Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 28 mm band voor ETRTO 571 velg - Forum Wereldfietser

28 mm band voor ETRTO 571 velg

Hallo fietsers,

Ik heb een hele specifieke vraag. Mijn zoon heeft een kinderracefiets met ETRTO 16-571 velgen.

Ik zoek soepele en enigszins lekbestendige bandjes van ongeveer 28 mm breed, omdat we ermee door Frankrijk willen rijden met 2 lichte tassen achterop. Helaas vind ik alleen een aantal 23-571 en een goedkope 25-571 band.

Mijn vraag is of er andere ETRTO maten op kunnen, zoals de 559 of 584 als je naar een 28 mm band gaat? Het is wel fijn dat de band er netjes op blijft zitten tijdens een woeste afdaling.

Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft.
Bij mijn weten zijn 23-571 en 25-571 de enige maten racebanden die voor die velgen gemaakt zijn. Niet snel meer te vinden (wel bij bike24.de). Ik heb jaren terug een Vitus racefiets met 571mm wielen opgebouwd. 559mm gaat uiteraard niet passen. Alleen 571mm past. Er is totaal geen verband tussen de breedte van de band en de velgmaat. Het lijkt erop dat je dat veronderstelt... :)
Jaren terug (?) had het merk Terry 28-571 banden, kan er niets meer over vinden.
https://tokyobike.co.uk/products/panara ... 5EK_dl6d4L

Ik heb hier nooit besteld, geen idee of het goed komt en retour zou kunnen enzo, maar in theorie is het te koop
Nog een idee: Marten Gerritsen van https://www.m-gineering.nl/shop.htm heeft nogal wat afwijkende banden leverbaar. Ook Panaracer. 571mm staat er niet bij, maar vragen staat vrij. De site is geen webshop. Hij weet dingen te vinden, wat jij en ik niet lukt. Zeer betrouwbaar, dat is zeker.
+1 voor de Panaracer Pasela. Die is al jaren mijn meest gebruikte vakantiefietsband. Licht, soepel, behoorlijk lekbestendig en ziet er in black/tan ook nog eens kek uit.
Ik zie van Vittoria ook bandjes (20 mm) en daar staat naast 20-571 ook nog 650 20c bij vermeld, niet iedereen houdt zich aan de ETRTO dus misschien daar eens op zoeken al loop je dan wel weer de kans dat je vooral 650B banden te zien krijgt. Overigens moet een bredere band wel passen, bij de liggende achtervork komt dat denk ik het snelste in de knel.
_Peter_ schreef:
zo 08 sep, 2024 00:14
daar staat naast 20-571 ook nog 650 20c bij vermeld
Als zowel de maat (20-571) als de oude franse aanduiding (650-20C) over dezelfde band gaat, dan zijn er geen verschillen in de daadwerkelijke afmetingen.
Maxxis detonator lijkt te koop in 650cx32. Of dat zou passen weet ik natuurlijk niet, ervaring met onze kinderracefiets is dat er veel ruimte over is voor een bredere band.
Dank jullie wel.

Ik heb weer opnieuw gemeten en kom er achter dat 28 mm echt maximaal is. Dan moet de band niet groter uitvallen en mogen er geen steentjes in blijven zitten. Kortom, ik zal toch 25 mm bandjes moeten zoeken.

Ik wist niet dat Pasela's in zoveel maten gemaakt zijn. Ik ga nog op zoek of ik ergens de 25mm variant kan vinden.

Of zal een Pasela van 28 mm kleiner worden op een 16 mm velg? Er zit namelijk precies 28 mm tussen de veldrand en de boog van de voorvork.
16 mm is een prima velgbreedte. Band wordt zeker niet kleiner/lager. Een band van 28mm steekt niet 28mm uit boven de velgrand maar enkele mms minder.
Panaracer Pasela 25-571: Wel niet in voorraad: https://www.bike24.com/p2184640.html

Goede ervaringen met bike24.com.
Geen idee wat voor remmen en inbouwbreedte de fiets heeft, maar is het een optie om er een 26 inch mtb wiel in te zetten voor op vakantie? Zit je natuurlijk ook met de cassette.
Op mijn fiets meet de 622x38 pasela 36 mm, maar dat geeft geen garantie dat de 28 ook iets kleiner uitvalt.
RianGeenen schreef:
zo 08 sep, 2024 15:24
er een 26 inch mtb wiel in te zetten voor op vakantie?

Die jongen moet ook kunnen remmen!
Wanneer de remblokjes ruimte hebben om 6mm te zakken dan zou het kunnen.
Evt dmv long reach remhoeven. :wink:

Maar dat wordt weer een hele verbouwing, want 559wielen met 135mm achternaaf zijn overal gratis te krijgen, maar met 130mm natuurlijk weer niet. Moet je dus nóg meer knutselen.

Ik zou zeggen gewoon deze Pasela's erop en gaan met die banaan.
Het was ook deels een grap, met 26inch wielen past een 32mm band als nu 26/27mm de grens is. Weinig winst voor veel werk, maar daar is het hobby voor. Met je zoon door Frankrijk fietsen is natuurlijk fantastisch
groverr schreef:
za 07 sep, 2024 17:26

Ik zoek soepele en enigszins lekbestendige bandjes van ongeveer 28 mm breed, omdat we ermee door Frankrijk willen rijden met 2 lichte tassen achterop.
Geen antwoord op je vraag, maar ik heb al meer dan eens trektochten in Frankrijk gefietst met een racefiets en 25 mm banden.
Dat ging heel goed. Of gaan jullie veel op gravel rijden (jaagpaden etc.)?
Voor de eerlijkheid zeg ik er meteen bij dat ik een beetje ultralight reed, dus met weinig gewicht achterop. Dat maakt misschien een (groot?) verschil. Maar ik vraag me toch af of 28 mm nodig is.
Ik rij met hem nog vooral fietsroutes (Loire, Dolce Via, Tour de Bourgogne).

Wellicht dat hij ooit nog een Flèche de France met mij mee gaat rijden.

Ik zat nog te denken om het zwaartepunt naar beneden te brengen door een Ortlieb drager te nemen die alleen lage stangetjes heeft en kleine tasjes. Dat draagt ook bij aan betere wegligging.
groverr schreef:
ma 09 sep, 2024 19:55
Ik rij met hem nog vooral fietsroutes (Loire, Dolce Via, Tour de Bourgogne).

Wellicht dat hij ooit nog een Flèche de France met mij mee gaat rijden.
Die routes ken ik niet, maar check even het gewicht van je zoon en tel daar pakweg 10 kg bij voor de drager, bagage etc.
Als je dan onder 75-80 kg blijft, dan verwacht ik geen problemen. Nog niet zolang geleden reed iedereen - ook de wat forser gebouwde fietsers - met 25 mm banden op de racefiets..
Nadeel van 25 mm is dat ze iets meer in losse gravel zakken, en ook dat de druk wat hoger moet zijn. Maar dat drukverschil met 28 mm zal nu ook weer niet heel groot zijn, hoewel je zoon misschien wat comfortverlies zal ervaren.
Het eventuele gebrek aan stabiliteit kan overigens ook liggen aan het frame en de wielen, die misschien lateraal niet stijf genoeg zijn. Maar dat ga je, denk ik, niet oplossen met 28 mm banden.
Eens, volgens mij gaat het verschil tussen 25mm of 28mm voor hem amper merkbaar zijn.

Het grootste verschil kun je maken wanneer je een andere fiets koopt.

Scheelt ook mocht je onderweg een velg of band kapot rijden.