Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen naar Kopenhagen - Forum Wereldfietser

fietsen naar Kopenhagen

Goedemiddag iedereen

met het gezin (kinderen van 12 en 14) plannen we een mooie fietsreis voor juli of augustus. We verkennen nog een aantal bestemmingen - zoals fietsen naar Parijs - maar willen ook Kopenhagen overwegen. Ik deed al wat opzoekwerk op dit forum en andere bronnen en heb voorlopig de volgende route samengesteld:

- EV12 of Kustroute vanaf Knokke-Heist in België
- vanaf Hamburg verlaten we de EV12 en fietsen we richting Lubeck over een variant van de Hanzestedenroute
- vanuit Lubeck fietsen we over de Ostseekusten Radweg tot Rostock
- na de veerboot richting Gedser fietsen we over de Nationale Route 9 tot Kopenhagen

We vragen ons af of dit de mooiste route is die we zouden kunnen kiezen. We willen graag veel natuur en af en toe gezellige stadjes en dorpen. Door verschillende topics over Kopenhagen en Denemarken te lezen op dit forum lijkt het dat deze route niet de allermooiste is om in Denemarken te fietsen. Misschien kunnen we dus een andere route in Denemarken kiezen en Kopenhagen met de trein bezoeken...? Wat is het idee van Denemarken-kenners hier aanwezig? Wij zijn absolute leken in Noord-Duitsland en Denemarken. Advies en suggesties zijn welkom.
afbeelding_2025-01-26_125357737.png

Heel erg bedankt!

Jody
Ik heb gisteren toevallig een vrij uitgebreide reactie in een vergelijkbaar topic hier op het forum geschreven, wellicht heb je er wat aan: viewtopic.php?p=471066#p471045

Ik ben in Denemarken vanaf Puttarden aangekomen, en vanaf daar via EV10/baltische kust-route richting Kopenhagen gefietst. Hierbij heb ik ook een lus gemaakt over het eiland Mon, daar waar jij dit overslaat. Naar mijn mening was het stuk fietsen op Mon juist 1 van de mooiere delen van Denemarken van die tocht.

Fietsen in Denemarken vond ik sowieso best wel relaxed 8)
Ik heb vorig jaar gestudeerd op een route naar Denemarken, maar uiteindelijk kwam het er niet van (geen medelijden, ik reed wel in het gravel walhalla in Toscane en 5 mei ga ik voor een coast2coast naar de VS). Hieronder mijn (soms niet al te gestructureerde, ik rij vanuit Zwolle) notities van destijds. Uiteindelijk was mijn keuze de Mooi naar Kopenhagen van de fietsvakantiewinkel, en die vind je op https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... kopenhagen. Overigens reed ik nog wel met de gravelbike in Denemarken en dat beviel veel beter dan ik had verwacht.

In het netwerk van Europafietsers heb je de Jutland route en de Hanzeroute. https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/ . Ik pak liever routes van Nederlanders dan de Eurovelo routes, die zijn in mijn ervaring soms best saai.

Naar Emmen via LF16 en LF14, zoals we met rondje Groningen ook hebben gedaan, dik 100 kilometer. Dan de Jutland route van Clemens Sweerman van Emmen naar Flensburg (420km). Daarna onderlangs via NR8 (Baltic Route), ik denk ook EV10 Oostzeeroute, over Als, Aero, Fyn, Langeland en Lolland naar Nykobing (236km) en dan met NR9 naar Kopenhagen (244km). Totaal ongeveer 1000km waarvan 100 NL, 400 DE en 500 DK. Lijkt me helemaal prima.

Een andere optie is de Hanzeroute. Je kunt hem een stukje na Emmen in Duitsland oppakken. Je kunt dan de EV10 Oostzeeroute pakken en dan bij Puttgarden de boot te pakken naar Rodby op Lolland, waarna je NR8 en vervolgens NR9 pakt.

De Hanzeroute vervolgen naar Rostock, dit loopt net wat anders dan de EV10 die we al eens reden. Vervolgens de boot naar Gedser pakken en dan NR9 (dit is ook ring 3 van Europafietsers). dit is de Deense route 9, dik 200 kilometer langs de kust.

