen crankstel

Ik heb een tandem met een crankstel van cyclone.
Het is een triple race crankstel met shimano sora race tandbladen en derailleur.
Het is geen octalink trapas, maareen vierkante trapas.
Om er een echt klein tandblad op te kunnen krijgen overweeg ik er een mountainbike crankstel op te zetten.

Hier loop ik tegen een aantal vragen aan.
- Kan de shimano sora voorderailleur die erop zitwerken met een crankstel met 22-34-44 tandbladen?
- de linkerzijde van mijn crankstel heeft ook een tandwiel, omdat het een tandem is. Wat ik wil doen is alleen de rechtercrank vervangen. Kan dit of loop ik het risico dat de stand van de cranks ten opzichte van elkaar dan niet meer goed is?
- Hoe meet je de lengte van een crankstel? Logisch denken deed mij concluderen: center-to-center de afstand tussen het punt waar je de crank op de as schuift en het aansluitpunt voor de trapper.
- Met snel zoeken op internet vond ik alleen een alivo crankstel. Is dit voldoende kwaliteit?
- Is shimano de enige die (in de lage prijjsklasse) voor dit type trapas compatibele crankstellen met kleine tandbladen levert?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

groet,

Teun

Er zijn wel meer betaalbare cranksets. Kijk bijvoorbeeld eens bij www.sjscycles.com Atb crankstellen zijn inderdaad vaak breder dan racecrankstellen. Voor een tandem wil je inderdaad graag de mogelijkheid hebben van een heel klein voortandwiel (ik heb 24 tandjes op het binnenblad). Zelf vind ik de traditionele steek van 110/74 het meest geschikt, maar wat is er tegen om bij het crankstel dat je hebt een veel kleiner binnenblad te plaatsen? Ik neem aan dat die Cyclone een steek heeft van 130/74. Op een steek van 74 mm kun je een blad van 24 t monteren, en dat moet genoeg zijn (TA heeft degelijke stalen voorbladen voor 74/24t). Wat je dan als grootste blad kunt monteren hangt vooral af van je derailleurs. Ik denk dat je al snel aan een andere voorderailleur vastzit. Die Sora derailleurs hebben vast niet genoeg bereik. Bij tandems is het met derailleurs sowieso allemaal een beetje moeilijker, omdat de kabel langer is en dus meer rekt. Wij hebben een oude Suntour. Eerlijk gezegd zou ik naar een echte specialist als Vittorio gaan (een echt goede gewone fietsenmaker kan natuurlijk ook).
De lengte van een crank meet je inderdaad hart op hart, maa rik ben er nog niet van overtuigd dat je andere cranks nodig hebt.
Wim

cranklengte staat meestal op de binnenkant van de crank gestanst

Een alivio crankstel is wel lekker goedkoop, maar een van de redenen is dat de ster er op geperst zit. Voor een tandem waar twee keer zoveel kracht op de verbinding tandwiel-crank komt lijkt me dat geen strak plan. Daar wil je een crank uit een stuk.

Wat voor shifters heb je? Dat bepaald wat voor voorderailleurs je er aan kunt hangen.

m-gineering schreef: Wat voor shifters heb je? Dat bepaald wat voor voorderailleurs je er aan kunt hangen.
Ik heb SRAM gripshift shifters.

@Willem.
Ik heb er voor onze vakantie in andalusie er al een 26 tandwiel op laten monteren(op advies van de fm geen 24, dom, dom, dom van me), achter zit 32. 26/32 door andalusie zonder bepakking bleek voor ons nog best pittig. We kwamen wel boven, maar op een manier die enige zorgen baart voor een vakantie met bepakking :-)

Dit klinkt misschien wat vreemd, maar we trappen graag lekker soepel rond. Op het rechte is de trapfrequentie niet onder de 90 en heuvelop ook graag nog 80. Dit gecombineerd met het feit dat we niet zulke getrainde fietser zijn als velen hier, maakt dat een echt kleinverzet handig is.

De cyclone heeft inderdaad 74 mm voor een kleine steek.

Misschien is een 24 tandwiel met een 34 achter combineren wel een optie. Zijn 34 achter tandwielen los te koop voor een cassette van 8?

