Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie helpt mee aan het volgende thema van ons tijdschrift? - Forum Wereldfietser

Wie helpt mee aan het volgende thema van ons tijdschrift?

Als fietser heb je het nu makkelijker dan toen.
Nu heb je lekvrije banden, GPS, digitale fototoestellen, e-mail, versnellingsnaven, waterdichte fietstassen en hoogwaardige naafdynamo’s.
Toen had je lekzekere banden, een legerkompas, zwart-wit film, luchtpost, omgebouwde racefietsen, lekkende fietstassen en een knijpkat.
In het thema Toen en Nu, zetten we twee era’s naast elkaar. Die van deze eeuw dus en die van de vorige eeuw.
Heb je ideeën, ben je ervaringsdeskundige en wil je aan dit thema meewerken, meld je aan bij Eric Schuijt (schuyt@wxs.nl) of stuur een mail naar: redactie@wereldfietser.nl

Hoi Eric,

Ik heb een tijd geleden (voordat het thema uberhaupt bekend was) een verhaal ingestuurd over wereldfietsen in 2050. Ik heb daar ooit een korte reactie op gehad van de redactie, maar daarna nooit meer iets van gehoord. Misschien is het iets voor jullie themanummer.

Marc

Hoi Marc,

ik heb wel jouw artikel over Belgie gelezen (waar de Vlamingen overigens niet gelukkig mee waren :lol: )

Ik zal het eens aan Jos Morren vragen, die ontvangt alle post. Of zou je het bestand nog eens toe willen sturen, maar dan direct naar mij? Ik ben reuze benieuwd!

Eric
Eric Schuijt schreef:Als fietser heb je het nu makkelijker dan toen.
Nu heb je lekvrije banden, GPS, digitale fototoestellen, e-mail, versnellingsnaven, waterdichte fietstassen en hoogwaardige naafdynamo’s.
Toen had je lekzekere banden, een legerkompas, zwart-wit film, luchtpost, omgebouwde racefietsen, lekkende fietstassen en een knijpkat.
In het thema Toen en Nu, zetten we twee era’s naast elkaar. Die van deze eeuw dus en die van de vorige eeuw.
Heb je ideeën, ben je ervaringsdeskundige en wil je aan dit thema meewerken, meld je aan bij Eric Schuijt (schuyt@wxs.nl) of stuur een mail naar: redactie@wereldfietser.nl
Wanneer is Toen ?
Versnellingsnaven beginnen zo rond 1900, kleurenfilm werd in de vroege 70-er jaren gemeengoed.

En wat is makkelijk. Vroeger trapte je lekker een eind weg, stuurde je na drie week eens een ansichtje en kettingslijtage was ook nog niet uitgevonden ;)

Hi Eric,

Wat toen was, is nog steeds!!!
Zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 5247#25247

Groet, Rena :wink:

Hoi Rena,

dank voor de tip! Ik ga contact met hem opnemen.
En ik heb hier ook een boek van Thomas Stevens uit 1887 die op een Bi een wereldreis maakte!

Ook van 'toen' en indrukwekkend is het boekje over de fietstocht van Gerard Monnik en Toon Damhuis in de jaren 1930.

Via google zag ik dat er binnenkort een lezing is in Losser van iemand die de tocht nog een 'nagefietst' heeft. Zie [url]http://www.losser-digitaal.nl/[/url]

NU Digitaal, vroeger Film.
NU Dual control/ triggershifter, vroeger buis commandeurs
NU Tubeless banden, vroeger binnenbanden
NU triband/ gprs, umts, vroeger single band (900 Mhz)
NU PDA's/ garmin, vroeger Michelin kaarten

Hoi Robin,

hoezo nu tubeless? Wordt door wereldfietsers gebruikt?

