Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe vrijetijds / vakantiefiets gezocht - Forum Wereldfietser

Nieuwe vrijetijds / vakantiefiets gezocht

Beste forummers

Ik ben in de markt voor een nieuwe fiets. Veel gelezen hier in het forum, maar heb me nu toch ook maar geregistreerd voor wat specifieke vragen.
  • Banden: Ik wil de fiets (met lichtgewicht kampeerbagage) kunnen gebruiken op grindweggetjes in NW Europa. Mijn huidige 37mm banden op een oude Koga Terraliner zijn daar qua fietscomfort net te smal voor is mijn ervaring (als het moet kan het natuurlijk wel). Ik zie dat bv de Koga WT 50mm heeft. Is dat zo'n beetje de comfortabele standaard voor dat type wegen? Of werkt 40mm (zoals op een Contoura Fe-10) ook prima? Of is het beter voor nog dikkere (55m of meer) te gaan, en dus (?) 27,5" wielen?
  • Aandrijving: Ik zie dat de "standaard" vakantiefietsen (Santos, idworx) vaak een Rohloff hebben en eigenlijk nooit meer een derailleur. ik snap de voordelen van Rohloff + riem (voor woon-werk ga ik ook aan de riem), maar gezien mijn toch wat beperkte verwachtte gebruik (geen wereldreis; niet in de winter) lijkt het wat overkill. Hoe kijkt men hier tegen een vakantiefiets-met-derailleur aan anno 2024? Voor het zelf vervangen van ketting en cassette etc. draai ik mijn hand niet om.
  • Is een Alfine-11 eventueel ook een optie voor mijn type gebruik? Of loopt dat toch te zwaar?
  • Qua derailleur: is het nog verstandig om een Deore XT te nemen, of is het beter i.v.m. mogelijke uitfasering om alvast voor te sorteren op Cues?
  • Tank: Op MP zag ik een zeer mooie aanbieding voor een Koga WTS met Rohloff. Zou net binnen het budget passen. Maar ik schrik erg terug voor de bijbehorende 21 kg. Ik wil de fiets bv ook achterop de auto of op de dissel van de caravan meenemen. Hoe kijkt men hier tegen dat gewicht aan?
Nou ja, dat soort vragen dus. Hopelijk hebben jullie wat wijsheid te delen.
Patrick

Voor de volledigheid het hele lijstje:

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
dagtochtjes in het weekend; mee op de caravandissel; weekendjes en korte vakanties in NW Europa. Solo met kampeeruitrusting; met partner van B&B naar hotel etc.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen
Beide: solo rijd graag stevig door; met partner nemen we de tijd

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik zit graag sportief, maar zo af en toe is even rechtop zitten ook wel even lekker. Nu fiets ik dan met m;'n vingertoppen op het stuur...

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak
Niet heel vaak vermoed ik. Hij zal niet voor woon-werk of boodschappen gebruikt gaan worden, maar ook tijdens een weekendje weg moet je wel eens door het donker natuurlijk.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja. Bospaden en grindweggetjes, zoals je die in Nederland en bijvoorbeeld Duitsland en Denemarken hebt.

Waar gaan de vakanties naar toe?
grofweg van midden-Frankrijk t/m Denemarken. Ik zie mezelf nog wel door Noorwegen en Zweden fietsen.

Wat voor vakanties worden dat
Solo kamperen; met partner van B&B naar hotel voornamelijk.

Je lichaamslengte, gewicht, bouw
1,80, 80kg, normaal postuur.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Rond de 15 kg? (dat is zo'n beetje wat ik met een rugzaktocht meeneem)

Wat is je budget
max rond de 4000?

Welke fietservaring heb je?
Op zich veel, maar niet per se in een fietsvakantie-context (2x gedaan, maar dat is al weer 20 jaar geleden...)