Dank voor de reacties.

groet,

Teun

Ik weet wat het is. Onze tandem is een zogeheten childback, dat wil zeggen voor een volwassene voor, en een kind achter. Zo'n kind is toch vooral bagage. Hang er ook nog een bagagekar met 40 kg achter, en de Ardennen waren een hele uitdaging voor iemand van toen bijna vijftig. Ook ik heb alle hulp van een licht verzet nodig: 24 voor en 34 achter (8sp) en 26 inch wielen.
8 speed met 34 t is geloof ik niet meer kant en klaar leverbaar, maar een goede fietsenmaker kan er zo eentje samenstellen. Neem dan een zo groot mogelijk kleinste tandwiel (14t?), dat maakt het makkelijker voor je derailleur.
Een crankset met 130/74 mm steek was niet zo'n slimme keuze als je wilt klimmen. Het problem is niet dat je er geen klein binnenblad op kunt zetten (24 t is best klein), maar dat het middenblad en buitenblad minstens 38 en 48/50 moeten zijn, en dat doet een hele aanslag op het bereik van je derailleur (dit zal ook wel de reden zijn dat je fietsenmaker 26 t adviseerde voor het binnenblad). Met de 110/74 mm van de traditionele tourcranks kun je 24 t combineren met 34 en 44/46.
Een andere leverancier van tandem cranks is nog Stronglight, tegenwoordig ook weer wat toegankelijker sinds het door Zefal werd overgenomen.
Wim

Teun76 schreef:
m-gineering schreef: Wat voor shifters heb je? Dat bepaald wat voor voorderailleurs je er aan kunt hangen.

Ik heb SRAM gripshift shifters.
Als dat een driestanden versie is (ipv microratel) zal een mtb derailleur beter werken
.
Ik heb er voor onze vakantie in andalusie er al een 26 tandwiel op laten monteren(op advies van de fm geen 24, dom, dom, dom van me),
39-26 is al een hele sprong voor de voorderailleur, die meestal op 10-12 tanden verschil zijn ontworpen. Geen raar advies dus
Zijn 34 achter tandwielen los te koop voor een cassette van 8?
Ja


Wat je ook kunt proberen is of je makkelijke klimt door de crankstellen 60 of 90 graden uit fase te zetten. (tussenketting los en crank verdraaien) De momenten waarop je allebei geen kracht levert vallen dan niet meer samen. Bij 60 graden is het makkelijker om een bocht door te rausen zonder een pedaal aan de grond te zetten

m-gineering schreef: Als dat een driestanden versie is (ipv microratel) zal een mtb derailleur beter werken

39-26 is al een hele sprong voor de voorderailleur, die meestal op 10-12 tanden verschil zijn ontworpen. Geen raar advies dus
Microratel, driestanden...nu voel ik me wel erg blond, maar ja er staan drie standen op de gripshift aangegeven: 1, 2, 3. Dus het zal wel drietanden zijn? :oops:

Wat betreft het advies van de fm, ik heb ook een 40 tandwiel ipv 42 erop laten zetten om de overstap van klein naar groot te maken. Dat had net zo goed (en achteraf gezien beter) 24-38 kunnen zijn. Dus dom van me om dat advies over te nemen.

Dat van die cranks niet-synchroon zetten klinkt niet echt aantrekkelijk. We stappen net lekker zelfverzekerd op en af :lol:

Weet je misschien ook waar die 34 kransjes te koop zijn?
Willem Jongman schreef: Een crankset met 130/74 mm steek was niet zo'n slimme keuze als je wilt klimmen.
Dat had ik ook ontdekt. Overigens niet echt een keuze. Gewoon niet eens aan gedacht. Is wel het enige waarvan ik achteraf dacht, daar had de fm ook wel beter over na kunnen denken. Daarna nog een keer net niet klein genoeg tandwiel erop laten zetten :(
Ik vind het nu wel leuk als het de derde keer goed is. Daarom de voorkeur voor het mtb crankstel met 22 tandwiel, waar je eventueel nog 20 op kunt zetten.
Ik zie het niet zo zitten om er nu 24 op te zetten en vervolgens erachter tekomen dat dit het ook niet echt is.

Misschien toch nog eens overleggen met de fm waar we de tandem hebben gehaald. (Andere dan degene die de nieuwe tandwielen heeft geplaatst).

Dank voor jullie reacties.

groet,

Teun

Teun76 schreef: Wat betreft het advies van de fm, ik heb ook een 40 tandwiel ipv 42 erop laten zetten om de overstap van klein naar groot te maken. Dat had net zo goed (en achteraf gezien beter) 24-38 kunnen zijn. Dus dom van me om dat advies over te nemen.

