Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip: elleboogspuit tbv. vervangen olie naaf (Rohloff/Alfine) - Forum Wereldfietser

Tip: elleboogspuit tbv. vervangen olie naaf (Rohloff/Alfine)

Het kwam al eens aan bod in een vorig, ouder topic: het probleem van het vacuüm trekken bij het leegzuigen van de versnellingsnaaf, danwel het creëren van overdruk bij het vullen van de naaf met de (apotheek)spuit.

Dit speelt in mijn geval bij de Alfine 11 naaf, maar zoals ik uit een vorig topic had begrepen, ook bij de Rohloff naaf.

Ik heb dit weekend de olie ververst van twee Alfine 11 naven en zat opnieuw te hannesen met het leegzuigen van de naaf: de spuit trekt de naaf vacuum en daar wil je idealiter mee oppassen gezien de je keerringen of welke afdichting de naaf precies heeft, in tact wil laten. Mijn workaround was eerst: laat de naaf een hele nacht uitdruppelen (bijv. in een oud flesje) maar dat werkt toch niet: de olie in de slang loopt op een gegeven moment niet meer door omdat het geheel vacuum is gezogen en de olie loopt dan niet meer door. Ik zuig nu telkens een paar ml olie eruit met de spuit en schroef de aftapnippel dan even een paar slagen los zodat er lucht langs kan ontsnappen (zodat de onderdruk in de naaf opgeheven wordt) Het irritante daarbij is dat de oude olie dan ook telkens weer mee naar binnen gezogen wordt. Dus het is steeds een paar milliliter eruit, en weer terug (enzovoorts totdat alles eruit is)

Maar nu komt het goede nieuws: voor het opnieuw vullen van de naaf heb ik dit keer een zgn. elleboogspuit geprobeerd. Dus geen gedoe meer met overdruk en telkens als je dan de lucht uit de naaf wil laten lopen dat dan ook altijd een restje nieuwe olie mee naar buiten wordt geperst.... :twisted:
En dit werkt fantastisch. Doordat de spuitmond van deze spuit heel dun is, past die ruim in het vulgat waardoor je de vulslang niet meer hoeft te gebruiken. Er kan gewoon lucht langs, waardoor je geen overdruk creëert in de naaf. Het is simpelweg de 25ml* nieuwe olie vullen en klaar.

Afbeelding

Het spuitje past ook precies in het Alfine olie potje! (zó precies, dat bij het opzuigen van de olie uit het voorraad flesje, het flesje vacuüm trekt) :D

Afbeelding

*n.a.v. een tip van RoelPerenboom vul ik tegenwoordig 20ml bij, dit omdat er altijd wat oude olie achterblijft (de schatting is 5ml) en je dan per saldo met teveel olie zou rondrijden.

De elleboogspuit kan je oa bij bolhttps://www.bol.com/nl/nl/p/elleboogspu ... a4QAvD_BwE bestellen.

Afbeelding
Wat een fijne oplossing, zelf nog niet aan gedacht!
En zeggen dat ik zo een spuit ergens heb liggen, effe zoeken …

Wat je beschrijving betreft om de naaf (in mijn geval Rohloff) leeg te trekken, ik kan mij daar helemaal in terugvinden. Denk niet dat er een ideale procedure bestaat.
Ik heb al gedacht om de olie er gewoon zonder slang te laten uitlopen (tenminste, de laatste druppels dan), maar dan moet je de velg goed beschermen of je bent uren aan het poetsen…
Wat het laatste restje eruit laten lopen betreft; ik kreeg er nog wat laatste milliliters uit mbv een oude doek. Die prop je er dan een beetje in mbv een dunne schroevendraaier bijv.

De olie wordt dan een beetje door de vezels van doekje eruit getrokken (en/of de zwaartekracht)

[URL=eehttps://www.fotoverkleinen.nl/?BcGBDYAgDATAieSR ... hQT2rcL5x8]Afbeelding[/URL]