Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ferry Lubeck - Trelleborg: vooraf boeken of niet? - Forum Wereldfietser

Ferry Lubeck - Trelleborg: vooraf boeken of niet?

Ik wil met mijn fietsmaatje door Zweden gaan fietsen, liefst zo lang mogelijk.

Vertrek vanaf Groningen stad (daar wonen we) staat gepland op 2 augustus.

Om in Lubeck te komen willen we het eerste stuk met de trein, maar ik weet nog niet of dat gaat lukken. We hebben nog nooit in Duitsland met de trein gereisd, laat staan met onze volgepakte fietsen er bij in.

Mocht dat lukken, dan kunnen we al heel vroeg in augustus bij Lubeck en Travemunde aan komen. Daar willen we dan een ferry pakken naar Trelleborg.

Nu kan dat tegenwoordig prima vooraf online geboekt worden, maar omdat ik niet zeker ben van succes met de trein slaat bij mij de twijfel toe over wat wijsheid is:

1. Niet vooraf boeken en op de bonnefooi een ticket kopen in de haven van Travemunde. Kan dat nog in 2024?
2. Wel vooraf boeken, maar voor de zekerheid wat later in augustus, bijvoorbeeld op 8 augustus en dan in de haven van Travemunde proberen de datum te vervroegen als we daar eerder zijn dan op 8 augustus?
3. Wel vooraf boeken, maar de datum vastleggen op 3 of 4 augustus?

Ik heb nu nog geen echt idee van wat te doen. Ik weet niet wat anno 2024 het meest verstandig is.

Ik heb zo'n 15 jaar geleden met een ander fietsmaatje op de bonnefooi de oversteek van Trelleborg naar Rügen gemaakt, maar in de tussentijd kan er van alles veranderd zijn qua drukte e.d. vandaar dat ik het nu hier vraag.
Niet echt dezelfde verbinding, maar ik heb precies twee weken geleden op de bonnefooi een ticket gekocht met vertrek dezelfde dag.
Traject was Oslo - Kiel, met Colorline. Om 10:00 uur op een zondagmorgen ticket gekocht, om 14:00 uur die namiddag afvaart. 1 persoon met fiets en bepakking. Ik kon zelfs nog kiezen tussen verschillende hutten. Die verbinding is een nachtboot, dus hut is verplicht te nemen.
Hoe het zit met de verbinding die jij wil nemen weet ik niet :?:
Hoi William,

Bedankt voor je reactie.

Aangezien ik geen idee heb van wat gangbare prijzen zijn: hoeveel heb jij moeten betalen voor die overtocht?
Ik denk dat het geen probleem moet zijn om vanaf Groningen met fiets in de trein naar Lubeck te gaan.

Als je evt het eerste stuk naar Leer fietst, kun je zonder problemen met een paar stoptreinen (overstap in Bremen + Hamburg) in een uur of 4 wel in Lubeck zijn. Dan kun je gewoon een Quer-Durchs-Land ticket kopen, met aanvullend fietskaartje. Voor 2 personen ben je dan denk ik voor €35pp wel klaar, en heb je geen stress oid van reserveren. In de meeste stoptreinen stap je bij het beginpunt in, dus is er vaak ook meeste plek voor fiets nog wel beschikbaar.

Ik weet niet precies hoe frequent de overtochten Lubeck-Trelleborg gaan. Mogelijk dat je eind van de middag zelfs nog een overtocht zou kunnen hebben. Voor de zekerheid kun je ook de volgende ochtend gaan. Ondanks de wat mindere betrouwbaarheid van de Deutsche Bahn de afgelopen jaren, lijkt het me wel voor 99,9% zeker dat het gewoon zou moeten lukken om in een dag van Groningen naar Lubeck te gaan. Je zou dan voor de dag erna een boot kunnen reserveren.

Voor al dit soort boten richting Scandinavie geldt denk ik dat zolang je geen verplichte hut hoeft te boeken (bijv. ivm nacht overtocht) je redelijk last minute nog kunt reserveren voor je zelf + fiets. De beperking bij die boten is meestal niet zozeer het aantal mensen of fietsen, maar het aantal auto's (of dus beschikbare hutten). Voor alle boten tussen Denemarken en Zweden/Noorwegen kun je in elk geval op de dag zelf nog wel een fietsovertocht regelen. Lubeck-Trelleborg lijkt me wat langer, maar je kunt natuurlijk altijd op de site kijken of je nu nog een overtocht voor vandaag of morgen kunt boeken. Dat geeft een redelijke indruk (hoewel je natuurlijk wel iets meer in hoogseizoen zal zitten).
In de DB navigator App kun je een Deutschlandticket kopen: een hele maand (augustus) met de trein reizen door heel Duitsland, alleen regionaal vervoer, dus geen ice, ic Ik ben 2 jaar geleden in één dag van Travemünde naar Utrecht gereisd. Ik stond op de camping vlak bij Skand. Kai.Vertrek 7.37 als ik mij niet vergis.
Overtocht met TT line zou overdag geen probleem moeten zijn, tenzij je een auto, caravan of camper meeneemt, of 's nachts reist en wil slapen in een hut. Kosten ca €60.
Vorig jaar zijn wij met de trein vanaf Gronau in de ochtend vertrokken met een quer durch Deutschland kaartje. Voor 75 euro sta je dan met twee volwassenen en twee kinderen en 4 fietsen in Lübeck travemunde. Ik meen dat we vertrokken rond 8:00 en dat we rond 15:30 daar aankwamen. En dat was met wat omrijden omdat de treinen niet reden bij Rheine.

