Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avergne in Frankrijk, goed fietsgebied?? - Forum Wereldfietser

Avergne in Frankrijk, goed fietsgebied??

Ik ga deze zomer fietsen in Frankrijk en heb na wat gelezen te hebben over de verschillende gebieden gekozen voor de Auvergne. Maar ik ben nog niet helemaal zeker, heeft iemand ervaring met dit gebied? of zijn er mensen die een ander gebied aanraden?

alvast bedankt, gr Bart

Bart
het hangt sterk af van hoe je wilt fietsen (dagtochten vanuit camping, of trektochten van meerdere dagen) en hoe leuk je wat klimwerk en bergen vindt.
Verder, wil je zelf alles uitzoeken (is soms wel lastig) of wil je aan de hand van fietsrouteboekjes fietsen.

Luc Otemans heeft bv een leuk netwerk van meerdaagse fietsroutes in de Provence beschreven, die wel wat klimwerk vereisen.
Dus, geef wat meer achtergrond als je wat preciezer advies wil hebben.
Veel plezier, Wouter Bazen
Bogey schreef:Auvergne. Maar ik ben nog niet helemaal zeker, heeft iemand ervaring met dit gebied?
Hoi,
Het is een fijn en rustig fietsgebied, dat zeker buiten augustus nog niet platgetreden is door toeristen en bezitters van tweede huisjes. Je moet uiteraard niet bang zijn voor klimmen, maar dat is vrijwel overal in het buitenland; de Ardennen zijn zwaarder. Bijkomend voordeel in de zomer van Auvergne is dat het deels hoog ligt (met campings boven 1000 m) zodat het er goed uit te houden is als er een hittegolf is. Als het weer tegenvalt kun je meestal naar het oosten afdalen voor beter weer. Koop IGN-kaarten van 1:100.000 en kopieer de kaartjes in de guide FFCC (googelen voor info, kopen bij ANWB). Overige planning overbodig.
Groeten,
Leon

Er zijn 3 fietsroutes gemaakt door Nederlandse routemakers die dit gebied doorkruisen:
- van de FIS, de Midden Frankrijk route
- van Carto/Paul Benjaminse, Onbegrensd fietsen naar Barcelona (deel 2)
- van de FIS, Oude Wegen (deel 2)

Met deze routes kan je al bijna een rondje door Auvernigne fietsen.

Zie voor details de websites van de FIS: www.fisroutes.nl of van Carto http://www.cartostudio.nl/fiets/NL/barc ... celona.htm

veel plezier, Wouter Bazen

Ik realiseer me dat dit bericht wellicht wat laat is, maar misschien heb je er nog wat aan:

Ik heb vier jaar geleden een rondrit in de Auvergne gemaakt, vanaf Millau tot aan Aurillac en dan via de Puy Mary en de Barrage de Naussac (een mooi stuwmeer) weer terug naar Millau. Dat was destijds een georganiseerde toertocht van Cycletours. Grof genomen het zuidelijk deel van de Auvergne, en het noordelijk deel van de Languedoc. Een mooi fietsgebied, dat wel, maar wat vaak geldt bij secundaire wegen in Frankrijk, geldt hier heel erg: ze zijn vaak erg slecht, kuilen, scheuren, en vol met grind.

Je banden heel goed oppompen en zorgen voor goed gespaakte velgen is het standaardadvies, maar in de Auvergne een absolute noodzaak voor een comfortabele vakantie. Verder viel het mij trouwens op dat bij haarspeldafdalingen vaak zand in de bochten ligt. Ik weet niet wat daarvan de oorzaak is: de natuur of de Fransen zelf, maar kijk ervoor uit!

Overigens hebben die slechte wegen ook voordelen. Je komt nauwelijks ander verkeer tegen en het uitzicht is vaak schitterend! Dat was mede een reden dat wij voor dit jaar de Auvergne ook weer in onze vakantie hebben opgenomen.

Veel plezier!

Groeten, Arnoud