Hallo medefietsers,
Graag even mijn ervaring delen m.b.t. mijn fietskarren.
Aangezien ik liefhebber ben om verschillende gadgets uit te proberen wil ik deze keer mijn aangeschafte 1wiel fietskar Bob Yak Ibex vergelijken met de Radical Design Cyclone 4 uit eigen ervaring.
De Cyclone is al een tijdje in mijn bezit en heb er al wat tochten mee gedaan.
Het is een geweldige kar met een lage rolweerstand waar je niet veel van merkt tijdens het fietsen op het geluid na.
Het pakvolume is echt groot tot wel 100 liter in de tas en ook nog ruimte bovenop voor bijvoorbeeld een luchtbed met meer volume.
Het nadeel is dan wel dat de bijgeleverde regenhoes te klein is bij bepakking op de tas.
Ik gebruik ten alle tijde een beschermhoes tegen de regen maar ook in de zomer tegen de stof.
Uiteindelijk heb ik een regenhoes aangeschaft van een ander merk die aanbevolen wordt voor grote rugzakken tot 130 liter.
Dit brengt me tot het 2de nadeel van de cyclone dat de wielen niet een spatbord/bescherming hebben waardoor het regenscherm snel neigt in het wiel te lopen.
Dit heb ik opgelost met 2x spin op lengte om de volledig kar heen.
Ook een nadeel van de cyclone is de korte bocht van de dissel.
Deze loopt bij rechtsom bocht vrij snel tegen het achterwiel aan en de kar is me al een keer totaal op zijn kop gevallen toen ik met mijn grote voeten de dissel raakte bij het wegfietsen.
Gelukkig geen schade op het originele regenhoes na die vol gaten zat.
Aangezien de kar 2 wielen heeft is het fietsen op smallere paden iets lastiger.
Vooral als een tegenligger moet passeren loopt het wiel wel eens dieper in de bosjes.
Het voordeel is dat bij een pauze of eindpunt de fiets altijd stabiel staat.
Dit in tegenstelling tot De Bob.
Deze 1 wieler heeft een tas van 95 liter en wat ik in de cyclone kwijt kan lukt ook in deze tas.
Alleen dan is de rolsluiting niet sluitbaar tot waterdicht.
Maar ik heb voor de cyclone een grote regenhoes aangeschaft die ook geschikt blijkt voor de Bob.
Bij de Ibex zitten 4x bidonhouders wat een gigantisch voordeel is t.o.v de Cyclone.
1x bidonhouder voorzien van een brandstoffles, 2x bidonhouder voorzien van watercontainers en 1x extra brede bidonhouder heb ik een 100mm pvc buis met schroefdop voorzien van een benzinebrander incl. pomp, accessoires, zippo aansteker en blikje Zippo vloeistof.
Alles mooi buiten de tas en beschermd tegen weersinvloeden.
De kar loopt in 1 woord geweldig.
Soms moet ik omkijken of de kar er nog wel achter zit.
De Cyclone hoor je wel maar de Bob totaal niet.
Het hele grote voordeel is dat de kar het spoor volgt van je achterwiel dus kleine paden geen enkel probleem.
Het passeren van tegenliggers ook geen enkel probleem.
Wel even wennen is de zijwaartse druk maar daar was ik al heel snel doorheen.
Het grote nadeel van een 1wieler is het stilstaan en parkeren.
De hele combinatie kun je niet zo even op je standaard van de fiets laten rusten.
Daarom heb ik een kleine aangepast standaard op de Bob gemaakt en was het probleem opgelost.
Dit zou absoluut een goede up-grade kunnen zijn voor de Bob.
De 1 wieler van Burley heeft een 2poot wat zeker ten goede komt.
Mijn conclusie is dat de 2 karren geschikt zijn welke tocht er uiteindelijk wordt gereden.
Wil je veel offtheroad rijden zou ik de Bob aanraden.
Wil je met de trein of het vliegtuig of alleen op de weg fietsen adviseer ik de Cyclone want deze kar kun je ook een rugzak van maken (los verkrijgbaar).
Maar de Bob is zeker ook zeer geschikt voor op de weg.
In eerste instantie dacht ik dat de Bob veel minder rolweestand had maar hier heb ik t.o.v de Cyclone niet veel van gemerkt.
Ik hoop dat fietsers een kleine indruk krijgen van mijn eigen ervaring.
gr. Robert
Graag even mijn ervaring delen m.b.t. mijn fietskarren.
