Verdere mogelijkheden (bij elke fiets): stuurpenverlenger. hogere stuurpen, verstelbare stuurpen en een stuur met "rise". Een dropbar is nooit een optie als je rechterop wilt zitten.
Dat ie past. 'Meer rechtop' is een ruim begrip. Je ziet om de haverklap toerfietsen waarbij het stuur op de meest onmogelijk wijzen is verhoogd en dat zal nooit goed gaan rijden, is dan eenvoudig niet de juiste fiets voor wat je wilt. Vergeet dan die fiets.
Nee.
Stuur wel, om de zit korter te maken.
Kortom: laat je niet effe snel een fiets verkopen bij iemand die je lengte vraagt en datn de framemaat al weet. Naar mijn waarneming worden er tamelijk veel te grote en/of te lange fietsen verkocht. Dat resulteert dan vaak in de vreemdste aanpassingen en afstellingen. Dat kan je ook overkomen bij de duurste merken. Een fiets is net kleding: je kunt een maatkostuum van 3000 euro kopen dat prachtig is, maar als het niet past zit het toch nergens naar.
Minder druk op je handen bij artrose.Wim schreef: ↑di 10 jan, 2023 15:20Ik heb nog een vraag: waarom zou je meer rechtop willen zitten? Velen denken dat rechtop zitten comfortabeler is of beter voor je rug, maar daar ben ik niet van overtuigd. Ik heb een (niet al te laag) racestuur en op mijn oude dag en met een probleemrug vind ik niets comfortabeler. Het voordeel is dat je geen klappen van onderaf tegen je rug krijgt maar in je heupen kunt scharnieren.
Op mijn stadsfiets zit ik iets meer rechtop met een gebogen vlak stuur, en dat is duidelijk minder comfortabel, maar ik kan wel makkelijker omkijken - en dat is de reden dat ik dat stuur heb. Kortom, wat is de reden voor je voorkeur?
Wat is ´kort´? Zijn er nog wel fietsen op de markt met een kort balhoofd? Wat is jouw lengte en kom je daarmee überhaupt wel uit bij een fiets met een kort balhoofd of ben je niet klein en speelt dat sowieso niet? Je wilde rechtop zitten. Dat pleit bij voorbaat al cvoor fietsen met een lang balhoofd.PeterB schreef: ↑wo 11 jan, 2023 10:12... wat ik ook lees in het artikel op de website van sintchristophorus “bij fietsen met een kort balhoofd mag de stuurpen niet meer dan 5 centimeter boven het bovenste balhoofdlager gemonteerd worden en bij fietsen met een bovengemiddeld lang balhoofd, zoals de eerder getoonde Santos, geldt maximaal 7 centimeter aan spacers.”.
Een beetje off-topic, waarvoor mijn excuses.
Toch zie je ze wel heel veel (ook de onderste) gemonteerd worden.Bert van Sprang schreef: ↑wo 11 jan, 2023 11:09Als het aantal spacers gelimiteerd is, dan is een stuurbuisverlenger cq een steile stuurpen natuurlijk ook geen goede oplossing. De druk op de onderste kogellagers blijft hetzelfde.