Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgrem of mix met schijfrem - Forum Wereldfietser

Velgrem of mix met schijfrem

Een tijdje geleden heb ik een nieuw Van Nicholas Deveron pinion frame op de kop getikt voor een leuke prijs.
Het is een frame met cantilever nokken, deze werden waarschijnlijk uitgefaseerd. Ik heb nog geïnformeerd bij de fabrikant of ik geen losse dropout voor schijfrem kon krijgen, maar kreeg als antwoord dat het frame daar niet voor gemaakt was. Daarvoor is nu precies die dropout en het frame hoeft geen aparte bevestiging vanwege riem/kettingverstelling dus een technisch niet kloppend antwoord maar ze willen dit dus niet los verkopen.

Ik wil de fiets nu verder opbouwen en heb er al een Pinion versnellingsbak voor gevonden. Nu twijfel ik echter wat ik met de wielen en de remmerij ga doen. Op zich ben ik niet op een fijne Magura hydraulische velgrem tegen, maar ik zou voor toch misschien neigen naar een schijf.
Is een combinatie van achter Magura velgrem met voor een schijf te doen of krijg je dan toch teveel verschil in het gevoel van de hendels e.d.? Ik kan natuurlijk beiden van Magura nemen, maar het blijft iets anders. Ik ben benieuwd of anderen hier ervaring mee hebben.
Mijn idee is om in elk geval een voorvork te nemen die beiden kan accomoderen, zoals bv. de oude Surly Ogre vork of iets vergelijkbaars zoals een Intec vork die heeft precies dezelfde axle to crown maat als de Van Nicholas vork.
Ik heb lange tijd op een mtb gereden met voor schijf en achter velgremmen, daar wen je zo aan. Geen probleem.
Toch zou ik zeggen, ga gewoon voor een setje velgremmen. Ziet er strakker uit , remt prima, en je hebt ook nog eens geen last van slepende/piepende schijven.

Oftewel, omarm de voordelen van velgremmen. Combineer niet de nadelen van beide systemen :wink:
Nee, daar zit wat in en is niks mis mee, gewoon een setje Andra velgen en Magura velgremmen. Ik heb trouwens ook al een Son naaf zonder schijf kunnen vinden dus dat is de meest logische stap.
Ik ben schijfremmen inmiddels zo gewend dat het een beetje als een stap terug in de tijd voelt, maar het zal zonder meer goed functioneren. Het mooiste zou ik hebben gevonden om gewoon die dropout los te kunnen kopen, dan was het alleen nog een kwestie van de routering van de leiding, maar Accell werkte niet mee.
Je frame heeft sliding dropouts toch?

Misschien kun je uit een goede plaat staal de benodigde dropout (met schijfrembevestiging) laten frezen of laseren?

Mocht dat níet lukken: een 'mullet brake' setup met vóór schijf en achter velgrem is qua gevoel prima te doen, maar voor de looks zou ik het dan bij velgremmen houden.
Denk niet dat het alleen een kwestie van niet willen is. Komen natuurlijk wel andere krachten op het frame als je er schijfremmen op zet, daar is dit frame mogelijk niet op berekend. Of in ieder geval willen ze daar hun vingers niet aan branden/ is het makkelijk antwoord nee.
@Shrek Sliding dropouts inderdaad uit titanium. Ik zat ook nog te denken anders de oprichter van VN, Jan-Willem Sintnicolaas eens te mailen met deze vraag, misschien weet hij wel raad, hij heeft tegenwoordig een ander merk opgericht, J Guillem met ook alleen maar titanium fietsen.

Onderwerp: Velgrem of mix met schijfrem
Berger schreef:
ma 24 feb, 2025 13:44
Denk niet dat het alleen een kwestie van niet willen is. Komen natuurlijk wel andere krachten op het frame als je er schijfremmen op zet, daar is dit frame mogelijk niet op berekend. Of in ieder geval willen ze daar hun vingers niet aan branden/ is het makkelijk antwoord nee.
Frame is exact hetzelfde op de cantilever nokjes en een geleidertje na, dat heeft er echt niks mee te maken. Vooral niet omdat de remklauw op de sliding dropout gemonteerd wordt.
August schreef:
ma 24 feb, 2025 13:48
Frame is exact hetzelfde op de cantilever nokjes en een geleidertje na, dat heeft er echt niks mee te maken. Vooral niet omdat de remklauw op de sliding dropout gemonteerd wordt.
Maakt dat uit dan, of de klauw op een sliding drop-out zit? De kracht die bij het remmen wordt gegenereerd moet toch ergens heen en komt bij het frame terecht?

