Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: 2e hands allround vakantiefiets. - Forum Wereldfietser

Gezocht: 2e hands allround vakantiefiets.

Ha medefietsers,
nieuw hier op het forum. Meindert uit Den Bosch. Niet al te fanatieke vakantiefietser, hoewel ik heel graag meer de paden op zou gaan. En met die gedachte, ben ik op zoek naar een nieuwe fiets, omdat 2 weken geleden mijn geliefde Gazelle Chamonix s7 gejat is. Het was een fijne fiets, maar niet de ultieme vakantiefiets voor hoe ik er mee op vakantie ga. Daarom kwam ik toch uit dat ik graag gebruik zou maken van de collectieve kennis op dit interessante forum.
Ben nu aan het rondkijken voor een goede 2e hands. Ik twijfel tussen 57 of net een maatje groter.
Mocht het voor het budget lukken, dan zou ik graag overgaan op onderhoudsarm, wellicht een rohloff aandrijving. Vraag me af of velgremmen beter/makkelijker zijn dan schijf?
Zoek liefst een particulier, maar wellicht weet iemand een goede 2e hands vakantiefietshandelaar met winkel?

In elk geval, alvast bedankt!
Hieronder heb ik de lijst ingevuld..

*Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik hou er over het algemeen maar 1 fiets op na. Daarmee fiets ik naar het werk, sport en het geval moet mee op vakantie.

*Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Meestal in combinatie daarmee: naar het werk of waar dan ook heen fiets ik stevig door, maar op vakantie mag het best kalm an. Die omgeving ligt er niet voor niks.

*Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Vanwege nekklachten zit ik tegenwoordig graag wat rechter op.

*Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja, want het is ook de dagelijkse fiets.

*Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Soms, het is niet altijd de intentie maar we rijden nog wel eens een bospad op dat niet helemaal op de route ligt. Mul zand, of rotsige paadjes, beetje drekkig. Moet niet te mal worden, zeker niet met bepakking.

*Waar gaan de vakanties naar toe?
De komende gaan we voor de rust en kalm an. De Elbe route. Maar we gaan ook graag naar de ardennen, en we weten nog niet wat de toekomst brengt, maar we zouden wel graag wat groters ondernemen.

*Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen. Met een flinke tent, en niet al te lichte spullen. In de toekomst komt er ook nog een kind mee, wellicht eerst aan zo'n meetrapfietsje. Met die gedachte wil ik wel dat het dus een fiets heeft die me in staat stelt dat ding mee voor te zeulen.

*Je lichaamslengte en gewicht
187cm.
106Kg met dagelijkse kleding.

*Je lichaamsbouw
Vrij normaal, wat langere armen.

*Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
richting de 30 kg. Want ik doe nog niet aan lichtgewicht. Tent weegt 9KG, zware slaapzakken, en zware kleding. En een boek of 3/4.. Want E-readen doe ik niet aan. De Ortliebs rollers gaan vrij vol..

*Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Den Bosch. Voor het aankopen ben ik bereid te reizen.

*Wat is je budget?
1500 euro voor de fiets, liefst al met voordrager.

*Welke fietservaring heb je?
Ik fiets al m'n hele leven? Maar ik merk dat ik tijdens vakanties gewoon vertrouwen wil hebben in mijn fiets. De Chamonix was wiebelig volbepakt, en zeker heuvel af een wapperfiets, en off road was het al helemaal hels..

*Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
50/75 km.

*Welke fietsen heb je (gehad)?
Afgeragde mtb's stadfietsen (helemaal klaar mee) en de laatste was dus een Gazelle Chamonix S7 2016 (?) model.

*Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik ben niet iemand die zelf heel lang met moeilijke dingen gaat prutsen. Laat m'n fietsen wel goed onderhouden door een fietsenmaker, en maak daar ook geld voor vrij, maar de vorige fiets vond ik vrij duur in onderhoud.

*Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja, ik wil geen nieuwe fiets. (of nou ja, ik heb geld voor een goede 2e hands, geen 5000 eu voor een santos nogwatwat..

*Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Ik zoek een stevige fiets, geen zwabber geval als die zwaar beladen is. Liefst onderhoudsarm, het is mijn werkvervoer, maak ongemerkt toch wel wat kilometers per jaar.
Santosbudget heb ik niet. Denk aan een Koga Randonneur?
Voorkeur voor naafverlichting, want dat gedoe met die batterijtjes/usb opladen is niet je van het.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... antiefiets
Deze is flink boven het budget, maar heeft rohloff naaf.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... fiets-57cm
Meer richting mijn budget. Lijkt me alles te moeten doen wat het moet doen. Goede prijs?

Lijkt me ook goed:
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... neur-60-cm

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen? Dat zou leuk zijn, maar hoeft niet via de fiets.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Vrij korte termijn. (3 juli gaat de trein :) )
Jij 100+ kg en 30 kg bepakking, dat pleit voor een tractor-fiets. Volgens mij is jouw laatste link een randonneur, ik denk niet dat die geschikt is. De 2e link lijkt me steviger. De eerste is boven budget, maar niet zoveel, hoogste bod nu 1.525.
Eens met Polling. De belasting voor je fiets is echt wel hoog, dat beperkt de keuze nogal.

Ik heb zo'n oude stalen koga (terraliner). Maximale belasting persoon+bagage is zo rond de 100kg geweest en daarmee zat ie wel zo'n beetje op de grens van prettig. ook met radical, chariot, FollowMe en stoeltje achterop gereden (niet allemaal tegelijk) en dat voel je wel in 't frame.

Zou een fiets zoeken waar dikke banden op passen.

Let op de maat; cm zegt niet alles. Bijvoorbeeld een off rohler heeft een best aflopende bovenbuis en dan kom je heel anders uit.

Misschien zoeken naar surly of salsa etc?

Jammer dat veel van de betere fietsen intussen bij de handelaars in voorraad zijn. Daar zou ik weg blijven.

Is het niet wat om een belronde te houden langs wat dealers? ze hebben best wel eens gebruikt of winkeldochters staan die niet op internet worden aangeboden.
Eens met de anderen. Avaghon is ook een geschikt merk voor jouw doeleinden. Het is helaas wel kortdag voor je wensen, dus ik denk dat je zoekgebied ruim moet nemen en eisen als voordrager moet laten zitten en die er gewoon bij kopen. Dus niet letten op zadel, pedalen, banden en dat soort vervangbare dingen. Het stuur hoort daar min of meer ook bij.
Ik denk dat veel fietsen een probleem zullen zijn met zoveel totaalgewicht. Dat wordt nog erger als je er ooit een aanhangfiets achter wil gaan hangen. Zonder nu gelijk in het ultralight gebied te komen kun je best flink wat bagagegewicht minderen.
150 kg is (flink) boven het toegestane totaal gewicht van fiets, fietser en bagage van allle mij bekende fietsen.
Het Duitse merk Schauff maakt ook reisfietsen voor de grote en gewichtige medemens, belasting tot 200 kg, maar ook hogere belasting op aanvraag en met langere levertijd.

