Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens p18 of Koga WT Classic derailleur - Forum Wereldfietser

Stevens p18 of Koga WT Classic derailleur

Ben mij aan het oriënteren op een trekkingfiets waarbij de fiets, naast alledaags gebruik, maandelijks voor wat langere afstanden (100 km per dag) zal worden gebruikt (wederhelft met e-bike vergezellen) en misschien in de toekomst nog een keer een meerdaagse fietstocht naar Spanje maar dat laatste is nog geen vaststaand gegeven. Fietsen zal dus nagenoeg uitsluitend beperkt blijven tot asfalt.

Fietsen waar ik op dit moment tussen twijfel zijn;
Stevens P18 https://www.stevensbikes.de/nl/nl/allro ... mium/p18/
Koga WT Classic Signature met derailleur

Lees hier wat berichten over het geluid in de Rohloff naven rond de 7e versnelling. Ben zelf nogal gesteld op "rust" tijdens het fietsen (toer wielrenner Cannondale Synapse met derailleur) en ben dan ook bang dat ik mij hier aan gaan ergeren, vandaar dat ik de Koga met derailleur verkies boven de Rohloff naaf. Binnenkort ook even het vergelijk maken met de nieuwe Koga WT maar ik vind die, door de in kleur meegespoten achterdrager, wat "lomp" ogen. Deze is ook zwaarder dan de hierboven genoemde fietsen, echter denk ik dat voor mijn gebruik (met name fietsen in Nederland) dat niet zo'n issue zal zijn. Onderhoud van een derailleur is mij welbekend (MTB/racefiets). Géén onderhoud (Pinion/beltdrive) is welkom maar geen must.

Iemand ervaring met de Stevens met Pinion P18? Koga WT Classic ervaringen zijn er voldoende op dit forum :D

Dank alvast voor het delen van jullie ervaring/mening/advies!
Mijn Rohloffnaaf is nagenoeg geruisloos, ik zou zeker gaan proeffietsen met een Rohloff.
Bert van Sprang schreef:
wo 29 jan, 2025 17:29
Mijn Rohloffnaaf is nagenoeg geruisloos, ik zou zeker gaan proeffietsen met een Rohloff.
Proeffietsen geeft geen indicatie helaas. Ik heb meerdere proeffietsen met Rohloff gefietst en die waren allemaal heerlijk stil. Als dat echter niet de specifieke fiets is die je kan kopen geeft dat geen garantie. Als ik de reviews zo lees zijn ook de nieuwste fietsen met Rohloff vaak niet stil.
Ik heb zelf een P18, kan er niet zoveel over vertellen, bevalt gewoon goed. Wel schakelt een Pinion iets minder soepel dan een derailleur, mijn ervaring is dat het voordeel van de kleine gelijkmatige stappen van de Pinion het best naar voren komt op een wat vlakker terrein, je kunt je perfect aanpassen aan kleine hellingen (op en af) en anders in de wind gaan fietsen (qua richting), als de hellingen wat groter zijn moet je al snel meerdere stappen tegelijk schakelen, dat gaat met een derailleur dan weer net iets fijner/sneller.
Ik snap het wel, had ik namelijk ook , nog steeds is die 7e versnelling irritant, maar fiets praktisch nooit in die versnelling, meestal in 9…vaak in 10 met windje mee en vaak in 8….
De voordelen vind ik persoonlijk groter als het nadeel van dat geratel van een versnelling die ik bijna nooit gebruik.
Maar ja…dat ben ik…en dan schijnen er dus idd naven te zijn die die ratel minder hebben, moet je net treffen.
Ik vind rohloff echt te gek!
Proefrijden, en dan kan je het ervaren.
Gr ej
moet je al snel meerdere stappen tegelijk schakelen, dat gaat met een derailleur dan weer net iets fijner/sneller.
Ik vind juist van mijn Rohloff dat ik in een beweging van groot naar klein kan schakelen, als het nodig is in een keer van 14 naar 1, dat kan met een traditionele deraileur nooit, natuurlijjk wel bij een "moderne" fiets met alleen een achterderailleur en 12 kransjes.
Ik vind die Stevens veel te duur voor wat je er voor krijgt van een klein Duits budgetmerk. Rohloff en Pinion zijn niet van goud. Een hoogwaardige racefiets van dat merk met toponderdelen gaat voor veel minder over de toonbank. Dat betekent imho dat het toevoegen van een Rohloff/Pinion reden is om een fiets schaamteloos flink duurder te maken.
Stevens is echt wel een premiummerk te vergelijken met Koga. Een Rohloff of Pinion-fiets vind je niet meer onder de € 4.000, waarom weet ik ook niet. (Alleen Gudereit heeft er nog een voor ca € 3.000, maar dat is wel een budgetmerk.)
Bijna 5 mille voor een vakantiefiets, ongelofelijke bedragen eigenlijk maar gezien de inflatie weer niet zo raar. Een frame, twee wielen, versnellingen en wat remmen, het lijkt zo simpel.
Zelf zou ik voor een derailleur gaan: Bewezen techniek, lichtgewicht, eenvoudig te onderhouden en te repareren op reis.
Jan Janssen Rohnin (ik moet altijd aan Lord of the Rings denken bij die naam) begint bij 3100 en een beetje. Dan kan je je afvragen of je 1000 extra over hebt voor een Pinion of 1000 minder voor een derailleur.
begint bij 3100 en een beetje
Dat beetje is dan wel € 575, want de Rohnin kost inmiddels al € 3.675, de Yak is wel te koop vanaf € 2.885.
Als je dan in de configurator de naafdynamo en voordrager weglaat en die riem omruilt voor een ketting kom je op 3100 en nog iets uit.

