Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waar heen en hoe erheen? - Forum Wereldfietser

waar heen en hoe erheen?

Dit jaar willen wij graag in Azie gaan fietsen. Waar? Dat weten we nog niet precies. (Vietnam lijkt ons wel mooi).
Aangezien wij nog nooit buiten Europa hebben gefietst, zouden we graag wat tips krijgen.
We hebben vier weken vakantie. week 31 t/m 34 (laatste week juli, eerste drie weken augustus).
Wat is een mooi en goed gebied om in deze periode te fietsen. Ik wil niet de hele dag in de regen fietsen.

Dan nog een vraag. Ik heb folders aangevraagd van AWOL en vlieg en fiets. Is het slim om via deze organisaties te boeken, of is het goedkoper en goed te doen om zelf een ticket te boeken en zelf een route uit te stippelen. Dit vraag ik tevens omdat we onze fiets nog nooit in het vliegtuig hebben vervoerd, maar eens moet de eerste keer zijn.


Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Alvast bedankt.
Anouk

Hoi Anouk,

Het is in die periode inderdaad regenseizoen, maar daar hoef je je niet al te druk over te maken. In de praktijk betekend dit dat het wat meer bewolkt is en dat het aan het einde van de middag even(een half uurtje) behoorlijk kan plenzen. Eigenlijk vaak wel een opluchting omdat het stof weer even verdwijnt en de temperatuur zakt tot aangename niveaus.

Het zuiden van Vietnam is goed te befietsen en erg leuk als je voor het eerst in Azie bent. Het noorden is een heel stuk bergachtiger (vind ik zelf een mooier gebied) maar is een heel stuk zwaarder te befietsen.

Het noorden van Thailand is ook een absolute aanrader. Kijk eens op www.clickandtravelonline.com (belgische eigenaar) voor goed verzorgde trips vanuit ChangMai (een van de leukste Thaise steden)

Veel plezier

Nico

Zelf een ticket regelen is eenvoudig en ook extra bagagevrijheid is wel te regelen. Bij singapore airlines betaal je een euro of 30 geloof ik, en mag je aardig wat extra kilo's. Het verder vervoer van de fiets in het vliegtuig (risicos en het inpakken etc) zijn als je alles zelf regelt net zoals wanneer je het via een organisatie doet.

Ik ben zelf afgelopen zomer naar Bali geweest en heb zelf een route uitgestippelt. Niet echt van tevoren: gewoon een loneyplanet mee en ter plekke bekijken wat we wilden zien. Dan met de kaart (in NL gekocht) bekijken wat de route was.

Als je in de NL zomer gaat is Indonesie voor aziatische begrippen relatief droog, zo ook maleisie

Wij zijn net met Singapore Airlines naar Singapore gevlogen. Fiets zat gewoon verpakt in bubbelplastic, met de trappers nog op zijn plaats. Niks geen moeilijkheden. Zeer aan te raden wat ons betreft.

Aangezien je zeer weinig bagage mee hoeft te nemen (2 achtertassen lijkt me meer dan voldoende) zou het kunnen lukken dat je onder de 20 kg in-check bagage blijft. Dit betekent dat je niet hoeft bij te betalen voor de fiets. Lufthansa hanteerd dezelfde regeling. Bij KLM en Alitalia betaal je extra voor je fiets, volgens mij 80 EURO per vlucht.