Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze van een maatfiets ....... - Forum Wereldfietser

Keuze van een maatfiets .......

Beste fietsdeskundigen,

Ik orienteer me op een maatfiets.

De meest voorkomende zijn mijns inziens: Vittorio, Avaghon, Santos, M-engineering, Noll fahrradbau, ID-worx (volgens mij niet mogelijk om een fiets op maat te laten maken).

Graag ook advies over soort buizen en over de vraag wel of geen lugs en mogelijk andere goede technische adviezen.

Fiets wordt gebruikt voor fietstrekvakanties (ook onverhard) en woon/werk.

Is er iemand die objectief kan aangeven wat een goede (of beste) keus is?

Alvast bedankt

Arno

Santos en ID Worx bouwen geen maatframes. Santos stelt wel op wens een fiets samen uit een (beperkte) lijst componenten. Vittorio werkt met lugs en single butted buizen. Dat is simpeler en goedkoper te bouwen, maar geeft de framebouwer natuurlijk wat minder mogelijkheden tot een optimale finetuning van het ontwerp. Elk goed ontworpen frame is per definitie sterk genoeg. Wat je mooi vindt is weer een ander verhaal. Luxe gelugde frames (dwz dubble butted dure buizen, met min of meer custom lugs) worden in Nederland bij mijn weten niet meer gemaakt. Inde VS en Engeland nog wel, maar voor veel geld.
Wim

Willem Jongman schreef:Santos en ID Worx bouwen geen maatframes. Santos stelt wel op wens een fiets samen uit een (beperkte) lijst componenten. Vittorio werkt met lugs en single butted buizen. Dat is simpeler en goedkoper te bouwen, maar geeft de framebouwer natuurlijk wat minder mogelijkheden tot een optimale finetuning van het ontwerp. Elk goed ontworpen frame is per definitie sterk genoeg. Wat je mooi vindt is weer een ander verhaal. Luxe gelugde frames (dwz dubble butted dure buizen, met min of meer custom lugs) worden in Nederland bij mijn weten niet meer gemaakt. Inde VS en Engeland nog wel, maar voor veel geld.
Wim
Snel en Avaghon doen wel gelugde frames op maat. Maar geen lugs met uitgefiguurzaagde ijsberen, sterrebeelden of andere snorrepijperij. Dan moet je een custom BruceGordon nemen (Bruce is een beetje bot, en heeft misschien daarom een wat minder lange wachtlijst als een boel andere collega's in die tak van sport ;))

Je hebt gelijk: ik was Snel en Avaghon even vergeten. Bruce Gordon is inderdaad een van die speciale USA bouwers: http://www.bgcycles.com/ Andere mooie gelugde frames komen van Rivendell: http://www.rivendellbicycles.com/ Een beroemde bouwer van gelugde stalen raceframes (nu we toch bezig zijn) is Richard Sachs: http://www.richardsachs.com/rsachs2.html Maar er zijn nog heel wat van dit soort bouwers in de VS (het is een groot land). Omdat de lonen in de VS nu niet bepaald laag zijn, zijn dit ook erg dure frames.
Wim

Willem Jongman schreef:Je hebt gelijk: ik was Snel en Avaghon even vergeten. Bruce Gordon is inderdaad een van die speciale USA bouwers: http://www.bgcycles.com/ Andere mooie gelugde frames komen van Rivendell: http://www.rivendellbicycles.com/ Een beroemde bouwer van gelugde stalen raceframes (nu we toch bezig zijn) is Richard Sachs: http://www.richardsachs.com/rsachs2.html Maar er zijn nog heel wat van dit soort bouwers in de VS (het is een groot land). Omdat de lonen in de VS nu niet bepaald laag zijn, zijn dit ook erg dure frames.
Wim
Rivendell is sjieke confectie. Sachs bouwt geen touring frames en heeft een wachtlijst van 4 jaar ofzo. JP Weigle is wel leuk, Bohemian is OTT, Vanilla zal nu ook wel vol zitten enz...

Ik was Bohemian al weer vergeten, maar het is waar ook: wat is dat lelijk. Wij maar mopperen op die kitsch Spyker van Koga, terwijl er nog veel erger te koop is. Rivendell doet overigens volgens mij behalve de chique confectie ook nog steeds maatframes. Helaas zijn zelfs hun confectieframes voor Nederlandse begrippen al knap duur: 1400 dollar voor een frame.
Wim

m-gineering schreef:
Willem Jongman schreef:Je hebt gelijk: ik was Snel en Avaghon even vergeten. Bruce Gordon is inderdaad een van die speciale USA bouwers: http://www.bgcycles.com/ Andere mooie gelugde frames komen van Rivendell: http://www.rivendellbicycles.com/ Een beroemde bouwer van gelugde stalen raceframes (nu we toch bezig zijn) is Richard Sachs: http://www.richardsachs.com/rsachs2.html Maar er zijn nog heel wat van dit soort bouwers in de VS (het is een groot land). Omdat de lonen in de VS nu niet bepaald laag zijn, zijn dit ook erg dure frames.
Wim
Rivendell is sjieke confectie. Sachs bouwt geen touring frames en heeft een wachtlijst van 4 jaar ofzo. JP Weigle is wel leuk, Bohemian is OTT, Vanilla zal nu ook wel vol zitten enz...

