Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw ventiel van Schwalbe - Forum Wereldfietser

Nieuw ventiel van Schwalbe

Schwalbe heeft een nieuw soort ventiel bedacht. Ben benieuwd of andere producten deze nieuwe 'standaard' over gaan nemen. Ziet er zo op het eerste gezicht wel handig uit.

https://www.schwalbe.com/en/clik-valve/

https://bikepacking.com/news/schwalbe-clik-valve-new/
Afbeelding
Marketing ding. Lijkt een kleine verbetering. Je moet wel naast het ventiel een nieuwe pomp aanschaffen, die alleen op dit ventiel past. Dus niet alleen een ventielsysysteem erbij, maar ook een pompsysteem. Zie verder plaatje boven.
Nee hoor:
The best part is that Schwalbe is kicking things off with conversion kits for all existing valves and most pumps.
Bovendien kun je je oude pomp ook zonder conversiekit blijven gebruiken (maar dan mis je het gemak).
Mic schreef:
di 02 jul, 2024 22:41
Je moet wel naast het ventiel een nieuwe pomp aanschaffen, die alleen op dit ventiel past.


Carl
14 euro voor twee ventielen plus adapter die je in de autoventieluitgang van je pomp klemt of schroeft.

https://www.schwalbe.com/en/Schwalbe-Cl ... n-Set-3542
Zie de voordelen wel.
Mr. Z schreef:
di 02 jul, 2024 23:57
Zie de voordelen wel.
Ik ook.

Voor Schwalbe (€14 / fiets) en voor de kinderen van de uitvinder:
John Quintana‘s aim when he invented the system was for his children to be able to inflate their own bicycle tires. He was annoyed by the fact that it was simply too complicated for them with the “old” valves (both technically and for reasons of space on the children‘s bike).
Mijn eigen vloot is volledig gestandaardiseerd op presta, en kennelijk ben ik ook oud genoeg om daar geen problemen mee te hebben. :wink:
We schrijven ‘m bij in de categorie “prachtige oplossingen voor problemen die er nooit waren” :wink: .
:D
non-fixie schreef:
wo 03 jul, 2024 00:17

Mijn eigen vloot is volledig gestandaardiseerd op presta, en kennelijk ben ik ook oud genoeg om daar geen problemen mee te hebben. :wink:
Mee eens, maar dat zegt op zich niet of deze oplossing een verbetering zou kunnen zijn. Bij jou passen ze toch niet want ze zijn niet “ period-correct “
Senior2 schreef:
wo 03 jul, 2024 10:12
:D
non-fixie schreef:
wo 03 jul, 2024 00:17

Mijn eigen vloot is volledig gestandaardiseerd op presta, en kennelijk ben ik ook oud genoeg om daar geen problemen mee te hebben. :wink:
Mee eens, maar dat zegt op zich niet of deze oplossing een verbetering zou kunnen zijn. Bij jou passen ze toch niet want ze zijn niet “ period-correct “
Dat period-correct zijn is zeker een overweging voor mijn oude racefietsen, maar speelt bij mijn vakantiefietsen eigenlijk geen rol. Look & feel vind ik daar veel belangrijker. Die moeten gewoon lekker fietsen, betrouwbaar zijn en er kek uitzien. :)

Dat ik daarbij veel oudere spullen gebruik zegt uiteraard iets over mijn smaak, maar toch ook wel over de kwaliteit van die spullen.

Zo heb ik afgelopen weekend een setje Lyotard 15S-pedalen op mijn Union gemonteerd. Deze zijn tussen de 50 en 70 jaar oud, maar doen precies wat ik ervan vraag: soepel lopen, goede grip bieden, goed te onderhouden en af te stellen zijn, prettig fietsen met toeclips en gewone sportschoenen en er ook nog elegant uitzien:

Afbeelding

En wat die CLIK-ventielen betreft: naast het gevoel hier met een oplossing op zoek naar een probleem te maken te hebben, zit er wat mij betreft ook wel een meer principiële kant aan: zouden we onze schaarse middelen niet wat beter kunnen besteden dan aan fietsventielen verbeteren voor kleine kinderen?
Prachtige pedalen!

En frans ventiel, kop krom of afgebroken, verstopt door tubeless vloeistof, bij boven moer los draaien draai je met pech het hele ventiel er uit. Het is geen goed ontwerp, dat nieuwe ventiel neemt wat van die problemen weg, je kan je oude pomp ombouwen en geen versleten rubbers meer in je kop hebben of gewoon nog gebruiken, vind ik goed gedaan, de kosten vallen mee als je bekijkt dat ze in een mooi papieren verpakking zitten en je fietsenmaker ze verkopen moet, denk dat als er een doosje van 20 stuks komen er een heel andere stuk prijs aan hangt.