Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zeer sterke KMC e101 ketting voor single speed - Forum Wereldfietser

Zeer sterke KMC e101 ketting voor single speed

Het is me gelukt om een ketting stuk te trappen. Op onze Santos Doubletravel tandem is de synchronisatie ketting (voor) gebroken. Zo’n goudkleurige KMC X9. Ongeveer 3000 Km mee gereden, en nog lang niet versleten. Precies op een schalm naast het pennetje gebroken. Oorzaak is waarschijnlijk omdat de tandwielen erg klein zijn, 32 tands . Als ik er met 70 kilo op sta komt er een 3 keer zo grote kracht op de ketting te staan. (Kracht x arm). Omdat ik het niet meer vertrouwde en de tandwielen er nog heel goed bij staan heb ik een nieuwe ketting besteld. Achter is een Rohloff aan het werk met dezelfde type ketting, ook hier tandwielen in zeer goede conditie. Bij KMC is de beroemde X1 ketting opgevolgd door de e1, deze is smal, 3/32 inch. Op de site staat ook een iets breder type ketting, de e101 (1/8 inch).
Daarnaast bieden ze ook enkele brede tandwielen aan, 3mm ipv 2mm. Let wel: ook Rohloff tandwielen! Dat trok mijn aandacht vanwege onze zwaar belaste aandrijflijn.
Zoals gezegd, de tandwielen zijn prima en kunnen allemaal nog een keer omgedraaid worden. Daarom zijn alleen de kettingen vervangen. Wel een dure grap want ze zijn 60 euro per stuk! Belachelijke prijs, maar ik heb geen zin in gezeur bij onze trips, dus investeren we graag in goede spullen. Nu hebben we dus een 3mm ketting op 2mm tandwielen en dat gaat goed.
Niet alleen zijn ze breder, de constructie is anders, er zitten busjes in. We vonden beide dat het meteen een stuk lichter trapte (is natuurlijk suggestie). Voor de kilometervreters die geen riem aandrijving hebben of willen, wil ik attenderen op deze ketting en tandwielen. KMC zet er een logo’tje bij met 10000 Km+. Of dat waar is kan ik nog niet zeggen. Vertrouwen doe ik het wel, de ketting ziet er goed robuust uit. Bij Sector2Bikes kenden ze de ketting, die gebruikten ze voor een e-bakfiets....We gebruiken achter een Hebie chainglider, en voor een chainrunner (ribbelbuis).
Ben benieuwd of er al een andere wereldfietser is die de ketting heeft ontdekt en/of er al ervaring mee heeft opgedaan. Ik zal over een tijdje een update met onze ervaring plaatsen.
043BAEBD-3A4D-46DA-8656-03BBC91758D2.jpeg
E101

Bijlagen

Ik zie prijzen van €35 tot €40.-.
Ik heb deze ketting (of mogelijk de voorganger hiervan, de x101) een jaar op de fiets zitten en er 6.000 km mee gefietst. De Rohloff kettingslijtagemeter valt er op de 0,75 positie nog niet doorheen, dus ik heb het vertrouwen dat de 10.000 km gehaald wordt met deze ketting. Recent heb ik een nieuwe ketting (de e101) er op gelegd met de bedoeling om de eerste ketting er over een jaar weer op te leggen om op die manier zo lang mogelijk met de tandwielen te kunnen doen.

Pieter
Florence schreef:
wo 06 jan, 2021 21:56
Oorzaak is waarschijnlijk omdat de tandwielen erg klein zijn, 32 tands . Als ik er met 70 kilo op sta komt er een 3 keer zo grote kracht op de ketting te staan. (Kracht x arm).
Derailleurfietsers met drie voorbladen, waaronder ook mountainbikers, fietsen vaak met voorblaadje 22 de berg op. Daarbij is 70 kilo een lichtgewicht. Ik denk niet dat kracht de oorxaak is van de breuk.
Wij hebben sinds begin vorig jaar ook een Santos Double Travel. Na 4.000 km heeft de voorste ketting nog geen meetbare slijtage.
Wellicht heeft de breuk een andere oorzaak. De voorste ketting is het laagste punt tussen de wielen. Wij duwen de tandem bijvoorbeeld nog wel eens een stationstrap op omdat de liften te klein zijn en dan kan de fiets met de voorste ketting op de bovenste trede blijven hangen. De krachten die er dan opkomen, zijn vele malen groter dan tijdens het fietsen. In deze redenering zouden grotere tandwielen geen verbetering zijn omdat het laagste punt dan nog lager wordt.