Beste Marten en Willem,

Jullie voeren een mooi dialoog.

Toch rijst de vraag: wel of niet verstandig om te kiezen voor een gelugd frame?
Welke frame buizen zijn geschikt. Columbus, Reynolds, of wellicht andere.
Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruikte merk en type?
Wel of niet een een gekruiste achtervork?

Graag jullie reactie, maar ook van andere deskundigen verneem ik een mening.

Met vrgr,

Arno

Sorry hoor, we zijn een beetje aan het spelen geweest. Marten is hier natuurlijk de deskundige: hij bouwt frames, en ik ben alleen maar een fietser. Naar wat ik heb begrepen maakt het voor de sterkte en levensduur allemaal niet zoveel uit. Er zijn goede en slechte gelugde frames, en goede en slechte lugloze. Het hangt er denk ik vooral vanaf af het traditionele uiterlijk van een mooi gelugd frame je bekoort of niet, en of je speciale wensen hebt met betrekking tot de geometire. Zoals Marten zelf ook op zijn website schrijft: met een lugloos frame is nu eenmaal meer mogelijk omdat je niet vast zit aan de maten en hoeken van de lugs die je kunt krijgen (en de verkrijgbaarheid daarvan wordt ook steeds minder).
Een gekruisd frame schijnt steviger te zijn, maar of je dat nodig hebt hangt van jou af. Duurdere buizen zijn sterker, en dat betekent dat je met een geringere wanddikte nog een sterke fiets kunt maken. het voordeel daarvan is dat het iets flexobeler en dus comfortabeler kan zijn. Het nadeel is dat het als het erg dun wordt makkelijker deukt. Echte dure superbuizen hebben voor een vakantiefiets dus niet zoveel zin.
Wim

Het maakt mij niet veel uit, maar hoort dit onderwerp eigenlijk niet onder een ander kopje te staan. Voorbereiding ofzo? (Ik dacht dat te koop/te ruil voor mensen was die iets verkochten of wilden ruilen)
Dat houdt het forum denk ik overzichtelijker.

Groeten Ruud

Ik ben geen kenner, maar ik dacht dat Van Herwerden, ook fietsen op maat maakt, toch?

http://www.vanherwerden.nl/Staal/index5.html

Willem Jongman schreef:Sorry hoor, we zijn een beetje aan het spelen geweest. Marten is hier natuurlijk de deskundige: hij bouwt frames, en ik ben alleen maar een fietser. Naar wat ik heb begrepen maakt het voor de sterkte en levensduur allemaal niet zoveel uit. Er zijn goede en slechte gelugde frames, en goede en slechte lugloze. Het hangt er denk ik vooral vanaf af het traditionele uiterlijk van een mooi gelugd frame je bekoort of niet, en of je speciale wensen hebt met betrekking tot de geometire. Zoals Marten zelf ook op zijn website schrijft: met een lugloos frame is nu eenmaal meer mogelijk omdat je niet vast zit aan de maten en hoeken van de lugs die je kunt krijgen (en de verkrijgbaarheid daarvan wordt ook steeds minder).
Een gekruisd frame schijnt steviger te zijn, maar of je dat nodig hebt hangt van jou af. Duurdere buizen zijn sterker, en dat betekent dat je met een geringere wanddikte nog een sterke fiets kunt maken. het voordeel daarvan is dat het iets flexobeler en dus comfortabeler kan zijn. Het nadeel is dat het als het erg dun wordt makkelijker deukt. Echte dure superbuizen hebben voor een vakantiefiets dus niet zoveel zin.
Wim
Wim bedankt voor je reactie.
En ach, dat "spelen" vond ik wel leuk.
Ik merk dat bij andere topics er links en rechts wel meerdere plaagstootjes uitgedeeld worden.

Naast een goed frame wil ik kiezen voor Rohloff, Magura en Naafdynamo (helaas kassa!!!!)
Wat ik verder heel graag zou willen is en "transfer-vrij" frame.
Ik heb bij Avaghon al vernomen dat je verplicht bent hun transfers op de buizen te laten maken, ondanks een duur maatframe......
Hechten de andere framebouwers ook zo aan hun eigen naam.......!!!!