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
50 (dagdeel) tot 100 (hele dag)

Welke fietsen heb je gehad
Naast de gewone fietsen: Batavus Sprint GT (semi-racefiets; m'n eerste reisfiets), Koga Terraliner 2002 (tweedehands, met drager, spatborden etc, is nu aan het eind van z'n latijn). Giant Contend AR ("all road" race-gravel hybride)

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Mogelijk, indien ik er niet te veel concessies op moet doen qua uitrusting

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
  • Koga WorldTraveller Signature Classic
  • Jan Janssen Rohnin
  • Avaghon (maar welke?)
  • Contoura Al-6, Al-7, Fe-10, Fe-11
  • VSF TX-800
  • Gudereit Premium 14.0 Evo Lite
Santos en idworx vallen een beetje buiten het bereik vermoed ik.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Wachtijd tot enkele maanden is acceptabel.
Hoi,

Wat voor banden zitten er nu op je Terraliner? Als dat stugge banden zijn, zou je er iets lichts en soepels op kunnen zetten, een panaracer pasela, rene herse barlow pass als je van je geld afwilt. Misschien brengt dat wat je zoekt, dan kan je of die Terraliner opknappen, of toch de stap maken naar bredere banden.
Met de koga WT 2023 fiets ik makkelijker door los zand en grind. De brede banden hebben wel degelijk een groot voordeel in vergelijking met de smallere Continental banden die ik op de Cube gebruik. Je noemt het een tank.. maar het is een veelzijdig fiets die me heeft verrast in sportief weggedrag en comfort.

Qua gewicht kan de Koga WTS prima op een caravan of op een fietsdrager. Kijk hoeveel mensen een nog zwaardere electrische fiets meenemen. Mijn koga WT kan prima op de dissel, belading caravan moet je altijd aanpassen als je gaat schuiven met gewichten en materiaal. Maar dat is een hoofdstuk apart.

Ik volg wereldfietsers op youtube die met Derailleur de hele wereld over gaan. Als je zelf handig bent, mag dit geen probleem zijn.

Ga vooral een testritje maken. Daarbij voel je al snel of een fiets je wel of niet past en wat de mogelijkheden zijn om hem eventueel passend te krijgen. Laat je goed informeren of opmeten welke maat je moet hebben.
RianGeenen schreef:
vr 18 okt, 2024 07:51
Wat voor banden zitten er nu op je Terraliner? ... opknappen
Die gedacht is door m'n hoofd gegaan, maar ik betwijfel of de kwaliteit nog goed genoeg is voor meerdaags gebruik. De afgelopen jaren is ie ook (vooral) als woon-werk (stations) fiets gebruikt, met alle gevolgen van dien. Oorspronkelijke trapas+crankset was bijvoorbeeld dusdanig vastgeoxideerd door de pekel dat de FM hem er alleen met wat enig geweld uitkreeg en een simpele vierkante trapas voor in de plaats zette (met geen idee was voor lager), met een cheap-ass Sunrace crankstel dat ik binnen een paar jaar al weer aan gort heb gereden (net toch maar een nieuwe besteld, bij gebrek aan kennis of er ook kwaliteits cranksets met vierkante as en de juiste crankdiepte bestaan). Verder (remmen, schakelen) is ie wel redelijk in orde. Voorwiel, verlichting en spatborden had ik eens vervangen. Drager is gebroken, houdt nog wel m'n officebag of tas met boodschappen (leve de tie-wraps), maar voor serieus gebruik moet die natuurlijk wel vervangen worden (geen issue natuurlijk, maar of ik die investering voor deze fiets nog wil doen?).
Afbeelding
Mijn idee om andere banden te proberen is ook voor het grotere plaatje. Bevalt een fiets met 37 mm banden? 40 mm is geen groot verschil. Als je met 700x38c pasela's lekker over gravel kan rijden, hoef je niet naar een fiets met 50 mm te banden.
KMV schreef:
vr 18 okt, 2024 09:02
Met de koga WT 2023 fiets ik makkelijker door los zand en grind. De brede banden hebben wel degelijk een groot voordeel in vergelijking met de smallere Continental banden die ik op de Cube gebruik.
Welke breedte is dat?
Je noemt het een tank.. maar het is een veelzijdig fiets die me heeft verrast in sportief weggedrag en comfort.
Ik zag hem in een draadje hier op het forum zo gekenschetst. De Vakantiefietser heeft het zelfs over "Hummer"... Ik snap overigens prima dat je dat in veel gevallen goed kunt gebruiken, maar voor mijn voorgenomen gebruik leek het me overkill.

