Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Great divide Peru - Forum Wereldfietser

Great divide Peru

Beste wereldfietsers,

Ik heb het voornemen om in de maanden van mei en juni van 2025 de Great Divide van Peru te fietsen. Het is een tocht die al een tijdje op mijn bucketlist staat en ik heb er onwijs veel zin in. Ik twijfel alleen nog over de richting waarin ik de route wil afleggen. Van zuid naar noord of andersom.

Van zuid naar noord lijkt me vanwege het benodigde acclimatiseren gunstiger omdat je dan niet op hele grote hoogte begint en na een paar dagen fietsen pas de eerste echte hoge hoogtemeters gaat maken. Eerst vliegen op Cuzco en dan met de Bus naar Abancay.

De ander optie is van Noord naar zuid. Dan vlieg ik op Lima en pak dan de bus naar Huaraz. In dat geval wil ik twee dagen in Huaraz acclimatiseren omdat dat al op flinke hoogte ligt.

Ik heb nog nooit eerder in serieus hooggebergte gefietst en vindt de kans op hoogteziekte het meest spannende van deze reis. Buiten het onderwerp acclimatiseren ben ik benieuwd wat de voors- en tegens zijn mbt de te volgen richting?
Een van de mooiste routes die we ooit gefietst hebben!
Het was onderdeel van onze wereldreis en wij pikten de route destijds in Cuzco op:

https://www.fietsjunks.nl/perus-great-divide/

In 2019 zijn we weer naar Peru gegaan, een andere route van bikepacking.com gefietst vanaf Cuzco naar Arequipa en Puno.
Toen waren we niet geacclimatiseerd; 2 dagen om er aan te wennen is niet veel.
Daarom lijkt het me beter om lager te beginnen en als je dan in Huaraz eindigt, kun je ook nog even de Cordillera Blanca loop meepikken, prachtig!

Afgelopen november hadden we weer een ticket geboekt naar Peru en door de vorige ervaring, besloten om in Arequipa te beginnen om zo ook langzamer aan de hoogte te wennen. Helaas ging dat feest niet door en moesten we annuleren. Er kwam een dubbele hernia en uiteindelijk operatie tussen. We hebben nu plannen om die reis alsnog te maken, later dit jaar, als ik hopelijk weer helemaal hersteld ben.
Kortom; het lijkt me beter lager te beginnen en langzaam al fietsend te wennen. Je weet nooit hoe je reageert. Heel veel plezier!
Hoi Ellen,

Leuk dat je reageert, heb jullie fantastische reisverhalen en video’s bekeken!!! Jouw advies bevestigt mijn gevoel en ga me dus voorbereiden op een zuid naar noord reis. Ben druk met de voorbereidingen bezig en vraag me af of ik je eens mailcontact mag opnemen als ik een lijstje vragen heb? Vanwege de gepubliceerde verhalen weet ik dat jullie vaker in die regionen hebben gefietst en mij antwoordt kunnen geven op veel vragen. Alhoewel ik me ook kan voorstellen dat je er voorstander van bent dat ik ze openbaar stel zodat iedereen kan profiteren van vraag en antwoord.
Cusco ligt al flink hoog om te beginnen. Ik ben in Arequipa begonnen wat een fijne stad is en een prima hoogte. Vanaf daar ben ik voornamelijk zuidwaarts gegaan en twee maanden op hoogte gefietst.

Acclimatiseren duurt 10 tot 15 dagen voordat het helemaal optimaal is maar laat je daar niet van afschrikken. Je hebt twee maanden de tijd dus als je een dag minder voelt kan je het gewoon rustig aan doen.
robert.giessen schreef:
zo 19 jan, 2025 02:53
Cusco ligt al flink hoog om te beginnen. Ik ben in Arequipa begonnen wat een fijne stad is en een prima hoogte. Vanaf daar ben ik voornamelijk zuidwaarts gegaan en twee maanden op hoogte gefietst.

Acclimatiseren duurt 10 tot 15 dagen voordat het helemaal optimaal is maar laat je daar niet van afschrikken. Je hebt twee maanden de tijd dus als je een dag minder voelt kan je het gewoon rustig aan doen.
Ik heb vooral gewandeld op grote hoogte (> 3.000 m) meermaals in Peru en in Nepal, niet gefietst.
Ik kan me alleszins aansluiten bij vorige schrijvers dat een geleidelijke aanpassing aan de hoogte de voorkeur verdient: Ik dacht dat een vuistregel is 'boven 3.000 m ongeveer 300 m / dag hoger gaan'.
Zelf nam ik ooit vliegtuig van Lima (zeeniveau) naar Cuzco (4.000 m). Zeker de eerste 2 dagen voelde ik me fysiek zeer zwak, na een kleine week ben ik wel beginnen wandelen (en dat ging goed).

Als je vanuit Cuzco/Abancay vertrekt, heb je mogelijk wel bovenstaande problemen.
Het idee van vorige lezer om vanuit het lagere Arequipa te vertrekken is zeker het overwegen waard. Arequipa is inderdaad een mooie stad. Als je tijd hebt kan je ook de "Valle de la Colca" (met fiets of bus) bezoeken.

Algemeen over Peru: Voor mezelf is Peru het mooiste land van Zuid-Amerika, wegens costa/sierra/selva (3 verschillende vegetatietypes), de Andes en Andesmensen, en het eten (ook al zal je mogelijk last hebben van lichte diarree).
Probeer in de Andes ook 'chicha' te drinken. Je vindt het op plaatsen langs de weg, vroeger zag je dan een 'blauwe plastic zak' aan een huis dat chicha verkocht.
Het is best wel persoonlijk hoe iemand's lichaam op hoogte reageert. Ik ken mensen die vanaf 2500 meter al last van de hoogte krijgen, voornamelijk hoofdpijn. Die zullen denk ik langere tijd moeten wennen. De keren dat wij op 3000-3600 meter hoogte met onze fietsvakanties startten, deden we het twee dagen rustig aan (boodschappen doen, makkelijke wandeling in de omgeving, relaxen), en zorgden we er tijdens de fietsdagen erna dat we lager dan 3000 meter hoogte sliepen. Maar daarna sliepen we regelmatig veel hoger (3800 tot 4800 meter, en zonder problemen.
Ik ben weer wat wijzer en kan zo verder met de voorbereiding van, naar ik hoop, een onvergetelijke tocht. Fijn dat jullie met me mee wilden denken, dank daarvoor. Denk overigens nog wel dat vertrek vanuit Abancay wat op 2300 m ligt mijn lichte voorkeur heeft tov Huaraz wat op 3200 m ligt. En dan heel rustig aan begin aan de tocht. Ben heel benieuwd hoe mijn gestel gaat reageren op de hoogte. Zoals jullie vermeldden is dat voor ieder weer anders.