De achter-buitenband van m'n gele Giant vertoonde wat scheuren. Dus vervangen. Al ruim vier jaar oud. De maat is 23-622 van Vredestein (maar 'Made in Thailand'). Ik kwam bij fietsenzaak Lietmeijer in Uithuizen, omdat ik daar toch in de buurt moest zijn. Ik keek naar de diverse banden die daar in een rek stonden. De prijzen vergelijken. Ik nam er een van het merk Ruma Breeker, prijs € 21,95. Op het label staat de bandenmaat 23-622. De medewerker van de fietsenzaak had het druk met andere klanten dus nam ik hem uit de rek in de showroom en liep ermee naar de kassa.
Maar, er was een probleem. Ik heb deze avond het achterwiel eraf gehaald en de oude buitenband verwijderd. De nieuwe erop gezet en pompen maar.
Het wiel wilde echter niet onder het spatbord passen. Ik bekeek de buitenband nog eens goed: er staat behalve 23-622 ook 28 x 15/8 x 11/4 op de wang aangegeven. De diameter (niet het wiel) is ook wat groter. Verwarring alom. Hij past wel onder mijn blauw-witte Giant, dus bewaar ik die als reserve. Morgen een nieuwe 23-622 bij Poort in Winsum kopen.
De maten 23-622 en 28 x 15/8 x 11/4 zijn toch niet dezelfde, huh?
Maar, er was een probleem. Ik heb deze avond het achterwiel eraf gehaald en de oude buitenband verwijderd. De nieuwe erop gezet en pompen maar.
Het wiel wilde echter niet onder het spatbord passen. Ik bekeek de buitenband nog eens goed: er staat behalve 23-622 ook 28 x 15/8 x 11/4 op de wang aangegeven. De diameter (niet het wiel) is ook wat groter. Verwarring alom. Hij past wel onder mijn blauw-witte Giant, dus bewaar ik die als reserve. Morgen een nieuwe 23-622 bij Poort in Winsum kopen.
De maten 23-622 en 28 x 15/8 x 11/4 zijn toch niet dezelfde, huh?