Ik ben naast de Stayokay (voorheen NJHC) ook lid van de Zweedse jeugdherbergen. Die geeft periodiek het blad "Turist" uit en in het nummer oktober 2023 staat een artikel, dat ik jullie zeker niet wil onthouden. Ik heb twee weken geleden in Stockholm en omgeving wel enkele groene Flixbussen voorbij zien rijden.
De daarop vermelde Zweedse tekst heb ik voor jullie hieronder vertaald:
Ingezonden
Tekst op de foto: Flixbus neemt de fiets mee op sommige busroutes, maar lang niet allemaal.
Kop: Mag je een fiets meenemen op binnenlandse reizen met Flixbus?
Het is goed dat je de reisuitstoot opneemt in de nieuwste 'Turist'. Wij zijn langeafstandsfietsers, die spierkracht gebruiken om zachtjes tegen het klimaat in te reizen. Maar als je geen rondje fietst, dan komen de problemen. De foto in het tijdschrift op pagina 79 toont een bus van Flixbus.
Ze gaan trots de website op en zeggen “Ja, je mag een fiets meenemen op reis” maar al in de volgende zin lees je dat dit alleen geldt voor reizen buiten Zweden.
Weet niet of de STF (Zweedse Toeristenvereniging) factoren als Flixbus in deze kwestie kan beïnvloeden, maar het fietsvervoer op bus en trein binnen Zweden moet beter kunnen.
– Lisel Hamring
ANTWOORD: Flixbus-informatie over fietsvervoer in Zweden is onduidelijk en moeilijk te vinden. Maar volgens de persdienst van het busbedrijf is het mogelijk om fietsen te vervoeren tussen de haltes in Zweden op de buslijnen Stockholm-Berlijn, Stockholm-Hamburg en Stockholm-Kopenhagen, bijvoorbeeld Norrköping, Linköping, Jönköping, Helsingborg en Malmö.
Per vertrek zijn er dan 2 tot 4 fietsplaatsen beschikbaar die als speciale bagage geboekt kunnen worden voor een bedrag van SEK 109,- per fiets. Het is ook mogelijk om een fiets mee te nemen op Flixtrein tussen Göteborg en Stockholm (bij de SJ – Statens Järnvägar - kun je alleen een gedemonteerde fiets meenemen in een geschikte tas).
Op de website van Cykelfrämjandet
https://cykelframjandet.se/ (wij zijn een non-profit vereniging die zich inzet voor beter, veiliger en aantrekkelijker fietsen. Door onze activiteiten, onze politieke invloed en de inzet van onze leden is het ons doel om een beter Fietsend Zweden te creëren) kun je zien welke regionale treinen in het hele land fietsen accepteren - en dat zijn er nogal wat. Veel streekbussen nemen ook fietsen mee als er ruimte is; Neem contact op met het betreffende provinciale vervoerbedrijf. Op de website van de Zweedse Toeristenvereniging
https://www.svenskaturistforeningen.se kunt u lezen over de belangenbehartiging van STF in het algemeen met betrekking tot het openbaar vervoer.
– Maja Hök, redacteur.