Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos framekleur mat - poetsen?! - ervaringen - Forum Wereldfietser

Santos framekleur mat - poetsen?! - ervaringen

Ik ben mij aan het oriënteren op een Santos Travelmaster 3+. Een van de grote vragen naast (derailleur/Rohloff/Pinion keuze) is toch wel de framekleur. Ik kom op internet/social media diverse mooie kleurencombinaties tegen waaronder diverse matte kleuren die Santos aanbiedt. Nu heb ik zelf een Cannondale Synapse Hi-Mod racefiets die mat zwart is en ik moet eerlijk zeggen dat dat qua poetsen geen pretje is. Een druppel sportdrank geeft vaak al een lastig te verwijderen vlek, laat staan een onverhoopte vette vinger wanneer je onderhoud pleegt aan de fiets.......

Ik zou graag jullie ervaringen vernemen hoe jullie deze matte framekleuren van Santos ervaren voor wat betreft het onderhoud/poetsen?
Grappig dat je daar over nadenkt. Ik denk bij dit soort "wereldreis" fietsen altijd meer in dit soort beelden:wink:
2025-02-10 11_03_15-Talking gear_ 30,000km — petergostelow.com en nog 2 andere pagina's - [InPrivate.png
Berger schreef:
ma 10 feb, 2025 11:06
Grappig dat je daar over nadenkt. Ik denk bij dit soort "wereldreis" fietsen altijd meer in dit soort beelden:wink:

2025-02-10 11_03_15-Talking gear_ 30,000km — petergostelow.com en nog 2 andere pagina's - [InPrivate.png
Hihi, dan maakt framekleur inderdaad niet meer uit......
Als je zo'n fiets gebruikt waar hij eigenlijk voor bedoeld is, is een vingerafdruk of een vlekje op de lak wel het minste aspect. Als de lak er over een aantal jaar überhaupt nog goed op zit is het al heel wat :)
Maar goed, niet iedereen gaat op wereldreis, dus dan maar een "Nederlands" voorbeeld:

Stel dat je je fiets in de trein of op een fietsendrager moet tillen. Trek je dan ook eerst katoenen handschoentjes aan om vingerafdrukken te vermijden?

Kortom neem de kleur en afwerking die je mooi vindt en die hoe dan ook voor het grootste deel het uiterlijk zal bepalen ondanks een vlekje her en der.
Inderdaad, gewoon de kleur nemen die je mooi vindt. Belangrijkste is imo dat de lak/verf/whatever sterk genoeg is om er niet bij de minste of geringste wrijving van bijv. een tasje afgaat en dat je frame wegroest waar je bij staat. Maar dat zit iig wel goed bij de TM3 (heb er zelf ook 1).

Maar goed, om toch bij het poetsen te blijven: mijn ervaring is iig dat gemorste olievlekken en vogelstront na +- een half jaar laten zitten nog prima makkelijk weg te poetsen zijn met water en een doekje :)
Belangrijkste is imo dat de lak/verf/whatever sterk genoeg is om er niet bij de minste of geringste wrijving van bijv. een tasje afgaat
ik heb een "goedkope" mtb waar ik de offroadtochten mee rijd. Daarvan beschadigt de lak al van de spanbanden op de fietsdrager. Helaas, maar het blijft een gebruiksvoorwerp. Mijn ervaring is wel dat mijn fietsen meer lijden van het transport, de fietsenstalling etcetera als van het gebruik waar ze voor zijn bedoeld.
Mijn santos is mat-geel. Vlekken willen er niet af. (In tegenstelling van wat ik hierboven lees) Maar ik doe er ook geen moeite (meer) voor. Als schoonheid van belang is zou ik de matte lak niet kiezen. Ik ben met vlekken nog steeds heel tevreden met de kleur.

Derailleur bieden ze niet meer aan volgens mij, dus die keuze is ook al gemaakt.
Ik heb een Koga WTS en wilde matzwart, prima zei de dealer maar glans lak is makkelijker in schoonmaken, op mat zie je alles…mijn orbea MTB is matzwart en idd dat is toch wel een dingetje, nu maakt het op MTB niet zoveel uit maar heb wel voor glans gekozen, minder krasgevoelig en persoonlijk een goede keuze geweest…maar ja ik fiets zo veel dat elke lak lelijk wordt uiteindelijk ….

Maar je kan kiezen wat je zelf mooi vind, ik vind mat mooier vaak als glans…maar je kan het even vragen bij de dealer wat de nadelen van mat zijn.

Gr ej
Mijn Avaghon heeft een laagje blanke lak. Dat is voor het onderhoud en kleine beschadigingen wel zo fijn. De mat zwarte stadsfiets is helaas meer een poets object. Modder gaat er maar lastig vanaf, krasjes zijn goed zichtbaar.
Heb een mat oranje Santos 3+, matte lak is grof dus poreus, gepoetst met een poetsmiddel voor matte lak toen hij nieuw was en doe dat af toe na het schoonmaken, dat geeft bescherming tegen het intrekken van vuil, fiets ziet er nog prima uit na 6 jaar
Geen Santos wel een fiets met een lichte matte lak. Het is bij deze fiets een drama om het allemaal mooi schoon te houden.
Geanodiseerd aluminum nog een idee? Ik weet niet of ze dat nog aanbieden bij Santos maar dat was vroeger wel een keuze, poetsen geen probleem.
Met _Peter_ .
Een natte lap over het stemmig-zwart geanodiseerde frame van m’n 4.29 en het is weer toonbaar.
Met anodiseren heb je ook nog eens minder kans op krassen (geen lakschade :lol: :D ), en de prachtige lasnaden blijven zichtbaar!

Groet,
Tom.
Tvl900 schreef:
ma 10 feb, 2025 14:23
Derailleur bieden ze niet meer aan volgens mij, dus die keuze is ook al gemaakt.
Zijn ze op teruggekomen:
TM3.jpg
lm71 schreef:
ma 10 feb, 2025 10:43
Een van de grote vragen naast (derailleur/Rohloff/Pinion keuze) is toch wel de framekleur.
Naar ik me heb laten vertellen biedt een glanzende lak meer bescherming tegen strepen en andere kleine beschadigingen. Verder zou ik hem zo "grijs" mogelijk houden, in die zin dat niet iedere leek meteen kan zien dat daar een hele dure fiets staat.
Ik heb mat groene Santos Cross Lite, heerlijke fiets en mooie matte kleur. MAAR, op de horizontale buis is de matte lak al behoorlijk gaan glimmen. Mijn fietsbroek polijst de lak op het moment dat ik stilsta en beide voeten op de grond heb. Gelukkig stoort het me totaal niet, de fiets is een gebruiksvoorwerp en heeft dus ook gebruik sporen.
Succes met je keuze.
WillemT schreef:
wo 12 feb, 2025 10:46
Tvl900 schreef:
ma 10 feb, 2025 14:23
Derailleur bieden ze niet meer aan volgens mij, dus die keuze is ook al gemaakt.
Zijn ze op teruggekomen:
TM3.jpg
Dat vind ik een mooie ontwikkeling!!
Roel Peerenboom legt het uit:

https://youtu.be/wWxEf7IRJVA?si=oTiCuVz5i2X-DUwa
KMV schreef:
za 15 feb, 2025 12:52
Roel Peerenboom legt het uit:
Maar je kunt ook 4 minuten van je tijd besparen: zijn advies is fiets wassen, inspuiten met wax voor matte lak (de link bij het filmpje naar Cyclon Instant Polish Wax werkt niet meer), op laten drogen en uitwrijven.

Groetjes,

Carl