Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tik in ketting oude koga terraliner - Forum Wereldfietser

Tik in ketting oude koga terraliner

Hallo,

Heb dit al eens eerder aangekaart en ondanks alle tips speelt het probleem nog steeds: heb op de fiets vorig jaar een nieuwe ketting gelegd en derailleur ge(de)monteerd en de de fiets rijdt heerlijk.
Echter, als je fietst met heel weinig druk op de pedalen en/of in een groot verzet dan krijg ik een tik in de ketting (1 per omwenteling). Wat zou dit kunnen zijn? Zal zo een video (link) uploaden zodat jullie wellicht een beter beeld krijgen.

Bedankt alvast.

https://youtube.com/shorts/uujeCEUbB-s?feature=share
één schakel die niet soepel loopt? Waarschijnlijk op de plek waar je hem ingekort hebt. Heb je een quick-link gebruikt of zo'n breekpennetje?

Ik zou de ketting eens nalopen op zoek naar een schakel die je niet makkelijk kunt bewegen. Vaak zie je het ook wel als de ketting door de derailleur heen loopt.

De schakel wil nog wel eens soepel worden als je hem een beetje naar links en rechts buigt. Dus een beetje zijwaarts "buigen" op de plek van de onwillige schakel.
Sluitschakel was ook mijn eerste gedachte.
De quicklink echt goed sluiten én in de goede richting monteren(!) of inderdaad ketting wat buigen.

Wat mij ook te binnen schoot:
Hoe staat de kettinglijn?
Staat de derailleur goed afgesteld?
Zit de ketting goed door de derailleur? (ooit eens 1x die fout zelf gemaakt...)
Als je hem even in de standaard zet met het achterwiel van de grond af kan je dat schakeltje het makkelijkst vinden. Heel langzaam ronddraaien. Je ziet hem dan meestal bij de derailleurwieltjes verspringen.
Als het 1x per omwenteling van de trappers is, kan het eigenlijk niet aan de ketting liggen, toch?
Je had in je vorige draadje door kunnen gaan.
viewtopic.php?p=466276

Verder: lastig probleem. Een 'tik' kan van zoveel zaken komen. Zelfs het zadel zou schuldig kunnen zijn.
Hallo,

Bedankt voor de tips, ben nou niet bij de fiets maar ga er mee aan de slag!

Sorry voor dit nieuwe draadje van hetzelfde euvel! Zal er beter op letten.
Als je ze hebt liggen. Probeer ook is andere pedalen. Een tik bij mij zit meestal in mijn pedalen.
Bert van Sprang schreef:
ma 14 jul, 2025 13:28
Als het 1x per omwenteling van de trappers is, kan het eigenlijk niet aan de ketting liggen, toch?
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in....
Ik had toevallig gisteren ook een vervelende tik per omwenteling. Dat kon liggen aan de as, het voorblad, de bladbouten, het crankstel of de pedalen. Het bleek een niet soepel lopende trapper te zijn, met wat vuil bij de afdichting. Dat was eenvoudig vast te stellen: beide pedalen loshalen, en dan het draaien vergelijken. Bij de een ging dat soepel, bij de ander voelde ik wat weerstand. Ik heb deze pedaal schoongemaakt, en weg was de tik. Hopelijk blijft dat zo, en anders ga ik 'm openmaken en oplappen.
Flix schreef:
ma 14 jul, 2025 13:35
Een 'tik' kan van zoveel zaken komen.
Dit weekend met iemand anders gefietst. Zij hoorde ook een tik, een zachte, en dan vooral als ik trapte. Als ik dat niet deed was het stil. Toen zij mij erop wees hoorde ik het ook.
Bleek het uiteindelijk de sleutelhanger dat aan de sleutelhanger het ringslot hing, te zijn….. Sleutelhanger maar even anders bevestigd, klaar.

Heb het ook een keer in de trappers gehad: even losdraaien uit de crank en weer vast, klaar..
Bert van Sprang schreef:
ma 14 jul, 2025 13:28
Inderdaad dan denk ik eerder dat je met de crank de voorderailleur raakt, die staat dan denk ik iets te ver naar buiten gemnonteerd (of ook scheef) of opnieuw monteren of even met de afstelschroefjes spelen, je wilt ook niet dat je ketting eraf loopt als je op of terugschakelt.
Hallo,

Bedankt nog voor alle tips, ik denk dat ik het probleem heb verholpen.

Heb het volgende gedaan:
- Padje van de derailleur opnieuw gericht, zat niet veel in maar wel iets
- Ketting 1 schakel korter gemaakt
- Kabelspanning derailleur wat strakker gezet en vervolgens de verzetjes opnieuw afgesteld.

Vooralsnog lijkt het hiermee opgelost!
Tip voor iedereen: ketting een schakel korter maken, kan niet, minimaal 2 schakels er tussenuit!! :lol:
wat bij mij werkte bij vergelijkbare tik (na eerst andere set pedalen, enzovoort :shock: ): linker crank er af en de cup van de bottom bracket/trapas bijna halve slag aandraaien. weg was de tik.

zadelpen droog in frame gemonteerd is ook zo iets. invetten over hele lengte en weer monteren: weg is de tik/kraak.