Volgend de DB app moet je bijzondere dingen gaan doen tussen Bremen en Hamburg maar daar reed een regionale trein RE 4 volgens mij die gewoon een fietsrijtuig heeft en waar je gewoon in mee kan. Dus dan ben je een half uur sneller dan de planner aangeeft.

Let wel op. In de liften hebben kinderwagens en ouderen/rolstoelers voorrang. Wij hebben een aantal keer moeten tillen over trappen om de treinen te halen. Vooral Hamburg is erg druk wat dat betreft.

We konden in principe dezelfde nacht nog mee, maar omdat je dan inderdaad een hut bij moet boeken en dat voor 4 mensen iets van 300 euro extra was ten opzichte van een boot de volgende dag overdag hebben we de camping vlak bij de ferry terminal gepakt.

De tickets hebben we voor de volgende dag via internet aangeschaft. Moest wel met creditcard geloof ik.
ivokremer schreef:
di 25 jun, 2024 18:15
Hoi William,

Bedankt voor je reactie.

Aangezien ik geen idee heb van wat gangbare prijzen zijn: hoeveel heb jij moeten betalen voor die overtocht?
Ik heb toen €285 betaald. Dat was zoals gezegd aan het loket de dag zelf.
Ik had enkele dagen voordien online naar tickets gezocht en die waren €200 duurder :shock:
Blij dat ik gewacht heb toen :)
Ik denk niet dat je de optie hebt om een overtocht te boeken zonder hut, althans niet op die verbinding met die maatschappij.
Met de trein kom je tot aan de Skandinaviënkai en dan ben je er dus al bijna, vlakbij is ook een camping. Let wel op welke boot je neemt sommige gaan via Rostock en dan ben je wel langer onderweg. Met het nahverkehr dus geen IC of ICE gaat het vanaf Hengelo prima met de fiets in de trein, in het weekend en in de spits is het wel vaak erg druk. Zorg voor voldoende overstaptijd want ook in D kennen ze vertragingen. Van te voren op directferries kijken naar de mogelijkheden en dan last minute bij de maatschappij zelf boeken, is soms nog goedkoper ook.

Kaartje voor de fiets koop je in de trein (automaat) of op het station als dat kan. In Hengelo dus niet.
Hengelo lijkt me niet zo handig:
ivokremer schreef:
zo 23 jun, 2024 20:19
Vertrek vanaf Groningen stad (daar wonen we) staat gepland op 2 augustus.
Met de fiets naar Leer (of tot Weener de trein) en dan naar Lübeck is makkelijk te doen met de trein. Alleen overstappen in Bremen en Hamburg en met de RE goedkoop (Quer durchs land of Deutschland ticket) en zonder reserveringen te doen.
En je bootticket direct op de site van de ferry boeken, misschien dat door valutaverschillen de Zweedse site veel goedkoper kan uitpakken zoals we dat met de boot van Oslo naar Kiel ook hebben ervaren,
Ik heb nog even op die site gekeken, er is denk ik geen verschil qua prijzen of je nu Zweedse kronen of Euro's kiest.
Wel is er de mogelijkheid tot kortingscoupons, even googlen levert deze op LSTMNT24* Altijd meegenomen, zo'n korting.
:wink:

De kortingscode staat gewoon op de site zelf: https://www.ttline.com/nl/veerbootaanbi ... nute-2024/
Groningen had ik even gemist, maar het makkelijkst gaat de fiets mee met de RB. Online heb ik de avond ervoor ook met korting het kaartje voor de veerboot gekocht. In de DB app kun je nu ook los een fietskaartje kopen zag ik net. Als je een Deutschland ticket koopt heb je naast je bankrekeningnummer en BIC code ook de verimo app nodig, die installeer je beter voor je het ticket koopt, installatiestappen zijn een beetje een drama.
Bedankt voor alle reacties.

De plannen zijn alweer veranderd.

We gaan met de veerboot vanaf Kiel naar Gotenborg.

We fietsen eerst vanaf Groningen naar Kiel.
Ik neem even aan dat je op de hoogte bent van de hogere kosten vanwege de verplichte cabine? Verder snapt direct ferries blijkbaar niet dat je 2 fietsen meeneemt als je voor 2 personen boekt, gelukkig zijn er andere vergelijkers, naast de maatscappij zelf.
_Peter_ schreef:
di 02 jul, 2024 22:48
Ik neem even aan dat je op de hoogte bent van de hogere kosten vanwege de verplichte cabine?
Ja.