Dat van die cranks niet-synchroon zetten klinkt niet echt aantrekkelijk. We stappen net lekker zelfverzekerd op en af :lol:

Weet je misschien ook waar die 34 kransjes te koop zijn?
Cranks OOP (Out Of Phase) zetten is heel persoonlijk. Je kunt het overigens in een paar minuten uitvoeren: excenter los, ketting van tandblad lichten, 1 crankset draaien en het zaakje weer op spanning brengen. Wij hebben het weleens geprobeerd maar waren niet onder de indruk. En omdat wij ook veel mountainbiken met de tandem is OOP helemaal niet aan de orde :wink:
Teun76 schreef:<Over keuze crankset 130/74> Dat had ik ook ontdekt. Overigens niet echt een keuze. Gewoon niet eens aan gedacht. Is wel het enige waarvan ik achteraf dacht, daar had de fm ook wel beter over na kunnen denken. Daarna nog een keer net niet klein genoeg tandwiel erop laten zetten :(
Ik vind het nu wel leuk als het de derde keer goed is. Daarom de voorkeur voor het mtb crankstel met 22 tandwiel, waar je eventueel nog 20 op kunt zetten.
Ik zie het niet zo zitten om er nu 24 op te zetten en vervolgens erachter tekomen dat dit het ook niet echt is.
Wij rijden per tandem al vele jaren met 24/34 en bepakking elke berg omhoog; volgens mij moet dat genoeg zijn. Tegenwoordig rijden we overigens 22/32 omdat de huidige tandem een 110/74/58 boutcirkel heeft: dubbele boutgaten dus voor het kleinste tandwiel (TA Zéphyr).
Teun76 schreef: Misschien toch nog eens overleggen met de fm waar we de tandem hebben gehaald. (Andere dan degene die de nieuwe tandwielen heeft geplaatst).
Uit nieuwsgierigheid : heeft de fm die crankset ook gemonteerd of zat die op de tandem? Wat voor tandem en welk fm is dat?

Marten schreef:
Teun76 schreef: Uit nieuwsgierigheid : heeft de fm die crankset ook gemonteerd of zat die op de tandem? Wat voor tandem en welk fm is dat?
FM was Wim Kok in Utrecht
Fiets is een burley. De crankset is gemonteerd door de wim kok, het frame hing er niet afgemonteerd in de zaak en het was dus geen fabrieksafmontage. Wel was het de standaard afmontage. Toen we hem kochten wilden we onze eerste fietsvakantie in NL gaan doen. Dus dat was daarvoor een prima afmontage.
Het kan trouwens zijn dat het verhaal je bekend voorkomt want ik had een tijd terug hierover al eens naar de tandemclub gemaild.
Met uitgebreid en nuttig antwoord van jouw kant.

Voor de goede orde. De tandem was voor ons een beetje een impuls aankoop. We hadden ons er niet echt goed erin verdiept en ik ben bij Wim Kok naar mijn mening heel goed geholpen. Alleen het advies over het crankstel had beter gekund. Aan de andere kant heb ik er toen niet naar gevraagd, want er niet eens aan gedacht. En over het geheel genomen ben ik zeer tevreden. En dit soort dingen kom je ook gaandeweg achter.

Ik heb gezocht op internet en kan geen 34 tandwiel voor bij de 8-tandcassette vinden. Weet iemand waar ik die kan vinden?

En is een 24-40-52 combi mogelijk met een sora derailleur? Of met welke derailleur zou dit wel kunnen.

groet,

Teun

Teun76 schreef:
Marten schreef:
Teun76 schreef:
Ik heb gezocht op internet en kan geen 34 tandwiel voor bij de 8-tandcassette vinden. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Fietsenmaker?

SHIMANO SPARE Y10N34476 TANDKRANSJE 34T HG CS HG70-9 (11/34) (AU)
SHIMANO SPARE Y11F34112 TANDKRANSJE 34T HG HG-CASSETTE K

iedere fietsenmaker die bij Shimano besteld moet zo'n ding mee kunnen laten komen.

Andere optie is met je oude spacers en een 9v 11-34 een 8 sp 13-34 cassette maken

Nogmaals bedankt voor alle tips. Navraag bij FM leerde dat bij een nieuwe crank een nieuwe trapas moet, als je naar deore wilt. Dat vonden we wel erg duur worden. En de TA zephyre wordt niet meer gemaakt maar nog wel verkocht in Amerika. 700 dollar dat werd helemaal te te gortig.

Ik heb daarom een 34 T kransje en een 14 T sluitkransje achter geplaatst en de 14 en 12 die het rijtje sloten weggehaald. Dit weekend hebben we proefgefietst van Maastricht naar Spa en de volgende dag terug. Dit lukte aardig. Hoewel we wel eens wilden terugschakelen toen dat niet meer kon, hoefden we niet te lopen.

Dit jaar fietsen we naar Zuid Frankrijk, kunnen we daar in de echte bergen testen of het licht genoeg fietst.

Nogmaals bedankt voor het advies.

groet,

Teun