Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tassenpuzzel - Forum Wereldfietser

Tassenpuzzel

Voor een eerste testcase ben ik zowel fiets als uitrusting links en rechts bij elkaar aan het snuffelen.

Momenteel heb ik nog hele oude vintage AGU Quorum / Sport Quorum achtertassen. Ooit NOS (new old stock) in 2008 gekocht en sindsdien hebben ze bijna altijd op mijn woon-werk fiets gezeten. Lekker verweerd inmiddels. Ben het nummer kwijt maar het was uit mijn hoofd de 500 serie en dan die hele oude zandgrijze met blauwe accenten. Zoals deze.
Afbeelding

Nu was ik bij de kringloop vandaag en kwam een setje AGU McMurdo 350 achter afpaktassen voor 10-20 euro. Als er meerdere lichtingen waren het oudere model. Kan maar 1 gelijkende set online vinden. Hier foutief aangeprijsd (McMundo, maar op karton erachter staat het correct :)). Is dat nog wat? In de gauwigheid voelde ik bij 1 nog de buitenhoes. Ander niet gecheckt. Niet meegenomen.

Ook was er een AGU Yamaska 420 KF handlebarbag. Zonder de Klickfix zelf (alleen waar die invalt). Zag er goed uit maar ook erg truttig. Kostte paar euro. Laten liggen.

Wel voor paar euro een enigszins ok ogende merkloze, naamloze stuurtas gekocht. Ik denk nooit gebruikt en als nieuw, maar weer niet over nagedacht. Met slechts 2 klittenband bandjes aan stuurstang te hangen en mooi systeem als je hem opent al fietsende hoe die open valt, maar... aangezien de stuurpen uitsteekt, kantelt de hele tas naar beneden/achter. Nu zie ik bij andere merken of van die stangen, of een stijve houder, etc. Hoe los ik dit op met deze?

Tenslotte spiek ik veel bij de bikepacking community. Die hebben ook goeie tips. Zo kwam ik erachter dat ik mijn generieke drybags ook kan gebruiken als stuurtas of zadeltas. Erg vernuftig.

Oh en nagekomen ingeving. Ik gebruik al paar jaar een fijne rugzak voor dagtochten (stad/hike te voet) en dat blijkt bij googlen ineens een volwaardige fiets rugzak te zijn :). De Vaude Splash 20+5 (hier nog nieuw te krijgen). Nu krijg ik vrij snel een bezwete rug van rugzakken, ook met deze, dus dat is niet echt een optie/meerwaarde.

edit: nog een ingeving; heb ook nog een oldskool frametasje. Zo'n driehoekje. Die kan ik sowieso voor klein spul inzetten.

Mijn korte termijn doel is een meerdere etappe deel van NL. Ben er nog niet uit of ik met kamperen wil of blokhut oid. Probeer alles on the cheap te doen uit recycling oogpunt en aangezien ik 101 hobbies heb. Heb er ook lol aan.
Benieuwd naar jullie input.
Je geeft zelf aan dat je het op de cheap wil doen. Je geeft ook zelf aan dat je nog niet weet wat je wilt in de toekomst, met kampeeruitrusting of in een hut. Dus je hebt ook geen idee hoeveel bagageruimte je nodig hebt. Je geeft ook niet aan dat je oude Agu tassen niet meer te gebruiken zijn, dus ik ga er vanuit dat ze nog heel zijn. Waterdicht zijn ze soswieso nooit geweest, maar daar heb je vuilniszakken voor. De goedkoopste en meest milieuvriendelijke oplossing is eerst uitvinden wat je wil en dan pas wat kopen. Klinkt misschien wat saai, maar het is niet anders.
Kan je niet in je omgeving een paar tassen lenen? :-)

Desnoods via dit forum?
Ter afsluiting. Ben op pad gegaan met
  • de meest vintage AGU Quorum achtertassen en het spul in vuilniszakken. Lekker proppen bij dit type!
  • stuurtas van een iets modernere AGU Quorum (zwart met bruine band) na aanschaf nieuw klickfix systeem. Werkte prachtig, ook met de regenhoes in de regen!
  • tentstokken en een zitje in een vuilniszak los op de bagagedrager.
Miste nog wat ruimte dus volgende keer mogelijk een bagagedragertas (bv een drybag) voor die tentstokken en extra. Ook wil ik nog een of twee van die kleine rommeltasjes bv bij het stuur zo'n feedbag of een kleine frametas op of onder de bovenbuis.

Voor nu eind goed al goed. Mocht ik ooit tegen een gave set betaalbare tweedehands Ortlieb of Vaude tassen aanlopen komt het dan wel. Ook wel lekker anoniem van die grijs uitgeslagen verweerde tassen haha. Wel irritant dat het borging systeem niet optimaal werkte. Haken zijn simpel en wat lubberig, er zit een band onderaan die de tas strak naar beneden trekt, maar kennelijk niet strak genoeg. Ook is er een primitieve borging met een lusje en een drukknop maar die drukknop is zo verroest dat ik die niet gebruik.

Nog mooie anekdote: Dag 2 stond ik op, pakte alles in, hing de tassen eraan en na 10 meter kwam ik steeds met de hakken tegen de tassen aan. Bleek ik ze verkeerd om gehangen te hebben en de achterzakjes dus nu aan de voorkant te zitten binnen bereik van mijn hakken.

Afbeelding
Geweldig! Nostalgische gevoelens bij dit plaatje. Die tassen waren lekker licht en met een vuilniszak er in hield je alles droog. Het kan dus gewoon nog steeds met eenvoudig of 2e hands materiaal, zonder dat je meteen kapitalen kwijt bent.
hans56 schreef:
do 22 aug, 2024 17:31
Geweldig! Nostalgische gevoelens bij dit plaatje. Die tassen waren lekker licht en met een vuilniszak er in hield je alles droog. Het kan dus gewoon nog steeds met eenvoudig of 2e hands materiaal, zonder dat je meteen kapitalen kwijt bent.
zo is het!

speciaal voor jou nog een dan:

Afbeelding
Leuk om te zien inderdaad! Nog niet zo lang geleden de Agu stuurtas verkocht ivm aanschaf van de Ortlieb.

Op de pont bij Zalk kwamen we ook een jongeman tegen die alles retro op de fiets had, prachtige setup.