Eric

Mmm, moet denken aan mijn eerste Batavus racefiets.
Een Groene.
fl. 299,00 Nieuw!
1973.
10 Huret versnellingen, bagagedrager van ijzerdraad.
Buisverstellers.
Blank aluminium spatborden.
Bruine canvas fietstassen.
En spaakbreuk.
Heel veel spaakbreuk.
Ook dragerbreuk.
Zoveel dat ik niet meer op fietsvakantie ging.
Tot ik in 1987 m'n eerste mountainbike kocht.
Ging op banden met grof profiel op reis.
Met een Blackburndrager.
Niets ging stuk.
Zelfs geen lekke band.

nikopaul schreef:Mmm, moet denken aan mijn eerste Batavus racefiets.
Een Groene.
fl. 299,00 Nieuw!
1973.
En spaakbreuk.
Heel veel spaakbreuk.
Ook dragerbreuk.
Gazelle CM licht blauw
1975
418.25 (alleen het frame ;))

En het bleef wel heel!

Hallo NikoPaul,
En spaakbreuk.
Heel veel spaakbreuk.
Inderdaad, tijdens mijn eerste fietsvakantie werd ik ook geplaagd door spaakbreuk, het begon met 1 spaak om de 3 of 4 dagen en aan het eind van de vakantie een paar spaken per dag. Bovendien kreeg ik problemen met mijn bracketas. Het was een omgebouwde Motobecane racefiets waarmee ik toen op vakantie ging.

Afbeelding
Zoveel dat ik niet meer op fietsvakantie ging.
Ik wel, het jaar daarna (1984) investeerde ik in een goed achterwiel met een helicomatic naaf ( zie http://www.sheldonbrown.com/velos.html#helicomatic ) en Karimor fietstassen. Hiermee reed ik probleemloos naar de Noordkaap. Twee jaar later kocht ik een Batavus Randonneur, dat type fiets was toen populair als vakantiefiets, deze fiets heb ik tot 1998 gebruikt om mee op vakantie te gaan en gebruik ik nu nog voor boodschappen en om naar mijn werk te gaan. Niet lang meer, de trapas en het crankstel moeten vernieuwd worden en dat is zonde van het geld om te vernieuwen.

Groetjes,
Frank

Mijn Batavus was zo'n racefiets die eigenlijk geen racefiets mocht heten. Er zaten standaard licht, spatborden en bagagedrager met zo'n veerklem voor de schooltas op. Ik kan me niet meer herinneren of er ook een standaard op zat. Hij had ernstig te lijden onder de omgeving waarin hij dagelijks werd gebruikt. Van huis naar school en terug. Door een in aanbouw zijnd dorp in de buurt van Rotterdam. Regelmatig zat er ook iemand achterop.
De eerste vakantie ging naar de Ardennen. Had geen reserve spaken bij me. Dat was gewoon niet bij me opgekomen. Frequent ietsenmakersbezoek. De tocht naar de Ardennen inspireerde wel tot een reis op die fiets naar Bretagne en later Denemarken
De Batavus werd tenslotte woonwerkfiets. Rammelend. Met kenmerkende zijwaardse bewegingen door de slagen in het achterwiel. Tot hij werd gestolen. Ik kon er met losse handen op fietsen. De dief zal het niet geprobeerd hebben.

Hallo NikoPaul

In hoeverre mijn Motobecane een echte racefiets genoemd kan worden durf ik niet te zeggen. Ik kan me bv. niet meer herinneren van welk merk en type de derailleurs waren. Ik had wel een pionwielafnemer, een kleine baco en reserve spaken bij me.

Groetjes,
Frank

Frank schreef:Hallo NikoPaul

In hoeverre mijn Motobecane een echte racefiets genoemd kan worden durf ik niet te zeggen. Ik kan me bv. niet meer herinneren van welk merk en type de derailleurs waren.
Huret meestal volgens mij, Peugeotjes hadden Simplex
Ik had wel een pionwielafnemer, een kleine baco en reserve spaken bij me.
Bacardi Cola of toch zo'n stuk ijzer van Bahco AB? :?

