Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas - Forum Wereldfietser

Stuurtas

Hej,
Heeft iemand ervaring met een stuurtas in combinatie met een vlinderstuur?
Bij vorige tochten gebruikte ik een AGU tas met click fixsysteem. Die zijn wel gemakkelijk in gebruik maar durven wat luidruchtig zijn. Ik had graag eens een andere bevestigingsmanier getest, maar met een vlinderstuur lijken de mogelijkheden wat beperkt? Of ben ik mis?
Heb je een foto hoe de stuurtas nu op het vlinderstuur zit?
Kevofski schreef:
do 27 feb, 2025 19:57
Hej,
Heeft iemand ervaring met een stuurtas in combinatie met een vlinderstuur?
Bij vorige tochten gebruikte ik een AGU tas met click fixsysteem. Die zijn wel gemakkelijk in gebruik maar durven wat luidruchtig zijn. Ik had graag eens een andere bevestigingsmanier getest, maar met een vlinderstuur lijken de mogelijkheden wat beperkt? Of ben ik mis?
Click fixsysteem is doorgaans niet luidruchtig is mijn ervaring... weet je zeker dat het niet de inhoud van de tas is?

Ik heb op mijn racefiets een brooks-stuurtasje die met bandjes vastzit; zal ongetwijfeld ook werken op een vlinderstuur. Is alleen wat minder makkelijk snel los te maken zoals bij een clickfix-montage.
Ik heb zelf een aantal jaren een ortlieb stuurtas gebruikt in combinatie met een vlinderstuur. Paste prima in mijn geval. Er bestaat ook een verlenger mocht het in jouw geval niet helemaal uitkomen.

https://www.bike4travel.nl/fietstassen/ ... 15653.html
De tas is ondertussen weggegooid, de naden van de rits kwamen los. Ik heb nog een foto gevonden, het is(was) een click fix met verlengstuk. Inderdaad, het geluid zal wel aan de inhoud van de tas liggen hoor.
IMG-20240518-WA0002.jpeg
Volgens mij hebben we een gelijkogende fiets. Ik gebruik gewoon een Ortlieb met clickfix. Gaat prima.
PXL_20250115_085337702~3.jpg
Een andere bevestigingsmethode die je zou kunnen overwegen is een decaleur, in combinatie met een voorrekje.

Die is onafhankelijk van het gebruikte stuur, licht van gewicht, werkt met verschillende tassen en houdt ook het zwaartepunt dicht bij het midden van de fiets, wat vooral het sturen ten goede komt.

Hij bestaat uit twee delen, een voor aan de fiets en een voor aan de tas. Deze is van Velo Orange. De delen zijn ook los verkrijgbaar, om verschillende fietsen en/of tassen te kunnen combineren. Als je het 'tasdeel' vast aan de tas(sen) hebt gemonteerd (de riempjes kunnen dan vervallen) is dat wel handig.

Afbeelding

Als je een tas gebruikt met een riempje of lusje dat over de "grafsteen" van het rekje past, dan werkt het afnemen van de tas net zo vlot als bij een klikfix-systeem.

Ik heb het systeem het afgelopen jaar op twee verschillende fietsen tijdens vakantietochten gebruikt met een T.A.-tas en dat beviel heel goed:

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb dan toch een 2ehands stuurtasje van AGU gekocht, bijna niet gebruikt. Zal er wat op letten wat ik er insteek om het minder luidruchtig te maken :D
Ik heb een oud washandje op de bodem van de stuurtas, werkt prima tegen rammelen.