Hallo allemaal!
Graag ontvang ik jullie advies voor het kopen van een tweedehands tourfiets. Ik wil deze lente/zomer enkele maanden gaan fietsen, mijn plan is nu om van Amsterdam naar Athene te gaan. Ik ben fit, doe aan hardlopen en spinnen en ben vroeger wel eens naar Maastricht en Knokke gefietst, maar heb geen ervaring met verre tochten (wil dit nog wel doen voordat ik echt op pad ga). Het zal vast met allerlei hobbels komen, en ik weet dat het een beetje een wild plan is, maar ik wil het avontuur aangaan en vooral niet te veel op een dag doen.
Nu zoek ik dus een goede fiets, die wel enigszins binnen budget valt. Ik mik nu op een tweedehands fiets, die wel nog in goede staat is.
De Checklist
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Een tocht van drie tot vier maanden door Europa.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Relaxt; ik ben van plan echt mijn tijd te nemen en gemiddeld misschien 60 kilometer per dag te fietsen.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ertussenin, met misschien een kleine voorkeur rechtop. Voor zulke lange tochten vind ik het prettig als de houding comfortabel is, en zoals ik zei, ik hoef niet extreem snel te gaan.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja. Hoe vaak? Weet ik nog niet en ik ben van plan om vooral overdag te fietsen. Maar het zal vast voorkomen.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Bospaden, gravel - ik ga wel proberen de gekste offroads te vermijden.
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Heuvels; bergen ga ik proberen te vermijden.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Ik ga kamperen maar ben ook van plan om in herbergen en hostels te slapen.
JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
Persoon 1: 1.75. 71 kg.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
rond de 30kg
WAT IS JE BUDGET?
tussen 800,- en 1300,-
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Naar Knokke en Maastricht en Den Helder gefietst (vanuit Utrecht). dagelijks fiets ik Amsterdam door en ik doe aan spinnen.
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
rond de 25km tijdens bezoekjes aan familie. Wil tijdens mijn tocht gemiddeld 60, misschien 70 kilometer fietsen, met uitschieters naar boven. Heb ooit wel eens 135 op een dag gefietst, maar daarna was ik ook wel echt moe.
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Stadsfietsen
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker!
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Nog niet! Ik hoor graag jullie tips
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Liefst op voorraad.
Graag ontvang ik jullie advies voor het kopen van een tweedehands tourfiets. Ik wil deze lente/zomer enkele maanden gaan fietsen, mijn plan is nu om van Amsterdam naar Athene te gaan. Ik ben fit, doe aan hardlopen en spinnen en ben vroeger wel eens naar Maastricht en Knokke gefietst, maar heb geen ervaring met verre tochten (wil dit nog wel doen voordat ik echt op pad ga). Het zal vast met allerlei hobbels komen, en ik weet dat het een beetje een wild plan is, maar ik wil het avontuur aangaan en vooral niet te veel op een dag doen.
Nu zoek ik dus een goede fiets, die wel enigszins binnen budget valt. Ik mik nu op een tweedehands fiets, die wel nog in goede staat is.
De Checklist
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Een tocht van drie tot vier maanden door Europa.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Relaxt; ik ben van plan echt mijn tijd te nemen en gemiddeld misschien 60 kilometer per dag te fietsen.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ertussenin, met misschien een kleine voorkeur rechtop. Voor zulke lange tochten vind ik het prettig als de houding comfortabel is, en zoals ik zei, ik hoef niet extreem snel te gaan.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja. Hoe vaak? Weet ik nog niet en ik ben van plan om vooral overdag te fietsen. Maar het zal vast voorkomen.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Bospaden, gravel - ik ga wel proberen de gekste offroads te vermijden.
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Heuvels; bergen ga ik proberen te vermijden.
WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Ik ga kamperen maar ben ook van plan om in herbergen en hostels te slapen.
JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
Persoon 1: 1.75. 71 kg.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
rond de 30kg
WAT IS JE BUDGET?
tussen 800,- en 1300,-
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Naar Knokke en Maastricht en Den Helder gefietst (vanuit Utrecht). dagelijks fiets ik Amsterdam door en ik doe aan spinnen.
WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
rond de 25km tijdens bezoekjes aan familie. Wil tijdens mijn tocht gemiddeld 60, misschien 70 kilometer fietsen, met uitschieters naar boven. Heb ooit wel eens 135 op een dag gefietst, maar daarna was ik ook wel echt moe.
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Stadsfietsen
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker!
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Nog niet! Ik hoor graag jullie tips
WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Liefst op voorraad.