[/quote]
Bacardi Cola of toch zo'n stuk ijzer van Bahco AB? :?[/quote]
Klopt! Ik had toen ook een knoert van een Bahco bij me. Volstrekt nutteloos.
Bacardi Cola dronk ik toen nog niet.
Na de laatse vakantie op de Batavus, (de zwarte vingers op Fûnen en weer een slag uit het wiel halen tijdens een westerstorm met horizontale regen in beschuttingsloos Sleeswijk Holstein staan me nog goed bij) besloot ik bergschoenen te kopen en te gaan wandelen met een rugzak aan.
Sinds ik in '87 iemand op een mountainbike door Amsterdam zag rijden heb ik die bergschoenen nooit meer aangehad. Zo'n fiets moest en zou ik ook hebben!
Ik kocht voor fl. 1000,- een eenvoudige Giant Sierra, een Blackburndrager, Karrimor tassen en fietste naar Frankrijk.
Kwam tijdens een hittegolf de Cevennen tegen. Voor het eerst als fietser bergop. Met behulp van 'De Renner' van Tim Krabbé kwam ik er overheen. Want bergop lopen is iets anders dan omhoog fietsen. Ik weet niet wat zwaarder is.
Die Giant Sierra is nooit kapot gegaan. Ik verkocht hem aan een vriend. Met pijn in het hart want ik wilde een Vittorio omdat ik een fiets met grote wielen mooier vond.
Die Vittorio is ook nooit stuk gegaan.
Een jaar geleden kocht ik een, ondanks zijn kleine wielen, verbazend goed, lekker en snel rijdende Bike Friday omdat die in een koffer past. Bleef vorige zomer ook heel.
En vorige week een vintage 25 jaar oude Koga Roadwinner. In mint condition. M'n tweede racefiets. De vorige eigenaar had er hoogstens 150 km op gereden en toen op zolder gezet.
Dit was mijn 'vroeger en nu.' Mijn ervaring is dat alles betrouwbaarder is geworden. Er ook duurder. Maar dat heb ik er graag voor over.

niko

Jongens, jongens, jullie zijn ook echte mannen :lol:
Jullie hebben het alleen over techniek.
Kunnen jullie ook wat input geven over de psychologische veranderingen, global village, goedkope vluchten, macro-economie, politiek, etcetera.

Wie gaat de uitdaging aan om buiten het normale techniek kader te denken? Jij? En dan wel over Toen en Nu

Hallo Marten,
m-gineering schreef:
Frank schreef:Hallo NikoPaul

In hoeverre mijn Motobecane een echte racefiets genoemd kan worden durf ik niet te zeggen. Ik kan me bv. niet meer herinneren van welk merk en type de derailleurs waren.
Huret meestal volgens mij, Peugeotjes hadden Simplex
Ik had wel een pionwielafnemer, een kleine baco en reserve spaken bij me.
Bacardi Cola of toch zo'n stuk ijzer van Bahco AB? :?
In die tijd af en toe een biertje, geen rum. Heb niet veel bier gedronken, alcohol is nogal prijzig in Scandinavië.
Ik weet niet van welk merk mijn Engelse sleutel was, de tas met gereedschap waar ie in zat verdween in Zuid-Afrika.

Groetjes,
Frank

Hallo Eric,
Eric Schuijt schreef:Jongens, jongens, jullie zijn ook echte mannen :lol:
Jullie hebben het alleen over techniek.

Je vergeet de drank . :-)
Kunnen jullie ook wat input geven over de psychologische veranderingen, global village, goedkope vluchten, macro-economie, politiek, etcetera.
Zal het proberen, ik kan het echter alleen vanuit het perspectief van een vakantiefietser, ik heb nooit een tocht van meerdere maanden gemaakt.

