Samen met mijn vriendin en onze tienerzoon heb ik nu 2 keer 2 weken door Spanje gefietst. En laat ik zeggen dat ik gemengde gevoelens heb over Spanje als fietsland...
Op onze eerste trip (april/mei 2022) fietsten we van Valencia naar Girona. We volgden hier (voor het grootste deel) de EV8, maar dat was niet altijd een goed idee. De route stond namelijk wel ingetekend op OCM, maar bleek in de praktijk nog niet gerealiseerd. Met het over rotsblokken heen tillen van 3 volgepakte vakantiefietsen op wandelpaden tot gevolg - precies wat je niet wilt dus.
Ook zaten er wat venijnige gravelhellingen in. Die zijn voor anderen misschien een peulenschil, maar braken ons toch wel wat op. Onze zoon was toen 10 en die had hier en daar toch wel wat moeite om zijn fiets omhoog te duwen.
En wat overnachten betreft: tussen Valencia en Barcelona vonden we altijd wel een camping, maar boven Barcelona bleek veel ineens nog niet open en konden we aan het eind van de dag halsoverkop op zoek naar een hotel. Daar zijn er gelukkig genoeg van aan de kust, maar bij Blanes gingen we het binnenland in en dan worden alle accommodaties sowieso wel wat schaarser. Daar moesten we dus wel even goed kijken hoe we uit zouden komen met onze etappes.
Klinkt als een boel gesteggel, maar Spanje is wel een heerlijk land om te zijn. Het klimaat, het eten, de kust en de schutterende landschappen - dat maakt veel goed. Vandaar dat wij dit voorjaar weer met onze fietsen naar Spanje vertrokken
Afgelopen voorjaar fietsten we van Cartagena naar Valencia. Een kortere afstand, met kortere dagetappes en een losjes op de EV8 gebaseerde route. Want wij waren er precies tijdens een hittegolf en dan is 40 graden best wel heel erg warm. Dus we bleven zo veel mogelijk langs de kust, namen zo veel mogelijk verharde paden en wegen en deden gewoon heel erg chill.
Helaas zijn er in dit stukje Spanje niet zo heel veel campings waar je met je fiets terecht kunt. Camperplaatsen volop, maar daar ben je niet welkom met je fiets en je tent. Op veel campings moet je minimaal 2 nachten staan en dat wordt 'm ook niet tijdens zo'n fietsreis. Dus zaten we regelmatig in hotels en B&B's.
Nog een tip voor deze regio: tussen Alicante en Denia lopen geen goed fietsbare wegen. We probeerden om de EV8 te volgen via Castalla en Alcoy, maar met 42 graden over de gravel waar geen boom te bekennen is 600 meter stijgen werd 'm niet voor ons. Langs de kust zijn alleen maar kliffen en een autoweg met tunnels, dus daar wilden we ons al helemaal niet aan wagen. Gelukkig rijdt er tussen Alicante en Denia een treintje waarin je je fiets gratis mee kunt nemen. Dus ja, je fietst dan niet het hele eind, maar ik vind het persoonlijk wel een echte aanrader.
Tot slot: ga in het voorjaar in de regio Valencia fietsen en je kunt optimaal genieten van de Azahar - de geur van sinaasappelbloesem. Overweldigend gewoon, maar echt wel super om die geursensatie mee te maken.
Wil je meer lezen? Ik ben begonnen met het uitschrijven van onze belevenissen, maar ik loop erg achter... De eerste 8 dagen van onze fietsreis van vorig jaar vind je hier:
https://fietsmagie.nl/ev8-de-mediterranean-route/