Mooi naar Kopenhagen. 850km vanaf Assen. Deze pakt ook eerst de Hanzeroute, daarna de NR8 maar gaat dan bij Svendberg op Fyn de noordelijke loop van NR8 over de Storebelt brug naar Saeland en dan via de NR6 naar Kopenhagen.

Je kunt ook nog de EV12: Noordzeeroute pakken, maar dat lijkt me wat saai, zo lang langs de kust.

Voordeel van de Jutland route is dat je meer Denemarken hebt. Voordeel van de Hanzeroute is dat je een mooi rondje bij Lubeck krijgt. Voor mij wint de Jutland route, maar ik zie nog wel een opmerking over lange stukken drukke wegen die de Jutlandroute heeft, dat komt ook in fietsvakantiepodcast #89 expliciet langs, dat pleit wel voor de Hanzeroute, daar kiest mooi naar Kopenhagen ook voor, dus Hanzeroute it is. Ik zie die opmerkingen overigens ook bij de N8 staan. De hanzeroute heeft een aanloop vanuit Zwolle.
De route over Puttgarden is erg druk al is er voor fietsers meer dan genoeg ruimte, heb 1 keer meegemaakt dat er ruim 100 fietsers op de boot waren. Het grote voordeel is dat deze verbinding nu nog bijna constant vaart (men is bezig met een tunnel) en lang wachten hoeft dus ook nooit. Voor Rostock is het toch wat meer plannen. Als je wel voor Rostock kiest vergeet dan de Hanzestad Wismar niet, de stadjes aan de kust zijn ook leuk maar denk ik wel erg druk.
De route over Lolland is overigens over een drukke weg, en die viel me dan ook tegen. Mon en Bogo dan weer een stuk beter.
robhuls schreef:
zo 26 jan, 2025 15:56
Ik heb vorig jaar gestudeerd op een route naar Denemarken, maar uiteindelijk kwam het er niet van (geen medelijden, ik reed wel in het gravel walhalla in Toscane en 5 mei ga ik voor een coast2coast naar de VS). Hieronder mijn (soms niet al te gestructureerde, ik rij vanuit Zwolle) notities van destijds. Uiteindelijk was mijn keuze de Mooi naar Kopenhagen van de fietsvakantiewinkel, en die vind je op https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... kopenhagen. Overigens reed ik nog wel met de gravelbike in Denemarken en dat beviel veel beter dan ik had verwacht.

In het netwerk van Europafietsers heb je de Jutland route en de Hanzeroute. https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/ . Ik pak liever routes van Nederlanders dan de Eurovelo routes, die zijn in mijn ervaring soms best saai.

Naar Emmen via LF16 en LF14, zoals we met rondje Groningen ook hebben gedaan, dik 100 kilometer. Dan de Jutland route van Clemens Sweerman van Emmen naar Flensburg (420km). Daarna onderlangs via NR8 (Baltic Route), ik denk ook EV10 Oostzeeroute, over Als, Aero, Fyn, Langeland en Lolland naar Nykobing (236km) en dan met NR9 naar Kopenhagen (244km). Totaal ongeveer 1000km waarvan 100 NL, 400 DE en 500 DK. Lijkt me helemaal prima.

Een andere optie is de Hanzeroute. Je kunt hem een stukje na Emmen in Duitsland oppakken. Je kunt dan de EV10 Oostzeeroute pakken en dan bij Puttgarden de boot te pakken naar Rodby op Lolland, waarna je NR8 en vervolgens NR9 pakt.

De Hanzeroute vervolgen naar Rostock, dit loopt net wat anders dan de EV10 die we al eens reden. Vervolgens de boot naar Gedser pakken en dan NR9 (dit is ook ring 3 van Europafietsers). dit is de Deense route 9, dik 200 kilometer langs de kust.