Toentertijd had je geen goedkope vluchten. Een lijnvlucht met de KLM naar bijv. Stockholm was begin jaren tachtig 700 guldens. Een ticket naar de VS ong. 1500 gulden en naar Indonesië zo'n 3000 gulden. Daarom heb ik diverse keren gebruik gemaakt van de fietsbus, toentertijd een nieuwe manier van reizen. France Individuelle bracht je in 1985 voor 305 gulden naar Limousin of Les Landes (ik heb nog een folder). Of starten van huis, heb ik ook diverse keren gedaan en dan bijv. heen en terug naar Italië fietsen.

Er waren toentertijd geen gidsjes en bewegwijzerde routes, dus de route moest je zelf ahv. de kaart kiezen. Hierdoor kwam je soms op wegen die eigenlijk te druk waren om te fietsen of je kwam iets leuks tegen dat niet op de kaart stond. Of je kon je route aanpassen aan hoe je je die dag voelde, bijv. door een makkelijke route langs een rivier te kiezen ipv. een groene route met klimwerk. Ik geef toe dit is nog zo als je geen gidsje gebruikt of in landen waar weinig fietsers komen.

De wereld is wel kleiner geworden, het is nu makkelijker om echt ver weg te gaan, het aantal landen waar je moeilijk in kunt is kleiner geworden, mede door de verbeterde vliegverbindingen. Vroeger was het bijna onmogelijk om bijv. in de DDR of China te fietsen, die landen waren alleen voor groepsreizen toegankelijk. Waarschijnlijk doordat andere mensen ook verre vakanties houden wordt er tegenwoordig ook niet meer vreemd opgekeken als je in een ver land gaat fietsen.

Contact met het thuisfront was lastiger, geen Internet en mobieltjes. Vooral buiten Europa kon je alleen in grote steden bellen. Dit was prijzig en je moest geduld hebben, omdat het aantal lijnen met het buitenland beperkt was. Een brief schrijven was geen optie, omdat mijn vakanties maar zo'n vijf weken duurde (het is voor mij tegenwoordig moeilijk om meer dan vier weken vakantie te krijgen).

Na afloop maakte ik een fotoboek of liet ik mijn kennissen de foto's zien. Slechts een enkeling maakte een diashow, door de digitale fotografie zie je dia's steeds minder en is het makkelijker om een presentatie te maken. Tegenwoordig hebben veel mensen bovendien een website. Bloggen gebeurd al, pod/vodcasten zie ik nog niet gebeuren, maar misschien gaat het die kant op. Zo heb ik al eens een leuk filmpje over fietsen in Noord-India gedownload. Op het forum van de Wereldfietser kun je verslagen vinden die vanuit een Internetcafe tijdens de reis op het forum worden gezet.

Over het Internet gesproken, hier kun je steeds meer informatie over een bepaald land vinden, zoals routes en andere reisinformatie. Vroeger had je alleen de Lonelly Planet. Ook is het tegenwoordig makkelijker om dingen zelf te regelen via Internet, bijv. om opgehaald te worden van het vliegveld. Zelfs het kopen van een ticket of je uitrusting kan op die manier.

Wat geld betreft is het een stuk makkelijker geworden, vaak kun je in grotere steden pinnen en hoef je niet meer door het bureaucratische circus om je travellercheques in te wisselen. Travellercheques in USD waren meestal alleen bruikbaar, maar door fluctuaties in de wisselkoersen kon het gebeuren dat je budget krapper of ruimer werd. Als vakantiefietser had je hier niet al te veel last van, maar als je langer weg bleef, dan kon je hierdoor in de problemen komen.

Mijn eerste tentje was een goedkoop nylon tentje dat nogal wat woog meer dan 3 kg, o.a. door de stalen stokken. De betere tenten waren van katoen, die als ze nat waren ook zwaar werden. Nu kun je tenten kopen die relatief goedkoop, sterk en licht zijn.

Goh, als ik dit zo lees verbaast het me dat mensen toen de moeite namen op fietsvakantie te gaan, maar ik ben dan ook geen psycholoog. ;-)

groetjes,
Frank