Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kogels lager vooras Specialized - Forum Wereldfietser

Hoeveel kogels lager vooras Specialized

Goedemiddag,

Ik ben alle lagers van mijn Specialized Alez aan het schoonmaken en opnieuw vetten. En ik vroeg me af of iemand licht kan schijnen op de juiste hoeveelheid kogels in de vooras. Er zitten er nu 10 per kant in, maar de schaal lijkt nu vol te zitten, dus ook geen ruimte voor nog een halve kogel.

De regel is toch: juiste aantal kogels = vol min 1 (tenzij er nog ruimte is voor een halve kogel). Wanneer de lager te vol zit krijg je toch juist meer weerstand en slijtage?

Het is een tweedehandse fiets, dus ik heb helaas geen referentie van hoe het ‘uit de fabriek’ komt.

Ik heb foto’s bijgevoegd ter illustratie.

Ik hoor graag of jullie er 9 of 10 kogels in zouden doen.

Afbeelding
Afbeelding
Probeer beide maar eens. Ik vermoed dat het met 10 gaat knersen.
Bovendien komt de buitenschaal dan niet helemaal op z'n plek.
Als dit de Specialized Stout naaf is, dan 9 kogels.
Poppink schreef:
zo 19 mei, 2024 15:55
Probeer beide maar eens. Ik vermoed dat het met 10 gaat knersen.
Bovendien komt de buitenschaal dan niet helemaal op z'n plek.
Dit zou je zeggen inderdaad, maar er is practisch geen verschil te voelen wanneer ik hem met 9 of 10 kogels monteer. Dan zou ik dus toch neigen naar 10 kogels.
sjefke schreef:
zo 19 mei, 2024 18:08
Als dit de Specialized Stout naaf is, dan 9 kogels.
Er staat alleen ‘Axis’ op, wat dus waarschijnlijk een Chinese naaf is met een Specialized stickertje erop?
Ik zou opzoeken hoe veel er in horen. En anders toch neigen naar 9 kogeltjes, zodat er wat ruimte blijft tussen de kogels voor vet en omdat je niet wil dat de kogels elkaar te veel raken.
Je hebt gelijk met de regel dat de juiste hoeveelheid kogels "vol min één" moet zijn, tenzij er nog ruimte is voor een halve kogel. Dit voorkomt overmatige weerstand en slijtage die kunnen optreden als het lager te vol is. Controleer bij het weer in elkaar zetten ook of de kogels gelijkmatig verdeeld zijn en de as soepel draait zonder merkbare weerstand of speling. Als alles goed draait, zou je goede prestaties moeten krijgen van je opnieuw gesmeerde lagers. Als u meer wilt weten over lagers, kunt u terecht op https://en.tradebearings.com/list_33.html