[quote[Qua gewicht kan de Koga WTS prima op een caravan of op een fietsdrager. Kijk hoeveel mensen een nog zwaardere electrische fiets meenemen. Mijn koga WT kan prima op de dissel, belading caravan moet je altijd aanpassen als je gaat schuiven met gewichten en materiaal. Maar dat is een hoofdstuk apart.[/quote]
Goed om te horen. Tunen van kogeldruk ben ik bekend mee.
Ik volg wereldfietsers op youtube die met Derailleur de hele wereld over gaan. Als je zelf handig bent, mag dit geen probleem zijn.
Leek me ook. Maar ik zie dus ook dat bij bv Santos en idworx de derailleurs helemaal passé zijn. Datr zal dan toch niet voor niks zijn, lijkt me?
Ga vooral een testritje maken. Daarbij voel je al snel of een fiets je wel of niet past en wat de mogelijkheden zijn om hem eventueel passend te krijgen. Laat je goed informeren of opmeten welke maat je moet hebben.
Vorige week gedaan, op een standaard WT (derailleurversie). Bij een collega een ritje op een (vorig model) WTS met rohloff gemaakt.

De aanbieding waar ik over sprak (ex-demo neem ik aan) is met Rohloff en Son, voor ongeveer hetzelfde (iets minder dan €3800) als bv een Contoura Fe-10 met Rohloff. Maar dan moet je het wel doen met stuur etc wat er op zit.
voor hetzelfde budget kan ik de Signature Classic met derailleur helemaal (laten) finetunen, of voor minder een ander merk/type.

Keuzes, keuzes... (end daar ben ik dus niet zo goed in, vandaar dat ik hier wat advies en opinies kom inwinnen)

Afbeelding
Afbeelding
Misschien minder bekent. Is aan alle kanten aanpasbaar op jouw wensen

https://baobab-bikes.nl/bikes
Tomtom2012 schreef:
vr 18 okt, 2024 12:24
Misschien minder bekent. Is aan alle kanten aanpasbaar op jouw wensen
Kende ik nog niet. Heel leuk, al die craft-bike ateliers tegenwoordig.
  • Samen doen: Baobab Bikes beschikt over een atelier waar je onder begeleiding je fiets kunt opbouwen. Als je fiets klaar is, ken je 'm als je broekzak: dat geeft veel vertrouwen voor een (grote) fietsreis.
  • Zelf doen: Je kunt ook een frame(set) kopen en je fiets helemaal zelf opbouwen
Verleidelijk...
pwbogaart schreef:
do 17 okt, 2024 21:44
[*] Is een Alfine-11 eventueel ook een optie voor mijn type gebruik? Of loopt dat toch te zwaar?
Er zijn, zoals altijd, plussen en minnen.
Een fiets met Alfine 11 is veel goedkoper dan een met Rohloff naaf. Alfine 11 heeft oliesmering. Kun je zelf verversen, veel minder werk dan het vervangen van de vetsmering van Alfine 8: naaf moet uit elkaar (Shimano: elke twee jaar). Alfine 11 lichtste verzet is gelijk aan dat van Alfine 8. Wel kleinere stapjes, maar geen direct drive, zoals de 5 van Alfine 8. Derailleur versnelling heeft alleen direct drive .... :lol: .
Zal er vast kritiek op krijgen, Kona Sutra houd je ook genoeg budget over om bijvoorbeeld helemaal naar je smaak af te bouwen. De Sutra is verder in meerdere versies te krijgen.
Baobab is heel aansprekend qua mogelijke keuzes, maar Kona heeft ook heel andere prijzen.
Ben zelf best tevreden met mijn Koga WT van eind 2022 met nu 8000 km op de teller. Heeft uitstekende wegligging, is prima om mee over gravel en bospaadjes en hobbelige (Duitse fietspaden: Strassen schaden) te rijden met bepakking (50mm). Ik rijd er mee met en zonder bepakking. Op fietskampeertochten gaat er 20 kg mee en dan blijft hij mooi stabiel. Maar ook de Mt Ventoux ben ik er zonder problemen mee opgefietst (zonder veel bepakking, dat dan weer wel). Hij is niet vederlicht, maar makkelijk op een fietsdrager te tillen.