Ik zeg niet dat het niet kan hé. Ik vermoed alleen dat het meespeelt bij de beslissing jou geen disc drop out los te verkopen.
Shrek schreef:
ma 24 feb, 2025 13:42
Mocht dat níet lukken: een 'mullet brake' setup met vóór schijf en achter velgrem is qua gevoel prima te doen, maar voor de looks zou ik het dan bij velgremmen houden.
Vóór een dikke schijf en achter alles d’r af 8)
Magura velgremmen remmen best ok maar ga je de bergen in of met bepakking op fietsvakantie zou ik zelf toch echt een Magura MT4 of MT5 schijfrem monteren, dat remt een stuk beter en de hendels lijken best veel op elkaar qua uiterlijk
Mr. Z schreef:
ma 24 feb, 2025 17:16
Magura velgremmen remmen best ok maar ga je de bergen in of met bepakking op fietsvakantie zou ik zelf toch echt een Magura MT4 of MT5 schijfrem monteren, dat remt een stuk beter en de hendels lijken best veel op elkaar qua uiterlijk
Ik heb vele fietsvakanties in de heuvels en het hooggebergte gedaan, met in totaal tienduizenden kilometers afdalen met bepakking. Nooit problemen gehad met remmen. En dat allemaal met hydraulische velgremmen.
[/quote]
Ik heb vele fietsvakanties in de heuvels en het hooggebergte gedaan, met in totaal tienduizenden kilometers afdalen met bepakking. Nooit problemen gehad met remmen. En dat allemaal met hydraulische velgremmen.
[/quote] sluit mij hierbij aan. Sterker nog in het begin waren veel vakantie fietsers helemaal geen fan van schijfremmen. Hydraulische velgremmen waren de top van de top! En eerlijk gezegd verlang ik er nog best wel eens naar terug als mijn schijf tijdens vervoer weer eens een tikje heeft gehad en aansleept.
Heb er zelfs jaren geleden met een bekende wereldfietser een discussie over gehad tijdens de koffie en het eten van een negerzoen.
Die tik in een schijf herken ik. Had ik ook wel eens met een andere fiets, en was toch best onhandig onderweg. Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat ik geen fan ben van schijfremmen. Die remmen zeker het beste. Maar met goede velgremmen kom je ook overal (vanaf).
stelvio73 schreef:
ma 24 feb, 2025 18:00
26" en V-brakes. Best kans dat ik er voor een wereldreis ook nu weer voor zou kiezen...
stelvio73 schreef:
ma 24 feb, 2025 18:00
Mr. Z schreef:
ma 24 feb, 2025 17:16
Vroeger was een auto zonder stuur- en rembekrachtiging ook geen probleem, toch zou je dat nu niet meer willen....

Het zelfde met een fiets, heb er nu liever 1 met brede banden, goede schijfremmen en grote schijven, dat remt zoveel harder en lichter in een afdaling met bagage, een kromme schijf is vervelend, vroeger was een slag in je wiel vervelend, daar heb je met schijfremmen dan weer geen last van.

Natuurlijk deden we vroeger veel dingen met de dingen die we toen hadden, dat betekent niet dat wat we nu hebben niet beter is en het leven aangenamer en veiliger maken.
Mr. Z schreef:
ma 24 feb, 2025 22:52
Vroeger was een auto zonder stuur- en rembekrachtiging ook geen probleem, toch zou je dat nu niet meer willen....

Het zelfde met een fiets,
Het verschil tussen een auto zonder en met stuurbekrachtiging ervaar ik als een stuk groter dan het verschil tussen goede velgremmen en schijfremmen. Iets met appels en peren. En nu houd ik erover op.