Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met fietsen op Java? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met fietsen op Java?

Hallo allemaal,

komende zomer ben ik uitgenodigd op een bruiloft op Java, en ik zou dat graag combineren met een weekje fietsen aldaar.
Nu zie ik bij de landeninfo dat bijna alle informatie over Indonesie toch over de andere eilanden gaat, dat doet mij vrezen dat Java niet echt lekker fietsbaar is.

Wie heeft ervaring met fietsen op Java, en kan mij vertellen waar ik mooi kan fietsen zonder te veel drukte?
of is het advies toch om een bootje te nemen en een ander eiland te bezoeken?

Alvast bedankt!

Quirien

Ik heb met een huurfietsje een tochtje gemaakt in de omgeving van Yogyakarta en dat was heel goed te doen. Java is bekend om zen drukke verkeer en hoge bevolkingsdichtheid, maar ik denk dat als je een beetje de kleine weggetjes opzoekt en niet de kortste weg tussen punt A en B het heel goed te doen moet zijn, zoals overal een beetje.
Ik ben er zelf niet geweest, maar heb ooit ergens gelezen dat het eiland Madura dat tegen Java ligt leuk moet zien om te fietsen.

Rob en Marike zijn op Java geweest. Zie http://www.bike2china.nl/.

Ik heb in 1994 op Java gefietst, van Jakarta naar Bali, en tot aan Bandung was het verkeer werkelijk rampzalig. Daarna werd het beter. Ik denk niet dat er wat dat betreft veel veranderd is. Er zijn gewoon overal mensen en dus ook overal brommers, motoren, bussen en bemo's die voortdurend zonder op malle westerse fietsers te letten wegrijden en stoppen en passagiers in- en uitladen. Daar moet je echt heel goed rekening mee houden. Er zijn natuurlijk wel veel kleinere weggetjes, maar die zijn vaak ook niet op het verkeer berekend. Probeer ter plaatse in een toko buku een goede kaart op de kop te tikken zodat je kunt proberen de hoofdwegen te mijden. Stof en hitte maken het er allemaal niet beter op. Toch heb ik geen spijt van die fietstocht toen. Java is heel boeiend qua cultuur en landschap en ondanks de enorme overbevolking en drukte zeker de moeite waard.

Dank jullie wel tot zover....

De plannen beginnen zich te kristalliseren: ik combineer de bruiloft en een weekje fietsen met een vriendin die in Jakarta woont.

ik heb inmiddels een ticket gekocht :D maar ben er wat java betreft nog niet helemaal uit.... Madura is een optie maar dat ligt dan weer wat verder van Jakarta vandaan.

We zouden ook naar (Zuid) Sumatra kunnen gaan - heeft iemand daar fietservaring?

Dank voor jullie ervaringen!

Quirien

beste quirien,
mijn vriendin en ik fietsten in 1995 in zuid sumatra.
dat is een stuk rustiger dan java waar wij vorig jaar nog een keer waren maar vanwege de drukte met verkeer daar niet gefietst hebben.
in zuid sumatra fietsten wij in de omgeving van way kanan en way kanas (national park) en een stuk langs de zuid kust tot aan de boot naar java.
groet hanneke