door
Wim » di 16 mei, 2006 00:03
Comfortabel en snel kan wel samen (Big Apple), maar ook nog degelijk wordt moeilijker. Van degelijk en lekbestendig worden banden stug, en dat is minder comfortabel, en verhoogt de rolweerstand.
Overigens zijn degelijk en lekbestendig niet helemaal hetzelfde. De XR is vooral degelijk door een harde rubbersoort en stevig karkas. Lekbestendigheid verhoog je door de brekerlaag. De kampioen is dan de Marathon Plus. Die is dan wel wat stug zeggen ze, en rolt dus iets minder mooi en is iets minder comfortabel. Bovendien slechts leverbaar in maximaal 1,75 inch breed. Wel is er ook de Marathon Plus atb in 2 inch. Omdat je ook nogal eens van de gebaande weg af lijkt te willen is dit misschien een alternatief voor de wel erg stroeve XR. Bel anders Schwalbe eens op.
Lekke banden zijn een ellende, en 13 is veel te veel. Zelf heb ik goede ervaringen met de 50 mm brede gewone Marathon op onze tandem (en dat stelt best eisen), maar helemaal lekvrij is hij niet. Overigens schijnt de 2006 serie beter te zijn (lagere rolweerstand en beter lekbescherming). Of het veel uitmaakt? Ik weet het niet. Zelf zou ik in Europa voor een solofiets aarzelen tussen de Big Apple en een brede Marathon 2006.
Lekke banden zijn vervelend, maar een hoge rolweerstand is ook een ramp. Bij tourfietsnelheden maakt de rolweerstand (behalve bij het klimmen) bijna altijd het overgrote deel van de rijweerstand uit. Met een stroeve band kun je makkelijk 25% meer rijweerstand ondervinden, of meer (kijk maar eens naar de tests van de fietsersbond). Dat scheelt heel wat kilometers op een dag.
Je zegt niet hoe zwaar je zelf bent. Dat maakt veel uit voor de lekke banden. Wie op sites van wereldfietsende stellen kijkt ziet bijna altijd dat de meestal zwaardere man heel veel meer lekke banden heeft dan de meestal lichtere vrouw.
Wim