Beste fieters, een aantal mensen van jullie weten al dat ik (nog steeds) overweeg een koga randonneur te voorzien van een Rohloff met kettingspanner (reden: minder onderhoud, duurzaam, mooie techniek (verwennerij)). Het heeft allemaal geen grote haast, zodat ik alle details helemaal uit wil zoeken.
Ik weet dat er mooiere oplossingen zijn (patten, excentrische bracket), maar eigenlijk vind ik mijn stalen koga frame gewoon te mooi om te verkopen, en omdat ik net vader ben geworden heb ik even niet zoveel puf om nu die fiets te gaan verkopen. Wel kies ik mijn nieuwe onderdelen (incl. hs33-remmen (heerlijk!), ceramische velgen (duurzaam)) zo, dat ik ze later op een travelmaster zou kunnen zetten. Andersom kan ook: mocht ik die Rohloff toch niet 'alles' vinden, dan kan ik de fiets weer voorzien van de huidige onderdelen. Al denk ik dat dat niet nodig zal zijn, anders zou ik deze vreemde ombouw klus niet beginnen.
Nadeel is uiteraard die kettingspanner; hetgeen het nog lastiger maakt daar een kettingkast voor te maken. Hebben mensen daar ervaring mee? Op het eerste gezicht leek de kooi me vrij ruim, zodat er niet teveel vuil (in mijn geval gewoon vuil in de stad en asfalt-fietspaden) in blijft hangen. Klopt dat?
Tevens vraag ik me af hoe horizontaal je die spanner kunnen hangen. In de brochure van Rohloff staat een afbeelding waar deze erg horizontaal hangt, maar staat de veer dan niet erg strak gespannen waardoor het trappen zwaarder wordt? Hoe horizontaler hoe beter voor mij, voor een evt. zelf te bouwen kettingkast.
Bedankt alvast voor jullie reakties. Alexander
Ik weet dat er mooiere oplossingen zijn (patten, excentrische bracket), maar eigenlijk vind ik mijn stalen koga frame gewoon te mooi om te verkopen, en omdat ik net vader ben geworden heb ik even niet zoveel puf om nu die fiets te gaan verkopen. Wel kies ik mijn nieuwe onderdelen (incl. hs33-remmen (heerlijk!), ceramische velgen (duurzaam)) zo, dat ik ze later op een travelmaster zou kunnen zetten. Andersom kan ook: mocht ik die Rohloff toch niet 'alles' vinden, dan kan ik de fiets weer voorzien van de huidige onderdelen. Al denk ik dat dat niet nodig zal zijn, anders zou ik deze vreemde ombouw klus niet beginnen.
Nadeel is uiteraard die kettingspanner; hetgeen het nog lastiger maakt daar een kettingkast voor te maken. Hebben mensen daar ervaring mee? Op het eerste gezicht leek de kooi me vrij ruim, zodat er niet teveel vuil (in mijn geval gewoon vuil in de stad en asfalt-fietspaden) in blijft hangen. Klopt dat?
Tevens vraag ik me af hoe horizontaal je die spanner kunnen hangen. In de brochure van Rohloff staat een afbeelding waar deze erg horizontaal hangt, maar staat de veer dan niet erg strak gespannen waardoor het trappen zwaarder wordt? Hoe horizontaler hoe beter voor mij, voor een evt. zelf te bouwen kettingkast.
Bedankt alvast voor jullie reakties. Alexander