Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Stevens randonneur (model 2023)? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Stevens randonneur (model 2023)?

Na meer dan twintig jaar en vele kilometers trouwe dienst begint mijn huidige fiets op z'n einde te raken (snik).
Ik ben nu aan het oriënteren op een nieuwe fiets en ik heb een proefrit gemaakt op een Stevens Randonneur (damesmodel, 2023). Op papier een nette fiets met fatsoenlijke onderdelen maar zijn er hier op het forum die ervaringen hebben met Stevens (modellen 2022 en 2023)?

Misschien is het koudwatervrees maar ik vraag me af hoe goed/langdurig de geïntegreerde bagagedrager met tassen belast kan worden. Ik schat dat er (maximaal) 20 kilo aan komt te hangen plus nog een tent er bovenop.

Ik heb hieronder nog de checklist toegevoegd:

2.1 *Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?*
vooral dagtripjes en fietsvakanties (ca. 3 weken per jaar)

2.2 *Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?*
Een klein beetje doorfietsen als het kan (met kinderen meestal niet ;)

2.3 *Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?*
Meer sportief

2.4 *Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?*
Beperkt maar goede verlichting is ook bij slecht weer of een tunnel wel prettig

2.5 *Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?*
Meest verhard maar af een toe een bosweggetje, of (hobbelig) karrepad

2.6 *Waar gaan de vakanties naartoe?*
De laatste jaren vooral Noord-West Europa, ik hoop weer eens naar de Alpen

2.7 *Wat voor vakanties worden dat?*
Kamperen met kinderen, dus wat meer bagage mee en relatief korte dagafstanden (35-50 kilometer)

2.8 *Je lichaamslengte:*
162 cm

2.9 *Je gewicht:*
57 kg

2.10 *Je lichaamsbouw:*
Gemiddeld

2.11 *Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?*
Ca. 20 kilo. Er hangt nog wel een follow-me aan de fiets (en dus ook soms een fietsje met een vermoeide kleuter)

2.12 *Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)*
Leiden

2.13 *Wat is je budget?*
Ik dacht aan 2000 euro maar als het echt een hele mooie, fijne fiets is, dan kan er nog wel wat bij.

2.14 *Welke fietservaring heb je?*
Fiets / kampeervakanties in Europa, fietsweekendjes, dagtochtjes, woon-werk verkeer (maar dat doe ik op een oude damesfiets)

2.15 *Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?*
80 km. (met bepakking)

2.16 *Welke fietsen heb je (gehad)?*
Verschillende fietsen maar de vakantie en tourfiets is een Nishiki met een mixed frame

2.17 *Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?*
Ik kan wel wat, soms met een beetje hulp van youtube ;) (bv. speling uit wiel halen) maar ik heb er niet altijd tijd voor,
Er is budget voor een fietsenmaker (maar die doet niet alle klussen)

2.18 *Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?*
Eventueel maar ik zoek wel iets wat weer een aantal jaren mee kan

2.19 *Heb je bepaalde fietsen op het oog?*
Ja, behalve de Stevens heb ook gekeken naar o.a. Jan Janssen en Snel. Ik wil graag passen en een proefrit maken en het is lastig een zaak te vinden met een geschikt (dames)model in de juiste maat. (Ik wil nog naar Amsterdam en Den Haag) Ik wil geen lage instap. Een herenmodel is optie B maar die zijn vaak wat groot.

2.20 *Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?*
Nee

2.21 *Moet de fiets er mooi uitzien?*
Dat is wel leuk

2.22 *Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?*
Wat langer zoeken/wachten is geen probleem
Is dat deze? Daar zou ik geen 20+ kg bagage aan gaan hangen...
randonneur_lady_22_50_stealth_black_my22.jpg
Ja, dat is 'm en de bagagedrager is wel een beetje m'n zorg. Die twintig kilo is wel een beetje ruim geschat maar ik wil aan de voorzichtige kant zitten.
Een Koga worldtraveller van vorig jaar voor 2200
https://www.12gobiking.nl/koga-worldtraveller-2024
Ze hebben een mixte in je maat

Avaghon met derailleur is vanaf 2600, dat rekt het budget wel op maar dan heb je ook iets anders dan een Stevens

De Stevens Galant Lite heeft een bagagedrager die wel netjes op 4 punten vast zit.
Ik fiets al jaren op een Stevens randonneur dames. Met heel veel plezier en nooit problemen, bagagedrager doet het prima. Ik ben zelfde qua gewicht, lengte en fietsafstanden/soort fietser.
Heel groot voordeel vind ik dat ie superlicht is, zelfs met volle bepakking krijg ik 'm een trein in getild. Bij aanschaf heb ik stuur iets laten aanpassen.
Zal kijken of ik fotootje kan plaatsen.
Groetjes, Marjan
IMG-20210829-WA0002.jpg
Die heeft wél de drager aan de staande achtervork gemonteerd.

Ziet er prima uit trouwens!
en ander frame en andere remmen....is heel andere fiets, niet te vergelijken, imho.