Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Amersfoort - 9 februari - Forum Wereldfietser

Rondje Amersfoort - 9 februari

Beste wereldfietsers,
Ik ben sinds kort lid van deze club en ik fiets regelmatig rond mijn woonplaats Amersfoort.
Maar alleen fietsen is ook maar alleen fietsen.

Ik wil daarom proberen of het lukt om maandelijks een rondje Amersfoort te organiseren waar anderen bij aansluiten.
Vertrekpunt in Amersfoort bij de Kei.
Afstand tussen de 60 en 80km.
Starttijd, 10 uur.
Één of meerdere pauzes onderweg afhankelijk van de afstand en de groep.
Tempo (op vlak) tussen de 18 en 22km/u.
Frequentie, b.v. elke tweede zondag in de maand

Randvoorwaarde is wel dat er voor die dag droog weer is voorspeld ;-).
Hallo Tom,
Wat leuk dat je het initiatief neemt om dit in Amersfoort te gaan organiseren. In Groningen hebben we inmiddels 15 jaar Rondje Groningen en fietsen we maandelijks met een leuke groep fietsers een rondje. Dus veel succes met de opzet van het Rondje Amersfoort.
Groet, Petra.
Waar heeft de kei een plekje gekregen in Amersfoort?
IMG_4770.jpeg
Eric op de Fiets schreef:
wo 29 jan, 2025 08:20
Waar heeft de kei een plekje gekregen in Amersfoort?
Hallo Eric,
De Kei staat op de hoek van de Stadsring en de Arnhemsestraat.
Doe je mee?
Hallo TomStn,

Leuk Initiatief!

Wil best een rondje mee fietsen
a: zijn er al meer aanmeldingen?
b: Heb je een route via .gpx? Komoot/ ridewithgps
c: Wellicht kan ik er meer enthousiast krijgen via eigen whatssapp :wink:

De fietsrondjes zijn hier en daar een beetje uitgestorven....helaas
De meest actieve is inderdaad Rondje Groningen gevolgd door Rondje Midden Brabant. (waarvan ik begrepen heb dat ook die weer aan het nadenken zijn om weer initiatieven te starten)
Rondje Rotterdam... Bart O ?
ik zelf ben ook weer aan het nadenken voor Utrecht en Omgeving.. Rondje Midden Nederland.
en dan Bert Sitters? Rondje Amsterdam?
Hallo Robert,
Leuk dat je meefietst.
a. er zijn nog geen andere meldingen
b. zodra ik route heb gemaakt kan ik de gpx delen
c. fijn als je ook anderen kan enthousiasmeren
Hallo Tom

Heb binnen mijn whatsapp groepje een aantal positieve reacties
die graag eventueel de 9e mee willen fietsen.
zoals het er nu uitzit: twee personen
en drie personen die het nog helemaal niet zeker weten.
Robertfietst schreef:
zo 02 feb, 2025 14:36
Hallo Tom

en drie personen die het nog niet zeker weten.
Er zit wel een mooi verhaal vast aan de kei, maar ik laat het ritje aan mij voorbij gaan. Ik woon niet in Amersfoort en om 10 uur startklaar staan is niet aan mij besteed.

Jonkheer Everhard Meyster ontdekte een 7.157 kilo zware zwerfkei op de Leusderheide en wedde met vrienden dat hij genoeg mensen kon optrommelen om het gesteente binnen de stadsmuren te slepen. Onder groot enthousiasme en met behulp van veel bier en verse krakelingen klaarden 400 Amersfoorters de hele klus. Omdat het eigenlijk allemaal een grote grap was van de jonkheer, werd de stad er vervolgens om uitgelachen en bespot. Uit gêne begroeven de 'keitrekkers' de Amersfoortse Kei op de Varkensmarkt en ze groeven hem pas in 1903 weer op. Toen de stad eenmaal over de schaamte heen was, werd de kei tentoongesteld als hun symbool van trots.