Mooi naar Kopenhagen. 850km vanaf Assen. Deze pakt ook eerst de Hanzeroute, daarna de NR8 maar gaat dan bij Svendberg op Fyn de noordelijke loop van NR8 over de Storebelt brug naar Saeland en dan via de NR6 naar Kopenhagen.

Je kunt ook nog de EV12: Noordzeeroute pakken, maar dat lijkt me wat saai, zo lang langs de kust.

Voordeel van de Jutland route is dat je meer Denemarken hebt. Voordeel van de Hanzeroute is dat je een mooi rondje bij Lubeck krijgt. Voor mij wint de Jutland route, maar ik zie nog wel een opmerking over lange stukken drukke wegen die de Jutlandroute heeft, dat komt ook in fietsvakantiepodcast #89 expliciet langs, dat pleit wel voor de Hanzeroute, daar kiest mooi naar Kopenhagen ook voor, dus Hanzeroute it is. Ik zie die opmerkingen overigens ook bij de N8 staan. De hanzeroute heeft een aanloop vanuit Zwolle.
Waw, erg bedankt voor de uitvoerige terugkoppeling. Hier kunnen we wel mee verder...

Ik zou de EV12 misschien niet snel saai vinden, maar het is wel een route met ineens veel meer km's. Dan is Kopenhagen ver weg.

Ik kende de podcast niet, ga ik zeker beluisteren.

Begrijp ik het juist dat je zegt dat de NR8 in Denemarken ook lange stukken met drukkere wegen heeft? We zoeken echt wel pittoreske of rustige en mooi afwisselende paden en landschappen. Komt NR8 dan in aanmerking? Op de impressies van ruter.dk afgaand lijkt het alleszins wel mooi, maar nogmaals: we willen gerust een andere - interessantere - route aanhouden en Kopenhagen vervolgens met de trein bezoeken als dat betekent dat we een mooiere keuze kunnen maken in de routes.

Veel dank!
_Peter_ schreef:
zo 26 jan, 2025 16:07
De route over Puttgarden is erg druk al is er voor fietsers meer dan genoeg ruimte, heb 1 keer meegemaakt dat er ruim 100 fietsers op de boot waren. Het grote voordeel is dat deze verbinding nu nog bijna constant vaart (men is bezig met een tunnel) en lang wachten hoeft dus ook nooit. Voor Rostock is het toch wat meer plannen. Als je wel voor Rostock kiest vergeet dan de Hanzestad Wismar niet, de stadjes aan de kust zijn ook leuk maar denk ik wel erg druk.
De route over Lolland is overigens over een drukke weg, en die viel me dan ook tegen. Mon en Bogo dan weer een stuk beter.
Dankjewel voor de waardevolle aanvulling. Ik lees her en der inderdaad over lange drukkere wegen waarlangs gefietst moet worden op de NR8; dat zal dan op Lolland zijn. Om dat te vermijden is uitwijken naar Rostock bijna noodzakelijk, bedoel je? Is het een interessant stukje tussen Lubeck en Rostock?

Veel dank!
Wellicht en hopelijk is het geen issue hoor. Maar het volgende;

Je route gaat makkelijk naar een km of 1200. Drie weken ofzo? Met twee rustdagen in de week kom je op 80/dag. En je wilt nog energie overhouden voor stedentrips, de terugreis, etc.

Zijn jullie en met name de kinderen ervaren fietsers? Rusten de kinderen goed uit in een tent? Anders loop je ook nog een risico op overbelasting of anderszins verstoorde balans. Het mag wel leuk blijven :)
Jody schreef:
ma 27 jan, 2025 20:36
_Peter_ schreef:
Dankjewel voor de waardevolle aanvulling. Ik lees her en der inderdaad over lange drukkere wegen waarlangs gefietst moet worden op de NR8; dat zal dan op Lolland zijn. Om dat te vermijden is uitwijken naar Rostock bijna noodzakelijk, bedoel je? Is het een interessant stukje tussen Lubeck en Rostock?

