Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verenigd Koninkrijk - Forum Wereldfietser

Verenigd Koninkrijk

Let op: vanaf 2 april (2024? 2025? staat niet vermeld) moeten alle reizigers, die naar het Verenigd Koninkrijk reizen, een elektronische reisvergunning (ETA) hebben. Die moet van tevoren worden aangevraagd, anders komt u het land niet in.
Website: https://visum-legalisatie.nl/aanvullend ... ie-eta-uk/

Bron: MAX Ombudsman
Vage website. Volgens de officiële website heb je als toerist geen ETA of visa nodig.
Vanaf 5 maart 2025 voor ons Nederlanders en Belgen dus pas
https://www.gov.uk/guidance/check-when- ... sation-eta

Naar verwachting zullen de Britten door dezelfde hoepel moeten gaan springen als gevolg van de door hun inmiddels verguisde Brexit

(even jaartal aangepast nav van melding van Frank).
Ik neem aan dat je vanaf 5 maart 2025 bedoeld, ipv. 2023.
Laat ik nou denken dat het een vroeg ingezette 1 april grap is van die Britten, maar ze menen het blijkbaar serieus.
Het moet niet gekker worden.
Op zich is het niet ongebruikelijk (de VS, Canada en Australië doen het ook). Het is irritant dat het een paar euro kost, maar met een Europees paspoort kom je nog steeds heel makkelijk binnen.

Wat me wel opviel aan mijn recente reis naar Engeland (juni 2024) is dat de veerbootmaatschappij mijn paspoortgegevens wilde weten een paar weken voor vertrek. Het kan zijn dat dat alleen bedoeld was om te checken of reizigers een paspoort hebben, maar het kan ook een teken zijn dat er iets actiever wordt gescreend op wie het land binnenkomt.
OK, effe voor de duidelijkheid: je moet nog steeds een reispaspoort hebben (gewone identiteitskaart is niet voldoende) én daarbovenop een reisvisum (ETA) aanvragen? [vanaf 02/04/2025]...
Klopt toch?
Volgens de ANWB alleen met paspoort (nu al en daarnaast vanaf maart 2025 een ETA aanvragen) dat is overigens geen visum.
https://www.anwb.nl/vakantie/groot-brit ... rbereiding
Staat vandaag ook op NOS-teletekst 129. We zijn van plan om nog dit jaar naar de Kanaaleilanden te reizen.
Teletekst 129.jpg
Gisteravond de eerste poging gedaan om de ETA-aanvraag te doen. We hebben een vlucht naar Engeland al geboekt en betaald. Vanaf vliegveld GAE.
Paspoorten scannen, met Adobe Photoshop bewerken (stofjes wegwerken, juiste kleurinstellingen, resolutie enz.).
Boel vertaalwerk te doen van Eng. naar Ned.! Maar toen kwam de vraag dat er apart van het paspoort nog een pasfoto van minder dan drie maanden oud geupload moet worden. Dus straks naar de fotograaf toe, 11 km van huis....
Men zegt dat de aanvraag 10 minuten zou duren. Misschien wel makkelijk voor een Brit, maar ik deed er wel bijna anderhalf uur over! Tenslotte afgekapt vanwege die aparte pasfoto's. Later nog eens proberen.
-Heb je de app daarvoor gebruikt? Want ze pushen het heel erg om het via de app te doen. dus dat zal verreweg het makkelijkste zijn.
-De gevraagde foto maak je gewoon met je device; waarom zou je naar een fotograaf gaan waar je ook nog eens de foto weer moet inscannen? Gewoon een selfie maken: klaar.
-Waarom zou je je paspoort pimpen met PS? dat er een stofje op zit of het kleurtje iets anders is, is toch geen probleem, en zeker niet jouw probleem? Meestal is een foto maken meer dan voldoende.

Net even geprobeerd, en idd, binnen een paar minuten ben je door de proceduren heen.
Ik heb het via de app gedaan, fluitje van een cent. Niks pasfoto, gewoon telefoon, paspoort en de stappen volgen die in de app worden aangegeven. Werkt prima.
2 weken terug ook de app voor de ETA gebruikt. Was inderdaad een makkie. Gewoon zorgvuldig alle stappen doorlopen, was met 5 minuten klaar.
+1. Appeltje, eitje met de app
Ik gebruik nooit apps op telefoon. Alle administratie doe ik op de grote computer. En een flatbedscanner kan je alleen via Photoshop op de computer aansluiten. Onmogelijk op de telefoon. Plus extra tijd om het Engels te vertalen.
20250501_161041.jpg
Dit hier is mijn uitgeprinte vertaling. Het blauw is Engels. Bewaren dus.
20250501_161837.jpg
Dit hier is m'n computerhoekje. Geheel links de grijze flatbedscanner met daarboven de printer.
Ik begrijp Martin wel. Wij zijn van een generatie die niet in het dgitale tijdperk zijn opgegroeid.
Enige tijd geleden moest ik voor de abm amro bank op de zelfde manier aantonen dat ik nog wel ben die ik ben :?
Uiteindelijk lukt het allemaal wel en soms roep ik de hulp in van kinderen of kleinzoon :)

Dirk
Gaat niet meer lukken. Meer dan twéé uur bezig. Er werd verzocht om op de telefoon-app over te gaan. UK ETA via Google Play geïnstalleerd. Moet op paspoort-chip contact maken en foto van de pagina met de pasfoto erin maken. En dan een ovaal foto van jezelf (en m'n vrouw) maken met neutraal wit achtergrond, en dan kwam de betaling (€ 19.54). Op Kopen met G Pay of Pay by card. Ik heb een VISA-card van de Zweedse Nordea-bank, maar toen kwam er een error. Klak, uit. Vanmiddag voor niets naar de fotograaf geweest, € 26,-- kwijt....
Je hoeft niet alles zelf te weten of te kunnen. Dat geeft niet; het is menselijk. Heb je al iemand uit je kennissenkring om hulp gevraagd?
Nou, niet veel. Heb bijna geen familie meer, die allemaal aan de andere kant van de IJssel wonen (vanaf Groningen gezien) en wij wonen hier wat afgelegen. Die errormelding kwam van mijn bank in Stockholm. We hebben ons Zweedse huis verkocht maar het geld blijft op de Zweedse bank. Kan niet overgeboekt worden naar mijn Rabo.
Zal morgen nog eens proberen op de computer.
Gisteravond ging het anders wel goed, zelfs bijna klaar op de pasfoto's na.