Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met Thailand/Cambodja in Juli/Augustus ? - Forum Wereldfietser

Ervaring met Thailand/Cambodja in Juli/Augustus ?

Mijn vriendin en ik zouden graag door Thailand en Cambodja naar Ho Chi Minh fietsen. Heeft iemand hier al wel eens in die regio gefietst in Juli/Augustus?

We weten dat het regenseizoen dan bezig is. Maar door ervaring in Uganda/Rwanda tijdens het regen seizoen (dat viel mee), vragen we ons af of er iemand met ervaring is die meer kan vertellen over de hevigheid en ervaring tijdens die maanden.
Ik heb gelijkaardige rit gedaan in juli 2011. Het weer kan natuurlijk alle kanten uit, maar meestal valt het wel mee. Strakblauwe luchten moet je niet verwachten in dat seizoen en tegen de late namiddag kan er wel een typische tropische stortbui komen. Maar wellicht kan je ook van de zon genieten tussen de wolken door.

Wanneer ik in een regio ga fietsen kijk ik altijd eerst even naar de betreffende klimaatdata op de website Weatherspark (een goeie tip van Leon destijds). Ik let daarbij vooral op precipitatiegemiddelden en dominante windrichting van het seizoen.
Ik was benieuwd hoe jij de honden hebt ervaren door jouw tocht door Thailand/Cambodja Aniphys?
Het zal wel toeval zijn, maar bij mijn fietstocht door deze regio een aantal jaren geleden, waren de honden in Thailand valse krengen, terwijl de honden in Cambodja en Laos lekker lagen te slapen en hoogstens een oog open doen als je langs fietst.
De Thaise honden waren niet groot, maar wel happerig. Gelukkig nooit gebeten.
Een beetje off topic, maar doordat ik vaker fietstochten maak in de middle of nowhere heb ik de lang durende rabies vaccinatie.
Je hebt dan iets meer tijd om naar een ziekenhuis te gaan als je wordt gebeten.

Erik
Allesoffiets schreef:
zo 25 mei, 2025 13:24
Ik was benieuwd hoe jij de honden hebt ervaren door jouw tocht door Thailand/Cambodja Aniphys?
Honden in Thailand... Tja,dat kunnen er behoorlijk veel zijn. Gelukkig zijn veel honden heel mak, liggen gewoon te tukken en kijken nauwelijks op wanneer je passeert. Andere honden zijn heel achtervolgingsgezind, met veel geblaf en gegrol. Soms in groep. Gelukkig ben ik op de fiets nooit gebeten (wel eens al wandelend).

Een vuistregel (naar mijn ervaring), hoe kleiner en landelijker de weg, hoe meer kans op een onaangename ervaring (die honden beschouwen de baan ook als hun territorium). Bij 2-,3- en zeker 4-vakswegen hebben honden niet zo snel de neiging om de weg op te rennen (maar er zijn uitzonderingen). Afhankelijk van de regio kom ik in Thailand ongeveer 1-10 chases per dag tegen. Ik monteerde vorig jaar een luide naar achter gerichte toeter op mijn fiets om de honden af te schrikken als ze te dichtbij kwamen. Leek (enigszins) te werken :-). Meer details in mijn topic "Op DEET4".

Ik vind die honden bijzonder onaangenaam, maar dit weegt niet op tegen de schoonheid van het land, de gastvrijheid, de natuur, de keuken,...

In Cambodja heb ik ook gefietst, maar dat was in groep. Daarvan herinner ik me geen hondenverhalen.