Ik koos voor derailleur omdat ik dat vertrouwde techniek vindt en je die zelf kan herstellen in geval van nood of er tenminste mee kan blijven rijden (al is het met een elastiekje om de ketting op spanning te houden) en elke fietsenmaker waar dan ook kan ook hem repareren. Overigens heb ik er nooit problemen mee gehad en heb ik altijd een kettingponsje bij me wat ik nog nooit heb hoeven te gebruiken.

Enige nadeel van de Koga WT vond ik dat hij vrij slordig wordt afgeleverd (of lag dat aan de fietsenzaak waar ik hem kocht): allerlei onderdelen vielen er al tijdens het eerste ritje af, het voorwiel was niet goed vastgezet en het stuur stond scheef. Ook is de lak van de dragers weinig krasbestendig, na 1 vakantie waren ze al kaal gesleten. Allemaal makkelijk te herstellen, maar dat verwacht je niet bij een kwaliteitsfiets.
Goed om te horen (afgezien van die belabberde oplevering dan)
hans56 schreef:
za 19 okt, 2024 20:23
… van eind 2022 …
Classic dus?
Ik weet niet of dat classic is. Ik kocht hem in 2022. Het was een standaardmodel (mixed frame) en niet zelf samengesteld.
Vanuit je vragenlijst zou ik vermoeden dat je heel blij gaat worden van een Avaghon Grave. Flatbar of dropbar.

Derailleur en schijfremmen, nette carbon vork, dat is natuurlijk 100% geschikt. Dan heb je in de basis een sterk en veelzijdig frame waar je alle kanten mee op kunt, ook in de toekomst.

Rond de €3000 moet je die zéér compleet kunnen uitvoeren en alles in overleg en naar je wens.
Je kan ook een Old Man Mountain bagagedrager op je Giant zetten. Het enige wat je huidige fietsen niet kunnen is 50 mm brede banden, dus als je dat echt wilt dan zou ik geen Grave kopen, die kan dat volgens mij ook niet. Wel een Avaghon, maar dan een andere. Ik zou dan iets kopen wat verder van je andere fietsen afstaat.

Als je mooie nieuwe onderdelen voor je Terraliner koopt kan je die later meenemen naar een nieuw frame, dus dat is geen weggegooid geld.

En als je graag bevestigd wilt hebben dat een nieuwe Koga echt is wat je nodig hebt, bij deze :wink: :D
Grandonneur schreef:
ma 21 okt, 2024 11:46
Vanuit je vragenlijst zou ik vermoeden dat je heel blij gaat worden van een Avaghon Grave. Flatbar of dropbar.
Interessant. Zat zelf eerder aan een S28 te denken (verschil S28 en Atlas is me overigens niet geheel duidelijk; misschien maar eens gaan buurten in R'dam)

Dropbar is geen optie; te groot verschil met de (nog nader te bepalen) nieuwe fiets van m'n partner. Afgelopen jaar wel gezien (ik op m'n Giant Contend AR; zij op haar Koga Lightspeed)
RianGeenen schreef:
ma 21 okt, 2024 14:09
Je kan ook een Old Man Mountain bagagedrager op je Giant zetten. Het enige wat je huidige fietsen niet kunnen is 50 mm brede banden, dus als je dat echt wilt dan zou ik geen Grave kopen, die kan dat volgens mij ook niet.
Die Giant is sowieso geen optie voor het beoogde doel te veel verschil met de (huidige en toekomstige) fietsen van m'n partner. En ik wil wel wat bredere banden voor bagage op gravel.
Wel een Avaghon, maar dan een andere. Ik zou dan iets kopen wat verder van je andere fietsen afstaat.
Precies.
Als je mooie nieuwe onderdelen voor je Terraliner koopt kan je die later meenemen naar een nieuw frame, dus dat is geen weggegooid geld.
Die Terraliner is op veel delen wel behoorlijk versleten. Voorderailleur lijkt ook verbogen merkte ik afgelopen weekend bij vervangen cassette+ketting+crankset.

Nieuwe goede drager erop en die meenemen naar bv een Avaghon later is natuurlijk wel een optie; daar had ik nog niet aan gedacht.