Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snel safari lx of koga miyata traveller - Forum Wereldfietser

snel safari lx of koga miyata traveller

Hallo Iedereen,

Voor mijn echtgenoot wil ik een vakantiefiets schenken.
Ik geraak er maar niet aan uit ,de prijs van de koga is 1599 Euro en de dealer is op 20 minuten rijden van bij ons.
De Koga is lx en de achterdrager tubus tevens is de koga zéér compleet (bel,spatborden enz..)
Een goede dynamo ,bel en extra's aanwezig kortom het lijkt mij een goede vakantiefiets.
De Snelsafari komt op dezelfde prijs als ik hem laat afmonteren met een lx groep (1399 €) + (40€ kleur) + (160 € magura-remmen).
Dichtsbijzijnde dealer op 1 uur rijden in opwijk Belgïe.
Als ik hem echt af wil hebben komt daar noch een nexusnaafdynamo (70 €)
en tubusdragers (100 €).Deze kan ik altijd achteraf laten monteren natuurlijk.
Wij overwegen om grotendeels in Europa te fietsen en wie weet later buiten Europa (snel zegt dat ik dan andere banden kan monteren voor het buitenland).
Ook twijfel ik of ik spd pedalen laat monteren (45 €).

Ps: Help mij de knoop doorhakken ,het wordt alleszins één van deze twee!
Hoi,

De fietsen lijken echt niet op elkaar hoor!
De Koga is van aluminium, wat betekent dat 'ie behoorlijk stijf is. Verder zitten daar standaard maar "smalle" banden onder (37mm) wat het comfort niet ten goede komt.
De Snel is van kwaliteitsstaal, wat meer trillingen opvangt. Verder kunnen de banden veel breder bij deze fiets, wat ook nog oneffenheden uit de ondergrond wegwerkt. Deze vorm van vering (luchtvering) wordt hedendaags door praktijkervaring (en een enkele laboratoriumtest) gezien als de ultieme manier van vering, omdat het bijna zo goed werkt als voorvering, maar veel minder onderhoud vergt.

Ik zou het wel weten... Maar ik roep al vaker dat sommige modellen van dat merk uit het Hoge Noorden niet helemaal goed uit de verf komen :wink:.

Een kleine correctie; Snel monteert geen Nexus naafdynamo meer op zijn fietsen, maar de betere ??-??71 naafdynamo van Shimano. Dit is de 'beste' naafdynamo van Shimano (wil je nog beter, denk dan aan SON) En die vraagtekentje staan erbij omdat ik uit mijn hoofd niet weet welke letters daar horen te staan (iets van HN-SN71 of zo) :oops:

Als je echt een goed kado wilt geven, neem je je echtgenoot mee naar een fietsenmaker die beide fietsen kan leveren en over een pasfiets beschikt. Dan kan manlief bepalen welke fiets het beste bij zijn lichaam past. Aan accessoires kun je van alles veranderen, maar het frame als basis moet echt naar iemands zin zijn. De keus tussen staal of aluminium zou ik ook niet graag voor iemand anders maken.

Zelf heb ik een Snel Safari die mij goed bevalt. Op de pasfiets (van Snel) bleek dat een Koga (Terraliner, destijds ook staal) een naar verhouding te korte bovenbuis had. Toen toch maar voor de Snel gekozen.

Op de Safari kunnen banden op tot max. 47 mm.

Lisette
De" vakantiefietser" in Amsterdam zie ik nochtans zitten (veel humor en deskundige uitleg op de website),dan doe ik een weekendje Amsterdam en neem ik mijn echtgenoot mee naar de winkel.
Ook "de fietser" in Opwijk,maar deze zaak ken ik niet zo goed.
Maar dan zit ik achteraf met het probleem i.v.m. naservice.
Als er dan iets aan en ik ga er mee naar de dichtsbijzijnde fietsenzaak,die zal me graag zien komen met een fiets die niet uit de zaak komt !

Dat probleem heb je ook als je eenmaal echt met je fiets op reis gaat. Klein onderhoud zoals remblokjes vervangen, een band verwisselen, remmen afstellen of derailleur trimmen moet je altijd zelf kunnen doen, net als je zadel of je stuur een beetje hoger of lager zetten. Kun je zelfs dat niet (en dat is helemaal geen schande), dan is het slim op een fietsreparatiecursus te gaan.

Wie bijvoorbeeld in Heerhugowaard een Vittorio laat bouwen moet ook terug voor service, en dat is lang niet voor iedereen om de hoek. Daarom is het van belang dat de fiets gewoon perfect wordt afgeleverd. Leveranciers die per postorder leveren, of zoals Vittorio een geografisch grote markt bestrijken, weten dat ze perfect moeten afleveren, anders zijn hun klanten heel ongelukkig. Natuurlijk moeten er na verloop van tijd nieuwe tandwielen op, en een nieuwe ketting, maar als je dat bij je locale fietsenboer laat doen betaal je daar dan gewoon voor. Onderhoud hoeft toch niet gratis?

Het belangrijkste is dat de fiets gewoon perfect past. Je kunt hier op de site helaas veel treurige verhalen lezen van fietsers die (vanwege de service?) bij de locale fietsenwinkel een fiets kochten, en zich de verkeerde maat lieten aansmeren, of een fiets die eigenlijk helemaal niet erg geschikt is voor het echte tourfietsen. In Belgie is Vlerick de bekendste vakantiefietsenspecialist.

Wim