https://schauff.de/schauff/index.php?la ... l=#refiner

Makkelijker en aangenamer is om de onzalige hoeveelheid bagage als een 9 kg zware tent nu al te heroverwegen en niet pas in het eerste heuvellandschap dat je tegenkomt.
Er staat bij ons een Gazelle Kathmandu in de schuur met lowrider, frame maat 58. Dat is een oersterk gebouwde trekkingfiets met 3x9 derailleur, Shimano XT afgemonteerd. Mag weg voor 500 euro. Rijden zelf nu op MTB’s.
Ik denk dat OP meteen bij Belle moet gaan kijken.
Dank voor de reacties.
Fijn om wat meer merken op m'n lijstje te kunnen zetten, dat verbreedt de blik. Die Schauff ziet er goed uit als tractor. :) Maar denk dat ik daarvoor nog even mag gaan sparen, want ik zie geen prijzen..
Helaas gaat de 9kilo zware tent gewoon mee, want die is nog niet zo oud, en het is een prettige tent. Daar kan dat stoeltje van 650 gram lekker in staan, en daarin kan ik mijn boek van 800 gram lezen, in een wollen vest van een ruime kilo.
Ik heb genoeg mogelijkheden om te besparen op gewicht, dat is me allang duidelijk. Alleen ben ik niet zo hardcore, daarom ga ik wat overbelast op vakantie, en zijn heuvels van 10% of meer soms een uitdaging. Mocht de reis meerdere van die heuvels bevatten, en geen noodzaak aan warme kleding, dan ga ik natuurlijk anders pakken. Maar het is wel goed advies, daar niet van..
Misschien is dit iets?
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... hloff-naaf

VSF fietsen zijn wat langer dan "normale" fietsen
Ik zou voor die VSF gaan, die M276 hierboven meldt. Misschien heb je’m voor € 1.100,-.

Die tent van 9 kg zou ik bewaren voor het autokamperen en deze tent van Decathlon voor € 139,95 aanschaffen. Weegt 2,85 kg, dus een gewichtsbesparing van ruim 6 kg.

Misschien kun je nog gewicht besparen op je slaapmatje.
Volgens de fabrikant weegt dit slaapmatje 1.000 gram, kost € 74,95.

Dan nog investeren in een slaapzak van € 139,99. Weegt 780 g, dus mogelijk ook een gewichtsbesparing.

Hiermee blijf je ook nog eens binnen je budget. Je houdt dan zelfs nog wat over om je 1 kg zware vest thuis te laten en een fleecevest te kopen. Hiermee bespaar je, denk ik, ook nog wel een halve kilo.

Onze eerste fietsvakantie was er één met te lichte fietsen voor de te zware bepakking die we hadden. Met één hand aan het stuur begon het hele zwikkie al snel te zwabberen en dat is niet fijn. Ook tijdens afdalingen met twee handen aan het stuur zwabberde het alle kanten op.
We wisten daardoor dat het echt lichter moest.

Ook één van de laatste fietsvakanties hebben we vanwege het vele gewicht i.c.m. de hitte afgebroken. We hadden onze oude hond mee in de fietskar (ging andere jaren meestal naar één van de kinderen). Mijn fiets met bepakking, aanhanger en hond woog totaal 80 kg. Dat moest ik met 74 kg lichaamsgewicht in beweging krijgen. Op de vlakke weg was dat nog te doen, maar ieder hellinkje was op de pedalen staan en uiterste kracht leveren. Dat was vanaf Aken tot net in Frankrijk, een relatief vlak stuk van de Véloroute du Soleil.

Ik kan je vertellen dat (teveel gewicht) gewicht je grootste vijand is bij hellingen en al helemaal die van 10%.

Je kunt met je spullen ook eens een weekendje in NL er op uittrekken om alles uit te proberen. Dan raad ik je aan om in een heuvelachtig gebied te gaan fietsen. Zuid-Limburg, of pak eens de Holterberg, de Lemelerberg, de Posbank, etc.

In ieder geval veel plezier gewenst en hopelijk heb je er straks mooi weer bij.
IMG_20240613_163126.jpg
Hey Allen, bedankt voor het meedenken. Ondertussen de eerste 500km gereden op de VSF T900. Van Praag naar Dresden, mooi kalm an, maar wat een fijn stuk techniek. Stabiel, geen gezwabber ondanks de bepakking, zelfs met 35km plus heuvelaf een hand van het stuur om een vlieg uit het oog te halen was geen probleem. En wat een genot, die Rohloff naaf..
Wat een positieve terugkoppeling :)