Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting spannen - Forum Wereldfietser

Ketting spannen

Beste forumleden,

Vandaag propte bij mij de vraag op : ''Hoe kan ik mijn ketting spannen?''
Volgens mij, zit er op mijn fiets niet iets op, waarmee ik hem kan spannen.
Misschien zie ik iets over het hoofd.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Als je een achterderailleur hebt is het simpel. Die heeft een ingebouwde kettingspanner, en dan staat je ketting altijd gespannen. Anders ben je aangewezen op de uitvaleinden van de achtervork of een excentrische trapas. Wat heeft jouw fiets?
alois schreef:
di 02 jul, 2024 13:13
Als je een achterderailleur hebt is het simpel. Die heeft een ingebouwde kettingspanner, en dan staat je ketting altijd gespannen. Anders ben je aangewezen op de uitvaleinden van de achtervork of een excentrische trapas. Wat heeft jouw fiets?

Hoi,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb een Rohloff naaf. Ik heb ook twee foto's toegevoegd in de bijlage.

Groet, Job
Als ik niet verkeerd zie heb je een exentrische trapas.
Onderaan de trapas zijn twee bouten die je kan losdraaien, dan kun je met een inbussleutel aan de zijkant van de exentrische trapas draaien tot de ketting voldoende opgespannen is. Dan terug boutjes met beleid aanspannen.
In het ergste geval is de ketting zover uitgesleten dat je de trapas kunt blijven draaien. Dan wordt het een nieuwe ketting (en eventueel nieuwe tandwielen).
Headley schreef:
di 02 jul, 2024 13:57
Als ik niet verkeerd zie heb je een exentrische trapas.
Onderaan de trapas zijn twee bouten die je kan losdraaien, dan kun je met een inbussleutel aan de zijkant van de exentrische trapas draaien tot de ketting voldoende opgespannen is. Dan terug boutjes met beleid aanspannen.
In het ergste geval is de ketting zover uitgesleten dat je de trapas kunt blijven draaien. Dan wordt het een nieuwe ketting (en eventueel nieuwe tandwielen).
Hoi,

Bedankt voor je reactie.
Het klopt dat er twee bouten zitten.
Alleen aan de zijkant zie ik geen inbus mogelijkheid.
Maar bedankt voor de tip!

Groet, Job
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=L5Fj1QXMbMQ.
De twee bouten na het spannen van de ketting niet te vast draaien. Wat er dan gebeuren kan zie viewtopic.php?t=39736#start
DaVinci schreef:
di 02 jul, 2024 14:33
Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=L5Fj1QXMbMQ.
De twee bouten na het spannen van de ketting niet te vast draaien. Wat er dan gebeuren kan zie viewtopic.php?t=39736#start
Hoi,

Bedankt voor je reactie.
Hier kan ik wat mee.

Fijne dag!
job2024 schreef:
di 02 jul, 2024 14:11
Bedankt voor je reactie.
Het klopt dat er twee bouten zitten.
Alleen aan de zijkant zie ik geen inbus mogelijkheid.
Aan de zijkant van de EBB (dat zwarte ding in je frame) zit geen inbus boutje ofzo, maar als het goed is wel een gat waar je een inbus in kunt steken om de EBB in z'n geheel te verdraaien.

Voor de boutjes onderaan inderdaad even checken dat je ze op het juiste aanhaalmoment vastzet. Gebruik zonodig een momentsleutel.