In direct antwoord op de vraag in de openingspost: ik heb geen ervaring met pinion

En ik vind die Jan Janssen Yak een ontzettend stoer ding.
Rohloff is juist meer onderhouds vrij ivm derailleur …..zeker in combi met een snaar ipv ketting….niks af te stellen, kan niks tegen verbuigen onderweg, schakelt vlekkeloos, geen versleten wieltjes, krom trekkende onderdelen etc etc
Maar goed daar denkt iedeeen anders over, je kan lezen wat je wilt maar zelf ervaren is soms beter. Natuurlijk zijn meningen van ervaringsdeskundige soms best handig…

Gr ej
waarom niet de Stevens C12 in plaats van de P18? Scheelt je alvast €1000 en volgens mij kan die met groot gemak wat je vraagt.
Bert van Sprang schreef:
wo 29 jan, 2025 21:53
Ik vind juist van mijn Rohloff dat ik in een beweging van groot naar klein kan schakelen, als het nodig is in een keer van 14 naar 1, dat kan met een traditionele deraileur nooit, natuurlijjk wel bij een "moderne" fiets met alleen een achterderailleur en 12 kransjes.
Daar zit wat in. Toevallig heb ik op de derailleurfiets een 1 x 11 set up, ik kan in één keer vijf versnellingen terug indien gewenst. Aan de andere kant, de keren dat ik van 14 naar 1 moest schakelen kan ik op de vingers van nul handen tellen.
Grandonneur schreef:
do 30 jan, 2025 17:50
waarom niet de Stevens C12 in plaats van de P18? Scheelt je alvast €1000 en volgens mij kan die met groot gemak wat je vraagt.
Is een optie. Persoonlijk vind ik de kleur van de P18 mooier, maar of dat het prijsverschil rechtvaardigt.....
Speeder300 schreef:
do 30 jan, 2025 19:26
Bert van Sprang schreef:
wo 29 jan, 2025 21:53
Ik vind juist van mijn Rohloff dat ik in een beweging van groot naar klein kan schakelen, als het nodig is in een keer van 14 naar 1, dat kan met een traditionele deraileur nooit, natuurlijjk wel bij een "moderne" fiets met alleen een achterderailleur en 12 kransjes.
Daar zit wat in. Toevallig heb ik op de derailleurfiets een 1 x 11 set up, ik kan in één keer vijf versnellingen terug indien gewenst. Aan de andere kant, de keren dat ik van 14 naar 1 moest schakelen kan ik op de vingers van nul handen tellen.
Eens, op mijn racefiets en MTB heb ik die behoefte ook nog nooit gehad tijdens het klimmen.
ej groningen schreef:
wo 29 jan, 2025 20:48
Ik snap het wel, had ik namelijk ook , nog steeds is die 7e versnelling irritant, maar fiets praktisch nooit in die versnelling, meestal in 9…vaak in 10 met windje mee en vaak in 8….
De voordelen vind ik persoonlijk groter als het nadeel van dat geratel van een versnelling die ik bijna nooit gebruik.
Maar ja…dat ben ik…en dan schijnen er dus idd naven te zijn die die ratel minder hebben, moet je net treffen.
Ik vind rohloff echt te gek!
Proefrijden, en dan kan je het ervaren.
Gr ej
Bedankt voor de reactie. Zal mijn oren de kost geven bij het proefrijden. Al weet ik niet of het geluid waarover wordt gesproken op dit forum al meteen bij een fabrieksnieuwe Rohloff naaf te horen zal zijn of dat dat geluid een resultaat is van het inrijden van de fietsen/"inslijten" van de tandwielen?
het geluid heeft niks met inrijden te maken
heb een jan jansen met rohloff nu bijna 13 jaar en dat geluid is er nog steeds
maar die 7 gebruik ik alleen bij weg fietsen of veel wind tegen
dus niet vaak
voordeel van rohloff en dacht ook pinion (geen ervaring mee ) is dat je in stilstaand kan schakelen
naar bv een lichtere versnelling bij het stoplicht
een deri is wel weer ligtvoetiger met snel aanzetten omdat het wiel minder weegt
dat telt denk ik vooral voor sportief (race en mtb ) gebruik
Rohloff gaat juist minder lawaai maken naarmate hij meer ingereden is.
Ik rijd al jaren naar volle tevredenheid met een Rohloff en ik stoor mij er niet aan. Ik fiets ook niet zo super vaak of lang in 7, en dat is zo'n beetje de enige met lawaai. onder de 7 ook lichtjes, maar miniem. boven de 7 geruisloos.

Pas op dat je bij het proefrijden niet gaat hyperfocussen op het geluid. Tenzij je hooggevoelig bent ga je er in de praktijk niet zo veel mee bezig zijn is mijn ervaring.