Veel dank!
Eerst naar Travemünde als je de route over Herreninsel neemt eerst een stuk industrie en dan langs de Trave, daar rijdt een gratis bus met aanhanger die je door de tunnel brengt, anders moet je even goed op je gps letten want je fietst hier makkelijk verkeerd in het begin. In Travemünde met het pontje oversteken dan lekker langs de kust naar Rostock. De D2 of EV13, je kan hier bijna niet fout gaan. Hou er wel rekening mee dat je naar de veerboot een eind buiten het centrum moet zijn. Rostock is vanwege de enorme hoeveelheid aan plattenbau in de buitenwijken wel even wennen. De binnenstad is dan wel weer oké ook al heeft de oorlog en de DDR wel zijn wonden nagelaten.
Jody schreef:
_Peter_ schreef:

Veel dank!
Ik ben het niet helemaal eens met Peter, ik heb vorig jaar de Ev10/Route 8 gefietst en heb deze in Denemarken absoluut niet als 'druk' ervaren. Het enige stuk op Lolland dat je langs een drukkere weg rijdt (gewoon op een fietspad!) was bij Nykobing, omdat je daar een brug over moet.

Ik denk dat je qua autoverkeer in Duitsland meer tegen gaat komen, bijvoorbeeld in de buurt van Bremen, Bremerhaven en Lubeck. Fietsen in Denemarken kan je naar mijn mening gewoon 'rustig' of 'relaxed' noemen :)

Ook het veer vanaf Puttgarden viel reuze mee, ik was de enige fietser :lol:

Maar goed, een en ander zal uiteraard ook afhangen van het seizoen en van je eigen 'perceptie'/'ervaringen uit het verleden' of je iets als druk of rustig ervaart :lol:
Bremen is prima fietsen, de route langs de Weser natuurlijk maar ook in de Stad zelf is alles goed geregeld. Als je de kust volgt kom je daar natuurlijk niet, (pont bij Brake/Sandstedt) Bremerhaven fiets je zo door de haven naar het noorden, en voor je het weet zit je weer op of onderaan de dijk. Neem nu rustig even de tijd om je route te bepalen, er is heel veel mogelijk.
Jody schreef:
Het traject Rostock - Lübeck reed ik een jaar of acht geleden. Ik vond het niet het meest leuke stuk om te fietsen, in mijn herinnering veel fietspaden langs provinciale wegen net iets het land in, dus niet langs de zee. Niet onveilig of zo, maar weinig inspirerend. Ik nam in Lübeck de trein naar huis.

Stond in het tijdschrift van de wereldfietser niet laatst dat je een beetje masochistisch moet zijn om het Duitse deel van de Noordzeeroute te pakken (met zo'n doorloopschema dat ongeveer altijd uitkomt bij 'doe het niet')?

Mijn beperkte ervaring met Denemarken is dat de fietsroutes daar heel erg goed zijn, ik zou me daar geen zorgen over maken.
in mijn herinnering (van 1992 en ook wat recenter) is het halbe/halbe. Beter een fietspad dan geen, en die zijn in de voormalige DDR vaak beter dan in het westen.
Ze zijn nu dus echt een stuk beter dan deze.
1992008.jpg
robhuls schreef:
di 28 jan, 2025 18:08
Het traject Rostock - Lübeck reed ik een jaar of acht geleden. Ik vond het niet het meest leuke stuk om te fietsen, in mijn herinnering veel fietspaden langs provinciale wegen net iets het land in, dus niet langs de zee. Niet onveilig of zo, maar weinig inspirerend.
Dat geldt hier met name voor de Duitse Ostseeradweg (onderdeel van de bewegwijzerde EuroVelo 10). Afwisselender is de (niet bewegwijzerde) Hanzefietsroute (deel 2), waarvan de route en de gids vorig jaar grondig zijn herzien.
Goedenavond,

heel erg bedankt iedereen. Met deze verscheidenheid aan feedback en ideeën, tips, voorzichtige bedenkingen en goede raad kunnen we zeker verder.

Ik kijk al uit naar de fietszomer, waar ze me ook naartoe brengt.

Veel fietsplezier iedereen!

Jody