Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verbouwing Groninger Hoofdstation - Forum Wereldfietser

Verbouwing Groninger Hoofdstation

Gisteren pakte ik mijn fiets om een kijkje te gaan nemen op het Groninger Hoofdstation en veel foto's maken. Dit was vroeger mijn woon-werk station, waar ik jarenlang dagelijks liep. Nou zeg, nu is er een hoop veranderd.
De spoorlijnen vanaf station Europapark zijn verwijderd, de eronder liggend ballast-steenlagen en de grond ook. Sterk vervuild, nog uit het stoomtijdperk. Er is nu overal schoon grond gestort. Het spoorwegemplacement aan de zuidkant is verwijderd en verplaatst naar de „Vork" bij Haren als opstelterrein.
Ik weet nog al maar te goed dat ik bij iedere reis vanuit Assen&Zwolle of vanuit Nieuweschans, door al die vele wissels steeds door elkaar geschud werd. Al die geklak-geklak geluiden en ik moest wijdbeens mijn fiets op het balkonnetje steeds vasthouden.
Met al die nieuwe spoorrails zou de binnenkomst straks behoorlijk soepeler lopen. Als een biljartbal over het groene laken....
Maar ik ben het niet mee eens dat er geen wissels meer liggen. Wat als er een trein daar met pech stil staat?
Uitzicht oost dubbelfoto.jpg
Uitzicht west dubbelfoto.jpg
Perrons dubbelfoto.jpg
Lagen er aan de beide kanten van het Hoofdstation doodlopende sporen met een stootblok, nu worden de spoorlijnen doorgetrokken. Zo kan ik straks misschien van Baflo rechtstreeks naar Leer reizen zonder te overstappen.
Overkapping dubbelfoto.jpg
Op de bovenste foto (rond Kerst 2009) hadden de overkappingen een houten dakbekleding met daarbovenop asfaltpapier. Nu worden er aluminium gebogen platen op aangebracht. En het is een Rijksmonument.... :roll:
20250603_141627.jpg
Vanuit de fraaie stationshal komend, ligt er nu een onderdoorgang. De trappen en de liften worden nog geïnstalleerd. De oude trappen naar de ijzeren loopbrug uit 1928 komen niet meer terug, maar het bijbehorende seinhuis wel.
20250603_141518.jpg
De achterzijde van het Groninger Hoofdstation.
20250603_141433.jpg
De trappen die vanuit de onderdoorgang naar de perrons komen. Ook voorzien van liften.
Vandaag ben ik per fiets vanuit huis naar het Groninger Hoofdstation geweest om de situatie in ogenschouw te nemen. En per trein terug. De treinen rijden weer, maar het is nog steeds een janboel. De sporen 1 en 2 zijn verdwenen en met grond dichtgegooid. Waar de sporen 3 en 4 waren, zijn nu sporen 1 en 2. Dus ongeveer 20 meter opgeschoven vanaf de achtergevel van het stationsgebouw. De overkappingen zijn nog niet compleet. En nergens borden te vinden met de vertrekschema's, zodat je van je telefoon afhankelijk bent. Naast de Albert Heijn ToGo staat een info-hokje, maar daar was niet altijd iemand aanwezig. Ook geen beeldschermen.
Vanaf de stationshal lopend, kom je na een paar meter bij een grote trap naar beneden, in een brede passage, waar zich de zijtrappen naar de perrons bevinden. Daar staan de poortjes, welke je na het "aanpiepen" van je kaartje open kunt doen. De trappen hebben nog geen fietsgoten. Nergens bankjes te vinden en enkele blauwe borden "Groningen" zijn provisorisch opgehangen. Er worden nog aan glazen binnenruimtes onder de overkappingen gewerkt, zoals een kiosk en dergelijke.
De spoorlijnen lopen hier werkelijk doorheen, alleen de achterste sporen 4 tot 7 zijn voor de NS en gaan hier niet verder.
Dus zal het nog lang duren voordat alles gereed is!
20250730_124517.jpg
De oude sporen 1 en 2 zijn "gedempt". Rechts is de overkapping nog niet klaar.
20250730_124028.jpg
De eerste lift vanaf de stationshal komend, beneden op passageniveau.
20250730_124139.jpg
De trappen met boven op de achtergrond de achtergevel van het stationsgebouw. Een man draagt zijn fiets naar beneden.
Nog zonder fietsgoten.
20250730_123838.jpg
De oostkant van het station met de "gedempte" sporen 1 en 2. Heel uiterst rechts het info-hokje.
20250730_130927.jpg
Mijn fiets staat nu op spoor 1, waar de trein uit Bad Nieuweschans rechtstreeks naar Roodenschool/Eemshaven rijdt.
Rechts de glazen wanden van binnenruimtes in wording. Roze trottoirtegels!
20250730_131033.jpg
Een NS-Koploper uit Zwolle komt net aanrijden op spoor 4, rechts een DDM-trein op spoor 5.
De extra railstaven op de voorgrond is ter versteviging van de bielsen tijdens het remmen.