Aangezien ik liefhebber ben om verschillende gadgets uit te proberen wil ik deze keer mijn aangeschafte 1wiel fietskar Bob Yak Ibex vergelijken met de Radical Design Cyclone 4 uit eigen ervaring.
De Cyclone is al een tijdje in mijn bezit en heb er al wat tochten mee gedaan.
Het is een geweldige kar met een lage rolweerstand waar je niet veel van merkt tijdens het fietsen op het geluid na.
Het pakvolume is echt groot tot wel 100 liter in de tas en ook nog ruimte bovenop voor bijvoorbeeld een luchtbed met meer volume.
Het nadeel is dan wel dat de bijgeleverde regenhoes te klein is bij bepakking op de tas.
Ik gebruik ten alle tijde een beschermhoes tegen de regen maar ook in de zomer tegen de stof.
Uiteindelijk heb ik een regenhoes aangeschaft van een ander merk die aanbevolen wordt voor grote rugzakken tot 130 liter.
Dit brengt me tot het 2de nadeel van de cyclone dat de wielen niet een spatbord/bescherming hebben waardoor het regenscherm snel neigt in het wiel te lopen.
Dit heb ik opgelost met 2x spin op lengte om de volledig kar heen.
Ook een nadeel van de cyclone is de korte bocht van de dissel.
Deze loopt bij rechtsom bocht vrij snel tegen het achterwiel aan en de kar is me al een keer totaal op zijn kop gevallen toen ik met mijn grote voeten de dissel raakte bij het wegfietsen.
Gelukkig geen schade op het originele regenhoes na die vol gaten zat.
Aangezien de kar 2 wielen heeft is het fietsen op smallere paden iets lastiger.
Vooral als een tegenligger moet passeren loopt het wiel wel eens dieper in de bosjes.
Het voordeel is dat bij een pauze of eindpunt de fiets altijd stabiel staat.
Dit in tegenstelling tot De Bob.
Deze 1 wieler heeft een tas van 95 liter en wat ik in de cyclone kwijt kan lukt ook in deze tas.
Alleen dan is de rolsluiting niet sluitbaar tot waterdicht.
Maar ik heb voor de cyclone een grote regenhoes aangeschaft die ook geschikt blijkt voor de Bob.
Bij de Ibex zitten 4x bidonhouders wat een gigantisch voordeel is t.o.v de Cyclone.
1x bidonhouder voorzien van een brandstoffles, 2x bidonhouder voorzien van watercontainers en 1x extra brede bidonhouder heb ik een 100mm pvc buis met schroefdop voorzien van een benzinebrander incl. pomp, accessoires, zippo aansteker en blikje Zippo vloeistof.
Alles mooi buiten de tas en beschermd tegen weersinvloeden.
De kar loopt in 1 woord geweldig.
Soms moet ik omkijken of de kar er nog wel achter zit.
De Cyclone hoor je wel maar de Bob totaal niet.
Het hele grote voordeel is dat de kar het spoor volgt van je achterwiel dus kleine paden geen enkel probleem.
Het passeren van tegenliggers ook geen enkel probleem.
Wel even wennen is de zijwaartse druk maar daar was ik al heel snel doorheen.
Het grote nadeel van een 1wieler is het stilstaan en parkeren.
De hele combinatie kun je niet zo even op je standaard van de fiets laten rusten.
Daarom heb ik een kleine aangepast standaard op de Bob gemaakt en was het probleem opgelost.
Dit zou absoluut een goede up-grade kunnen zijn voor de Bob.
De 1 wieler van Burley heeft een 2poot wat zeker ten goede komt.
Mijn conclusie is dat de 2 karren geschikt zijn welke tocht er uiteindelijk wordt gereden.
Wil je veel offtheroad rijden zou ik de Bob aanraden.
Wil je met de trein of het vliegtuig of alleen op de weg fietsen adviseer ik de Cyclone want deze kar kun je ook een rugzak van maken (los verkrijgbaar).
Maar de Bob is zeker ook zeer geschikt voor op de weg.
In eerste instantie dacht ik dat de Bob veel minder rolweestand had maar hier heb ik t.o.v de Cyclone niet veel van gemerkt.
Ik hoop dat fietsers een kleine indruk krijgen van mijn eigen ervaring.
gr. Robert