Als de leden uit Amersfoort hun schaamte voorbij zijn, zal er wel een leuk gezellig trots klupje starten bij de kei. Met bier en verse krakelingen in de fietstas moet dat wel goed komen.

Bron; https://www.routesinutrecht.nl/locaties ... oortse-kei
Leuk initiatief, Tom. Onder voorbereid ga ik mee. Het voorbehoud is dat ik de avond ervoor naar een concert ga 😀
Robertfietst schreef:
zo 02 feb, 2025 14:36
Hallo Tom

en drie personen die het nog helemaal niet zeker weten.
Dat is mooi Robert,
Dan hebben we i.i.g. al 4 a 5 personen.
Ik vind dit een heel leuk idee. Maar helaas woon ik te ver van Amersfoort uit de buurt. Groetjes, Cayden
Hallo meefietsers,
Het lijkt erop dat het a.s. zondag droog blijft.
Ik heb op Komoot deze route uitgezet of gebruik het gpx bestand hieronder.
WF - rondje Amersfoort 09-02.gpx
(140.89 KiB) 22 keer gedownload
afstand: 60 km
startpunt: de Kei (hoek Stadsring-Arnhemsestraat-Grote Haag)
starttijd: 10 uur
(koffie) pauze in Wijk bij Duurstede
Ik kan de GPX hiervan alleen downloaden als ik "een regio ontgrendel" en daarvoor betaal. Kan je de track ook ook op een andere manier delen, Tom?

** Update: De GPX staat nu in het bericht hierboven :-)
Ik kom morgen ook.

Martijn
DeRiemRijder schreef:
za 08 feb, 2025 14:43
Ik kom morgen ook.

Martijn
Leuk, tot morgen
Gisteren is dan het eerste Rondje Amersfoort gefietst met een bont gezelschap uit de wijde omgeving (tot Houten toe).
Vanaf de Kei werd er het Valleikanaal richting Amerongen over de "berg" gereden. Daar is het fietscafe De Proloog bezocht voor een bakkie. Daarna over de dijk naar Wijk bij Duurstede, door landgoed Sandenburg langs Doorn en door Maarn.
Hier werd nog even een meegenomen chocomelk en koffie gedronken.
Het laatste stuk bracht ons langs het Henschoter meer en door de Treek (nee, de wolf is niet spot :wink:) terug in Amersfoort.
De sfeer was goed en gezellig en wat mij betreft voor herhaling vatbaar, dus houdt het forum in de gaten voor het volgende Rondje Amersfoort plm half maart.
Januari druk bezig geweest met verhuizen en van fietsen is niet veel gekomen.
Op een MTBtocht na en gewoon woon werk verkeer wat ik altijd op mn Winter Santos 2.6 doe.
Had wel weer zin in een langere fietstocht en zag je oproep.
Dus in de vroege ochtend op de Tout Terrain (die mocht weer even naar buiten) van Utrecht, via Zeist/ Soesterberg naar Amersfoort 'De kei'...in Amersfoort aangekomen had ik wel trek in een warme bak want het was best fris
..dat bedrijf met de grote gele M was nog dicht en op een hoekje was een koffie tentje open waar achteraf Silvia zat.
Maar besloot toch maar te gaan wachten op Tom en de anderen.

Na kennis maken, de leuke route die Tom gemaakt heeft gaan volgen, Valleikanaal en de Grebbelinie is een mooi stuk
zo ook de rest van de route, de Amerongense berg gaf voldoende inspanning om weer op temperatuur te komen en bij de
Proloog binnen een warme bak koffie, was nog nooit binnen geweest, maar dat is zeker een leuke plek.

Tom bedankt voor het Organiseren en zeker voor herhaling vatbaar.
Helaas heb ik geen foto's want de GoPro op het stuur vond blijkbaar de temperatuur niet zo fijn.
Met heen en weer fietsen toch nog 116km afgelegd :wink: